Biltur "alene" med barn? :p

Frk.Keller

Glad i forumet
Sambo reiser selvfølgelig ut på jobb i nordsjøen et par dager etter jeg har fått ferie, så pr. nå ser det ikke ut som om vi kommer oss på ferie sammen :p

Derfor lurte jeg på å ta med meg snuppa og en venninne å kjøre til sverige en tur. Det tar ca. 6 timer å kjøre, og venninna mi har ikke lappen :p Hadde dere gjort det?

Har dere noen tips til å kjøre på ferie med barn? Har aldri gjort det med snuppa før. DVD-spiller, er det verdt å ha? Når på døgnet bør man kjøre? 

Andre tips? Pakketips? Kom med ALT. Trenger innspill på det meste, tror jeg :P

hadde helt klart reist. Blir ikke verre enn man gjør det til. 

Ville reist på morraen, og forberedt ungen godt i forveien.

Dvd spiller kan jo være greit, ellers tegneblokk og fargestifter (obs. ikke tusj!) og litt oppkuttet frukt, saft/vann, kjeks og litt slikt. Hadde også kjøpt en god barnesang cd/eventyr cd.

God tur :)

Jeg har kjørt mye alene, sånn 70 mil- strekning.. Det jeg har gjort er:
*ei stor lekekasse ved siden av bilstolen, med favorittbamsen, mye aktivitetsleker, bøker/lekebutikkreklamer, som hun kan holde på med. Et keybord med utallige varianter er en storsuksess her, og andre leker som lager lyd :p Men det er helt greit, lærer seg å sile ut lyden, og heller klare å høre litt på radioen isteden

*selvfølgelig tørr bleie og mett. Bruker å starte rett etter frokost, slik at vi kjører en stund, og så tar hun luren sin.

*Har litt eplebiter, kjeks/ brødstenger tilgjengelig som hun får hvis hun spør etter. Hun har vannflaska si bak med seg

*når vi stopper, får hun bruke litt energi, da går vi en tur med hunden, mer mat og litt utforsking av stoppeplassen før vi kjører videre.

*unngå å stresse, litt sutring må man tåle, det går ofte over. Ellers er det bedre å stoppe et par ekstra ganger (fem minutter kan gjøre forskjell) enn å bare kjøre videre.

Venninna di kan jo også variere litt på å sitte bak med ungen og underholde litt, og sitte fremme en stund.

Det går nok bra, jeg var veldig skeptisk første gangen, men det gikk over all forventning :)

har kjørt 7-8 timer alene med barn. gikk helt supert:) ingenting å grue seg for hvis ikke det da er sånn at de haaater å kjøre da:)

Jeg har kjørt alene med ungene i 4 timer, inkludert 2 fergeturer. Minste var da rett over året, ingen problem det.

KvakKvakK skrev:
Jeg har kjørt mye alene, sånn 70 mil- strekning.. Det jeg har gjort er:
*ei stor lekekasse ved siden av bilstolen, med favorittbamsen, mye aktivitetsleker, bøker/lekebutikkreklamer, som hun kan holde på med. Et keybord med utallige varianter er en storsuksess her, og andre leker som lager lyd :p Men det er helt greit, lærer seg å sile ut lyden, og heller klare å høre litt på radioen isteden

*selvfølgelig tørr bleie og mett. Bruker å starte rett etter frokost, slik at vi kjører en stund, og så tar hun luren sin.

*Har litt eplebiter, kjeks/ brødstenger tilgjengelig som hun får hvis hun spør etter. Hun har vannflaska si bak med seg

*når vi stopper, får hun bruke litt energi, da går vi en tur med hunden, mer mat og litt utforsking av stoppeplassen før vi kjører videre.

*unngå å stresse, litt sutring må man tåle, det går ofte over. Ellers er det bedre å stoppe et par ekstra ganger (fem minutter kan gjøre forskjell) enn å bare kjøre videre.

Venninna di kan jo også variere litt på å sitte bak med ungen og underholde litt, og sitte fremme en stund.

Det går nok bra, jeg var veldig skeptisk første gangen, men det gikk over all forventning :)

Selvfølgelig noe heeeeelt annet, men du vet det ikke er bra å ha en stor kasse med mange løse gjenstander i bilen?

Og jeg er ikke bilsikrings fantast engang, men måtte bare...

Kjør på! Ser at jenten din er rundt to år, og da er de vell ofte ok å ha med i bil? Vertfall har mine to troll vært det. Og om ikke så har du jo med deg en hjelper som kan sitte bak å underholde :)

Jeg har kjørt Oslo-Bergen alene med mine to små troll, det gikk kjempefint :)

Ser at du ber om tips..:

Ikke propp ungen full i mat rett før dere reiser.. det har ført til oppkast her i gården. Passelig mengde frokost men ikke få ungen til å dytte nedpå

Ta med en barne-cd. Den funker finfint hos oss. Sett den på og syng med når ungen sutrer og er lei av å kjøre bil

Ja, jeg lar noen ganger ungene spise i bilen, og har funnet ut at druer er gode å ha på lur og fører til minst gris om det er et stykke til neste butikk/cafe e.l.Vannflaskene er også med.

Beregn god tid. Vi er vant med å kjøre lange savstander fra øst mot vest, og noen ganger går det som en lek, mens andre ganger bruker vi 1,5 time mer enn hva vi pleier.

DVD-spiller brukte vi på den ene sekstimersturen vår, og det var ikke mer rolig av den grunn.

Tusen takk for mange tips!

Hun er 2,5 år. Hun sitter bakovervendt, enn hvis hun blir bilsyk? :p 

Tror ikke det blir aktuelt med stor lekekasse i baksetet, men jeg har en sånn ting man fester på setet med lommer som hun kan ha ting i, er det bedre kanskje?

Back
Topp