Bilsyke barn

inux

Glad i forumet
Har et barn på 2 år som plutselig har begynt å bli bilsyk på lengre kjøreturer (over 1 time). Synes det er litt fortvilende da vi har familie både 2 og 4 timer unna som vi jevnlig har pleid å besøke. Har også hytte 5 timer unna som vi ønsker å dra til. Å reise kollektivt er ikke et alternativ til de stedene.
Noen som har tips og råd rundt hva som kan hjelpe? Hva hjelper for ditt barn?

Sitter barnet bakovervendt?
Tipset HIS oss er å ikke ha på varme i bilen, og jevnlig slippe inn frisk luft. Vi frysepinner sitter da med ullgenser og pledd på. Men frisk luft forebygger godt :) og nå som hun sitter forovervendt hjelper det å sitte i midten :)

Sitte i forsetet (med avskrudd airbag såklart, men hvis dere kan det er det like trygt som baki med mindre dere har veldig gammel bil), regulere temperatur/luft og matinntak før biltur og underveis. Roligere kjørestil. Noen får hjelp av tape over navlen eller seaband. Reisesyketabletter er verdt et forsøk og :)

Var selv bilsyk som barn, er ikke gøy - kanjske prøve med tabletter, eller sørge for barnet trøt sånn at det sover i bilen?

Kan fortsat blive ganske kvalm i buss og nogle ganger bil, så som andre skriver, veldig bra at få frisk luft inn! Synes det gjør stor forskel, også drikke vann :)

Sitte i forsetet (med avskrudd airbag såklart, men hvis dere kan det er det like trygt som baki med mindre dere har veldig gammel bil), regulere temperatur/luft og matinntak før biltur og underveis. Roligere kjørestil. Noen får hjelp av tape over navlen eller seaband. Reisesyketabletter er verdt et forsøk og :)

Barnet er sikret bakovervendt og det ønsker vi å gjøre minst i 2 år til. Vi er bevisst i forholdt til temperatur i bilen og har det svalt og lufter med jevne mellomrom. Er også bevisst i forhold til matinntak før og under reise. Kan de få reisesyketabletter når de er så små? Står 5-6 år på pakken... Seaband har vi ikke prøvd så det er verdt å prøve.

Var selv bilsyk som barn, er ikke gøy - kanjske prøve med tabletter, eller sørge for barnet trøt sånn at det sover i bilen?

Kan fortsat blive ganske kvalm i buss og nogle ganger bil, så som andre skriver, veldig bra at få frisk luft inn! Synes det gjør stor forskel, også drikke vann :)

Pleier å ta langkjøring i forbindelse med soving, men nå ser det ut til at kvalmen melder seg likevel og forstyrrer for søvn... Tilbyr vann og lufter godt med jevne mellomrom. Virker ikke som det finnes reisesyketabletter til så små barn.... :(

Sitter barnet bakovervendt?
Tipset HIS oss er å ikke ha på varme i bilen, og jevnlig slippe inn frisk luft. Vi frysepinner sitter da med ullgenser og pledd på. Men frisk luft forebygger godt :) og nå som hun sitter forovervendt hjelper det å sitte i midten :)

Barnet er sikret bakovervendt og har ingen planer om å snu enda. Vi har det svalt i kupeen og åpner vindu med jevne mellomrom for å forebygge mest mulig. Spørs om vi må begynne å legge inn korte luftestopp underveis.

Barnet er sikret bakovervendt og har ingen planer om å snu enda. Vi har det svalt i kupeen og åpner vindu med jevne mellomrom for å forebygge mest mulig. Spørs om vi må begynne å legge inn korte luftestopp underveis.

Så bra dere sikrer barnet bakovervendt :) evt får du ta det opp med lege om reisesyke tabletter.

Hør med lege angående reisesyketsbletter. Det er mulig man kan dele en tablett og gi mindre dose til så små, men det kan lun lege svare på :)

Kan en av dere sitte bak med barnet?

Et tips herifra er å ha en liten bøtte som du putter en sånn hundebæsjepose oppi, så kan man spy i den og bare bytte pose. Men det fordrer at en voksen sitter bak. Her er hun så stor nå at hun klarer det selv.
Hun her er snart 7, men kan fortsatt spy på lenge turer.

Her snudde vi henne fremover da hun var 3.5, men det hjalp lite, men da hadde vi sogt det bakovervendte setet og hadde ikke mulighet til å kjøpe enda et sete.. Så det er ingen garanti for at man slutter å spy av å snu fremover.

Men hun bruker seaband, og enten hjelper det eller så er det placeboeffekten. :p
Synes ikke det funka når hun var 3.5.
Plaster over navlen sier mange at skal funke men det funka ikke her.

I sommer fikk hun postafen av legen, en halv tablett. Så kan tenke meg at dere ikke skal ha mer enn en kvart. Men hør med legen, kan være det er mulig å få. Men den smaker.... dritt... Så her nekta hun å ta til slutt. Ville heller spy sa hun..

Men ellers frisk luft, rolig kjørestil, minimalt med sukkerholdige ting, spise en stund før kjøring og ikke tett opptil.

Vi har mange pauser. En tur på 2.5 time strak kjøring kan ta oss over 3 timer.

Vi skal kjøre en tur i påska som er nesten 5 timer strak kjøring, den deler vi på 2 for ellers hadde det tatt oss 7 timer.. Men vi har familie vi kan stoppe hos halveis og overnatte.

Her blir storebror bilsyk.
Han bruker seaband, 1/4 reisesyketablett på lengre turer (i samråd med lege. Brukt siden han var 2), han får ikke store måltider, melkeprodukter eller søtsaker før eller under turen. Vi har bestandig vann tilgjengelig, og passer på at temperaturen i bilen er bra (heller litt for kaldt enn varmt). En stødig sjåfør er også topp, unngå rykk og napp, og reduser farten ved svinger så kan dette virkelig hjelpe mye. Ta pauser, strekk på bena og ta et godt magedrag med frisk luft. :)

Ha et spykit i bilen. Vi har en sekk hvor vi har håndklær, skiftetøy, kluter, såpe, tørkepapir, poser osv.

Her sitter han fortsatt bakovervendt (blir 5 i juli), helt uaktuelt for oss å snu selv om han blir bilsyk. Kommer til å sitte bakover i i hvert fall 1-2 år til. Sikkerhet først. :)

Jeg vet hvor fælt dette er, håper noen av tipsene fungerer for dere. ❤️ Jeg har selv slitt med bilsyke siden jeg var liten, og må fortsatt bruke reisesyketabletter og seaband. Jeg blir syk både i bil, tog, båt og fly, kan ikke engang hoppe på trampoline. Så ille er det heldigvis ikke for gutta mine.

Sover barnet i bilen? En mulighet er å starte turen når der er sovetid for barnet slik at det sovner før det blir altfor kvalm.

Kjøre minst mulig ;) jeg ble skikkelig bilskjuk da jeg var mindre, blir det fortsatt. Hadde ingenting å si hvor i bilen jeg satt, sove fikk jeg heller ikke til, ble like kveld uansett. Eneste som hjelp var bilsyketsblwtter og frisk luft.

Barnet er sikret bakovervendt og det ønsker vi å gjøre minst i 2 år til. Vi er bevisst i forholdt til temperatur i bilen og har det svalt og lufter med jevne mellomrom. Er også bevisst i forhold til matinntak før og under reise. Kan de få reisesyketabletter når de er så små? Står 5-6 år på pakken... Seaband har vi ikke prøvd så det er verdt å prøve.

De kan trygt sitte bakover i forsetet - hvis dere kan skru av airbag og bilen ikke er veldig gammel :) Spør lege ang tabletter :)

Pleier å ta langkjøring i forbindelse med soving, men nå ser det ut til at kvalmen melder seg likevel og forstyrrer for søvn... Tilbyr vann og lufter godt med jevne mellomrom. Virker ikke som det finnes reisesyketabletter til så små barn.... :(

Ohh, okay! Stakkels! Vet hvor ubehageligt det er ):

Kan en av dere sitte bak med barnet?

Et tips herifra er å ha en liten bøtte som du putter en sånn hundebæsjepose oppi, så kan man spy i den og bare bytte pose. Men det fordrer at en voksen sitter bak. Her er hun så stor nå at hun klarer det selv.
Hun her er snart 7, men kan fortsatt spy på lenge turer.

Her snudde vi henne fremover da hun var 3.5, men det hjalp lite, men da hadde vi sogt det bakovervendte setet og hadde ikke mulighet til å kjøpe enda et sete.. Så det er ingen garanti for at man slutter å spy av å snu fremover.

Men hun bruker seaband, og enten hjelper det eller så er det placeboeffekten. :p
Synes ikke det funka når hun var 3.5.
Plaster over navlen sier mange at skal funke men det funka ikke her.

I sommer fikk hun postafen av legen, en halv tablett. Så kan tenke meg at dere ikke skal ha mer enn en kvart. Men hør med legen, kan være det er mulig å få. Men den smaker.... dritt... Så her nekta hun å ta til slutt. Ville heller spy sa hun..

Men ellers frisk luft, rolig kjørestil, minimalt med sukkerholdige ting, spise en stund før kjøring og ikke tett opptil.

Vi har mange pauser. En tur på 2.5 time strak kjøring kan ta oss over 3 timer.

Vi skal kjøre en tur i påska som er nesten 5 timer strak kjøring, den deler vi på 2 for ellers hadde det tatt oss 7 timer.. Men vi har familie vi kan stoppe hos halveis og overnatte.

En av oss sitter bak med henne ja. Har aldri dårlig tid når vi kjører på langtur så tar oss tid til stopp etter behov. Håper bare å kunne gjøre slike kjøreturer best mulig for henne. Har aldri vært bilsyk selv så har liten erfaring med det.

Kjøre minst mulig ;) jeg ble skikkelig bilskjuk da jeg var mindre, blir det fortsatt. Hadde ingenting å si hvor i bilen jeg satt, sove fikk jeg heller ikke til, ble like kveld uansett. Eneste som hjelp var bilsyketsblwtter og frisk luft.

Vanlig kjøring i hverdagen går fint, men ønsker å se familien som bor litt lenger unna. Da blir det ikke noe alternativ å ikke kjøre bil.

Back
Topp