Bilstoltråden!

Myra90

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows2021
Junibollene 2023
Vi må ha en tråd hvor vi diskuterer bilstoler!

Selv er jeg nerd! Så beklager på forhånd;)

Aner ikke hvilken bilstol jeg skal ha til lille, men til den store har jeg BeSafe Stretch.. elsker den!
Der kan snuppis sitte supertrygt, komfortabelt og bakovervendt til minst 7 år❤️

Anbefalte sider for økt kunnskap (håper det er lov?!):

:bookworm:Trygg Trafikk
:bookworm:Organisasjonen Dyrebarlast
:bookworm:Gruppa «Bilstoler» på FB
:bookworm:Trygg Trafikks bilstolvelger

Kom gjerne med flere sider/grupper/kontoer som kan fylles i lista!:)

Finnes også en bilstol side på Instagram som heter bilsikring

Selv skal jeg bruke cybex stolen vi brukte til første den første tiden

Har MaxiCosi CabrioFix med base som vi brukte til Vesla som snart er 2 år.

Vi kjøpte MaxiCosi Mica til Vesla nå. Den kan brukes helt fra nyfødt og til 4 år med forskjellige innlegg.

Har ikke sett noe på pris, sikkerhet, hvor lenge de kan bruke osv, men de som en kan svinge i døråpningen så det er enklere å feste forfra frister veldig!

Har ikke sett noe på pris, sikkerhet, hvor lenge de kan bruke osv, men de som en kan svinge i døråpningen så det er enklere å feste forfra frister veldig!
MaxiCozi Mica kan det. Nettopp derfor jeg kjøpte den til 1-åringen.

Men til babyen er det mest praktisk med base synes jeg. Da setter man bare hele stolen med baby rett inn og rett ut. Å hvis du har barnestoladapter til vogna så kan du sette bilstolen rett på den. Flere butikker har begynt å ha handlevogner der du har plass til bilstol oppå også.

Men til babyen er det mest praktisk med base synes jeg. Da setter man bare hele stolen med baby rett inn og rett ut. Å hvis du har barnestoladapter til vogna så kan du sette bilstolen rett på den. Flere butikker har begynt å ha handlevogner der du har plass til bilstol oppå også.
Cybex cloud z, har base og kan snues nesten 360 grader i bilen, genialt når baby har mista smokken, bare å stoppe bilen, snu stolen, sette i smokken, vri tilbake og kjøre videre :cool:

Det får vi heldigvis til i cybex også, og når man monterer den på vognunderstellet så kan man strekke ut ryggen, elsker den stolen :cool: :angelic:

Mica og andre vendbare stoler er geniale de første årene, men da vet du sikkert at du må(bør) kjøpe en større bakovervendt når den er utvokst, før du går over på beltestol:)

Er det noen stoler som du kan benytte i hele perioden mellom nyfødtsetet man tar inn og ut av basen, og til du kan snu de rett vei?

Hva tenker du på?
De mener sikkert at den er for liten til barnet før det er anbefalt å snu de :happy:

Ja, det var det jeg tenkte på, at den bare går til 18 kilo, og virker som de fleste roterbare er utvokst mens ungen kanskje bare er 3 år enda.. da setter mange ungene fremovervendt i (for stor) trepunkts beltestol, men man burde jo fortsette å ha barna bakovervendt så lenge som mulig:) Da må man kjøpe en beltemontert bakovervendt, disse har vektgrense opptil 36 kilo:)

Er det noen stoler som du kan benytte i hele perioden mellom nyfødtsetet man tar inn og ut av basen, og til du kan snu de rett vei?
Ja, mange! Ville da gått for en beltemontert bilstol. Axkid og BeSafe har gode alternativer som varer helt til 36 kilo bakovervendt! Godkjenningen er av en type som har maxgrense på 125 cm høyde på barnet, men testdukkene de har brukt i kollisjonstester er visst rundt 135-140cm høye. Beltemonterte bakovervendte er også mye lettere å gi rom for benplass til barna om ønskelig, men bøyde ben er ikke farlig, og sjeldent ukomfortabelt for barn;)

Konkrete stoler jeg ville sett på da er:
1: BeSafe Stretch til 36 kg/125 cm. Den har jeg, kjempefornøyd! Kan (som eneste beltemonterte meg bekjent) justere hellingen på stolen etter at den er montert og. Ser på bilstolgruppa på fb at så og si alle som har den er fornøyde også:) Den har gode småbarnsinnlegg og passer fra 61 cm tror jeg det var:)
2: Axkid Minikid 3, 36 kg/125 cm. Også veldig bra stol, men ser flere mener den har litt trang hodestøtte. Sikkert en vanesak!
3: OM du vil ha isofix, så finnes to alternativer som går til 22-23 kilo: Axkid One (flere modeller) og nye Joie i-Prodigi. Tror begge er bra, men One er mer gjennomprøvd og har kommet med 2. generasjon og mindre «barnesykdommer». Denne er superlett å flytte mellom biler, rask å montere, og man kan justere både helling og benplass i en håndvending etter montering/mens barnet sitter i setet såvidt jeg har forstått. Prodigi er helt splitter ny, så vet ikke stort om den annet enn at de også reklamerer med at den skal passe fra 0-7 år:)

Ja, det var det jeg tenkte på, at den bare går til 18 kilo, og virker som de fleste roterbare er utvokst mens ungen kanskje bare er 3 år enda.. da setter mange ungene fremovervendt i (for stor) trepunkts beltestol, men man burde jo fortsette å ha barna bakovervendt så lenge som mulig:) Da må man kjøpe en beltemontert bakovervendt, disse har vektgrense opptil 36 kilo:)
Mine barn har aldri sitti bakovervendt så lenge. :hilarious:
Skulle gjerne hatt de bakovervendt så lenge. Men å tørke spy hver gang vi kjører mer en 2 mil. Eller må stoppe for å strekke på bena fordi de har vondt i dem pga de får for liten plass. Så de 2 største måtte snus i en alder av 3

Mine barn har aldri sitti bakovervendt så lenge. :hilarious:
Skulle gjerne hatt de bakovervendt så lenge. Men å tørke spy hver gang vi kjører mer en 2 mil. Eller må stoppe for å strekke på bena fordi de har vondt i dem pga de får for liten plass. Så de 2 største måtte snus i en alder av 3
Man har sine grunner;) Men nye innovasjoner og ny forskning kan jo bidra til at man ser på saken med nye øyne:)

Bare for å nevne det er mange isofixstoler skålformede, litt som en C i ryggen, det kan ofte fremkalle bilsyke. Og det med benplass løses jo lettere med de stolene jeg nevnte i posten over:)
De fleste beltemonterte stolene og noen isofixstoler er mer L formede i sitsen, og har vist seg å være bedre for barn som lett blir bilsyke. Så det finnes alternativer før man eventuelt snur barna:)
Og må man snu tidlig, finnes nå helt nye Cybex Anoris, den har magepute MED airbag. De uten airbag/gamle modeller er ikke anbefalt. Men Anoris har forsåvidt veldig gode testresultater. Det handler jo om å unngå «innvendig halshugging» ved bråstopp/krasj, når smårollingens veldig tunge hode (i forhold til kropp) slynges fremover:) Den risikoen er stor iallfall frem til 5 års alder såvidt jeg har forstått.

Nå husker jeg ikke om Mica er spesielt C-formet, men feks Cybex Sirona er det:)

Skriver ikke bare til deg nå altås, mulig du vet dette, men i tilfelle flere lurer:)

Back
Topp