Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hvis han er over 15 kg, så er det anbefalt med beltestol om han skal sitte fremover. Er han over 18 kg, må han bruke beltestol, da 5 punkt seler ikke tåler mer belastning.
Angående bakovervendt stol til lange barn, vet jeg dessverre ingenting, da mine fortsatt er så små.
Vet hvertfall at Multi-tech, når det skal bli snudd, der skal vanlig bilbelte erstatte 5punktsselen når det er 15-25 kilo. Det står iofs at 9-18 kg forovervendt, så kan 5punktsselen brukes... Men allikevel... Man snur det vel ikke når ungen er 9 kg liksom...Hvor har har du hørt at etter 18 kg så tåler ikke 5-punktsseler belastningen? Fins jo forovervendte stoler med 5-punkts seler som går til 25 kg! Så da er det merkelig hvis de ikke tåler belastning
http://www.best-i-test.nu/Bilstol
Etter å ha lest på sidene til de forskjellige produsentene av de setene, så står det på alle jeg fant, at forovervent 9-18 kg skal sikres med 5 punkt. 15-25 kg skal sikres med bilens egne belter. Det vil si at produsentene ikke tar høyde for at barn over 18 kg skal bruke 5 punkts selene.Hvor har har du hørt at etter 18 kg så tåler ikke 5-punktsseler belastningen? Fins jo forovervendte stoler med 5-punkts seler som går til 25 kg! Så da er det merkelig hvis de ikke tåler belastning
Hvis barnet er 15 kg anbefales det beltestol fremfor forovervendt barnestol pga belastningen på nakken! Med 5 punktseler så får nakken mesteparten av belastningen i en kollisjon siden kroppen sitter fast mens med bilens belter så får kroppen mer av belastningen!
Har hørt at britax har lange seter! Max way et vel ett av de som varer lenge, er 60 cm fra sitteflaten opp!
Denne siden har ganske god informasjon om ulike seter og om de varer lenge
http://www.best-i-test.nu/Bilstol
Etter å ha lest på sidene til de forskjellige produsentene av de setene, så står det på alle jeg fant, at forovervent 9-18 kg skal sikres med 5 punkt. 15-25 kg skal sikres med bilens egne belter. Det vil si at produsentene ikke tar høyde for at barn over 18 kg skal bruke 5 punkts selene.