Bilstoler!

Evette

Gift med forumet
Blir sprø. Jeg forsto det slik at jentene må være over 15 kg før vi evt. kan bytte til beltestol. Men så sa ei venninne av meg at så lenge de er over 4 år så kan vi bytte. Hvem har rett her? Vi kommer nok uansett ikke til å bytte på en liten stund da jentene sitter bra i bilstolene sine.

Blir sprø. Jeg forsto det slik at jentene må være over 15 kg før vi evt. kan bytte til beltestol. Men så sa ei venninne av meg at så lenge de er over 4 år så kan vi bytte. Hvem har rett her? Vi kommer nok uansett ikke til å bytte på en liten stund da jentene sitter bra i bilstolene sine.
Begge har rett såvidt jeg kan se. 15 kg eller 4 år mener jeg.

Vet ikke hva som er rett, men kommer ikke til å bytte før frøkna min er over 15 kg og 4 år...

Ene tuppa her er bare 13,5 kg.. føles litt rart å sette hun i en bilsete selv om hun har fulgt 4 år...

Beltestoler er fr 15 KG,så de kan ikke bytte før de har nådd den vekta
Ja, var det jeg også tenkte! Men venninda mi sa noe om styrken i ryggen ved 4 års alder, men det er jo feil?

Ja, var det jeg også tenkte! Men venninda mi sa noe om styrken i ryggen ved 4 års alder, men det er jo feil?
Det er ikke lov å bruke før barnet veier 15 kg, uavhengig av alder. MEN barnet bør være fire år også, fordi da er nakken/ryggen sterk nok til å tåle en eventuell kollisjon bedre i beltestol. Så begge har forsåvidt rett, både over 15 kg og minst fire år.

15 kg må de være for å sitte i beltestol, så en 2 åring på 15 kan faktisk sitte i beltestol lovlig dessverre..

Barn bør sitte bakovervendt til minimum 4 år, og da direkte over i beltestol hvis de er over 15 kg, skal de snus før må de ha 5 punkt seler forovervendt.

Det er ikke lov å bruke før barnet veier 15 kg, uavhengig av alder. MEN barnet bør være fire år også, fordi da er nakken/ryggen sterk nok til å tåle en eventuell kollisjon bedre i beltestol. Så begge har forsåvidt rett, både over 15 kg og minst fire år.
Amen!

Den låsemekanismen på beltet tar først i mot på 15 kg derfor er det viktig at barnet veier minst dette. Ellers kan det risikere å dette ut av selen i en kræsj :-o

Min fireåring er 13,5 og følgelig ikke klar for beltestol på lenge enda. Broren er 6,5 og veier knapt 18, så her i huset har vi lette unger.

De må være minst 15 kg ja. Guttungen fikk i sommer, satt bakover før det.

Min fireåring er 13,5 og følgelig ikke klar for beltestol på lenge enda. Broren er 6,5 og veier knapt 18, så her i huset har vi lette unger.

De må være minst 15 kg ja. Guttungen fikk i sommer, satt bakover før det.

Ja hvordan fungerer det når ungene er lette da? Jeg veide selv 15 kg da jeg var 7 år, og kan se for meg at jeg var altfor lang til de bakovervendte setene...

Ja hvordan fungerer det når ungene er lette da? Jeg veide selv 15 kg da jeg var 7 år, og kan se for meg at jeg var altfor lang til de bakovervendte setene...
Det finnes fremover sete med fempunktsanordning. Vi bare har det ikke, eldste ble snudd 6 år gammel, da var han altså ca 17, og lillesøster får også vente til den alderen, da er hun sikret over 15 kg.

Er de under 15 kg må de har framovervendt med integrerte seler, hvis de er for lange til bakovervendt :) Vår minste er lett men lang og brukte det fra hun ble for lang til hun ble 15 kg :)

Back
Topp