Bilstoleksperter!

Høstbarn

Glad i forumet
Har en gutt på 2,5 nå som er stor for alderen (bruker stort sett 4 år i klær og str. 29-30 i sko, bare sånn for å illustrere). Han veier nå 17,5 kg og sitter bakovervendt i et Britax multi-tech. 

Problemet er at nå i det siste så har han opplevd noen ganger at beina dovner bort/sovner når han sitter i sete, noe som ender i at han faller når han kommer ut av bilen. Dette har skjedd på selv korte turer.. og jeg tenker jo at sånn skal det ikke være. Spesielt tenker jeg på et par lange turer vi skal på nå om 3 uker, der det blir ca. 12 timer i bil over 2 dager x 2. Så vurderer nå å snu ham framover.

Multi-tech'en er jo godkjent fremover til 25 kg, men mener jeg leste en plass at man ikke burde ha 5-punkts sele fremovervendt etter et visst antall kilo.. noen som har peiling på dette?? For lurer evt på om jeg må bytte over til beltestol.. har sett på dette nemlig;

http://barnashus.no/nettbutikk/detaljer/bilstoler/britax-adventure.html?manufacturer_id=15

Vet jo at her er en del her inne som har god peiling på dette, og håper dere kan hjelpe meg og komme med tips om hva som er best å gjøre..

hvis du skal ha han fremover, så er det best med beltestol etter 15 kg.

Men hvis føttene dovner bort så kan det godt hende han har god nok plass hvis du byttter til et annet bakovervendt sete.

Hei har ikke så veldig peil men fant dette. Og når trygg trafikk sier det er greit og snu barnet når det veie 18 kg så tenker jeg at 500g til eller fra kan vel ikke skade.

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Sikring_av_barn_1_-_4_ar/

*Benedicte* skrev:
hvis du skal ha han fremover, så er det best med beltestol etter 15 kg.

Men hvis føttene dovner bort så kan det godt hende han har god nok plass hvis du byttter til et annet bakovervendt sete.

ja, det er det jeg mente å ha lest.. har du noen link på det?

Han har allerede hatt et besafe først, og bytta over til Britax ifjor, for da var besafe't for lite.. og da jeg kjøpte Britax setet så fikk jeg inntrykk av at det var det med best plass bakovervendt.. en av grunnen til at jeg kjøpte det, da gutten min alltid har vært stor, og jeg ville ha han bakovervendt lengst mulig..

*LL* skrev:
Jeg har ei jente på samme alder og størrelse som gutten din.
Hun har både multitech og two way elite - betydelig bedre plass (til beina også) i TWE!
Kommer til å kjøpe et sånt til og selge multitechen.

Da skal jeg sjekke ut det! Takk for tips :-)

dytt :-)

Jeg ville nok også prøvd med en Britax TWE! :)
De skal visst ha mye bedre beinplass enn MT!

Lykke til! :)

Eldste gutten min sitter bakovervendt i ett britax twe sete, han er vel ca 110 cm og 20  kilo. Han har aldri klaget over plassen, og sitter veldig bra i dette sete. :)

T er omtrent på størrelse med din gutt, og her er han i Britax Multitech

Og her i TWE. 

Det er i to forskjellige biler da, men jeg synes det gir et greit bilde av hvor mye bedre plass han har i TWE. 
Men vi har også mulighet til å legge seteryggen litt bakover, da får han litt bedre benplass...

T satt bakover i MT til han var over metern lang og 19 kg... han klaga aldri over at bena sovna, men vi var nøye med å ta av skoa på langturer da.. kan jo hende det hjelper?

Hadde aldri snudd et så lite barn fremover før ALT annet var prøvd...

Vi hadde Britax MT og måtte bytte over til Britax two way elite og brått ble det 15 cm mer benplass.

Jeg ville også ha prøvd med annet sete først! En annen ting å tenke på hvis du skal snu han framovervendt er at de ofte kan bli litt bilsyke! Min eldste blei veeeeldig bilsyk, hele ungen var jo hvit stakkar. I og med at dere vil få mange timer i bil snart!

Back
Topp