Bilstol

Lulilelu

Flørter med forumet
Tilgangsansvarlig
Sommerfuglene
Sommerspirene 2025
Hva er lurt å tenke på når man skal velge babystol og småbarnstol? Er det en fordel å kunne bruke samme base til begge stolene eller er det best å ha babystol med egen base og så bytte alt ut med småbarnstol med eget feste/base etterpå? :arghh:

Hva er lurt å tenke på når man skal velge babystol og småbarnstol? Er det en fordel å kunne bruke samme base til begge stolene eller er det best å ha babystol med egen base og så bytte alt ut med småbarnstol med eget feste/base etterpå? :arghh:
Ulikt hva folk ønsker seg.

I den store bilen vår (Skoda superb) har vi hatt babystol med base og gått rett over til bakovervendt småbarnsstol med innlegg og beltefeste fordi stolen går til ca fem års alder. Det var den beste som fantes da vi kjøpte dem (på tilbud). Nå venter vi på tilbud på beltefestet bakovervendt småbarnsstol som går til ca. 7 år. Med tre barn i tett alder trenger vi fire stk. og så beholder vi de vi har, men setter den ene over i mannens bil (han skal kjøpe ny bil ila året). Altså ender vi opp med å gå fra babystol med base ved 10-12 mnd alder direkte over til beltefestet bakovervendt småbarnsstol med alle tre ungene. Var personlig ikke interessert i basefestet småbarnsstol, fordi jeg visste at vi ville ha dem bakovervendt lengst mulig og basen har begrensninger der.

I den lille bilen (bmw i3, som mannen skal selge og bytte ut med en større bil plass til fem personer) har vi to basefestede småbarnsstoler hvor stolen kan snus. Det er rett og slett ikke en god løsning å ha noe annet, da det blir veldig trangt på parkeringsplasser siden man må åpne to dører for å komme inn baki, og den er liten og trang. Det er ikke plass til så store stoler som vi har i superben. Jeg gleder meg med andre ord veldig til han bytter ut bilen med en større. De stolene skal vi selge.

Så får vi totalt seks bakovervendte småbarnsstoler hvorav to går fra 6 mnd til fem års alder og fire fra 6 mnd til ca. sju års alder. Innen minste må ha den største stolen, kan eldste gå over til fremovervendt beltestol.

Back
Topp