Bilstol

feb94

Glad i forumet
Skuddårsspirene 2024
Nå er dette en av de tingene vi kommer til å kjøpe nytt, så hvilken bilstol vurderer dere? Ser BeSafe iZi Go kommer godt ut i krasjtest, men er det noen som vet hvordan den er å montere osv? :) Andre som er anbefalt?
 
Eller er det sånn at hvis jeg går for Bugaboo vogn så burde jeg gå for Bugaboo bilsete også, for å feste på vognen? Er det et must? Forvirret førstegangsfødende :hilarious:
 
Eller er det sånn at hvis jeg går for Bugaboo vogn så burde jeg gå for Bugaboo bilsete også, for å feste på vognen? Er det et must? Forvirret førstegangsfødende :hilarious:
Det er sånn jeg har tenkt, men må innrømme at jeg ikke har fått satt meg ordentlig inn i det. Planen er å vente til oktober før jeg virkelig begynner å tenke på innkjøp.
 
Vi hadde BeSafe sitt babysete sist til storebror men følte det fort ble for trangt og ubehagelig for han, selv om han nettopp da hadde bikket 2-3 mnd. Nå ser vi helst på Cybex Cloud i- size, den nyeste modellen, så kjøper vi fester utenom til å ha på vogna ☺️ liker godt at den kan legges flatere feks når den er festet på vogna og baby sover ☺️
 
Her går vi for maxi cosi pebble, den har adapter (eller hva det heter) som både kan roteres og trekkes ut :)
 
Vi har bare hatt besafe og vært veldig fornøyd med disse stolene. Vi kjøpte adaptere slik at vi kunne feste bilstolen til fox-understellet vi hadde også base med isofix, så var lekende lett å montere
 
Trur vi endar opp med Avionaut Pixel Pro.
Relativt nytt på markedet, men scora greitt på ADAC.
Vi har ikkje bil sjølv, og vil bli veldig lite brukt. Når det først og fremst vil bli brukt, vil det då nok måtte bli bært nokre stykker, so passar greitt med eit sete som er sopass lett.
 
Vi har Besafe Izi go som vi har hatt til alle barna. Hadde også Graco til eldste i tillegg til izi go.
Kan si det sånn at ingen av våre barn har likt bilstol noe særlig (kan det være stolen, eller bare det at vi lager barn som hater bil?). Stolen passet ikke noe særlig i mammas bil (Toyota avensis stasjonsvogn 2007mod). Ble feil helling med base og beltemontert var ikke mulig da selene ikke var lange nok i hennes bil. Samme gjaldt mormors Toyota yaris og eksens Toyota avensis (2010mod).

Britax sin babystol passet derimot godt. Jeg er litt sånn at jeg helst vil kjøpe bilst fra anerkjente merker innen bilstoler, og var derfor vi gikk for Besafe den gang. Maxicosi tør jeg ikke engang prøve, men det er fordi jeg synes det ser skummelt ut med trepunktsseler :nailbiting:
 
Vi har Besafe Izi go som vi har hatt til alle barna. Hadde også Graco til eldste i tillegg til izi go.
Kan si det sånn at ingen av våre barn har likt bilstol noe særlig (kan det være stolen, eller bare det at vi lager barn som hater bil?). Stolen passet ikke noe særlig i mammas bil (Toyota avensis stasjonsvogn 2007mod). Ble feil helling med base og beltemontert var ikke mulig da selene ikke var lange nok i hennes bil. Samme gjaldt mormors Toyota yaris og eksens Toyota avensis (2010mod).

Britax sin babystol passet derimot godt. Jeg er litt sånn at jeg helst vil kjøpe bilst fra anerkjente merker innen bilstoler, og var derfor vi gikk for Besafe den gang. Maxicosi tør jeg ikke engang prøve, men det er fordi jeg synes det ser skummelt ut med trepunktsseler :nailbiting:

Vi hadde samme bilstol, Maxi cosi pepple plus, til begge. Den ene elska bil og sov som en stein - og den andre skreik herfra og til djevelens ringe bolig hver biltur, hele bilturen, alltid :hilarious: så tror det kommer litt an på babyene. Noen bare hater bil.
 
Vi hadde samme bilstol, Maxi cosi pepple plus, til begge. Den ene elska bil og sov som en stein - og den andre skreik herfra og til djevelens ringe bolig hver biltur, hele bilturen, alltid :hilarious: så tror det kommer litt an på babyene. Noen bare hater bil.
Aaah, håper vi klarer å lage en som ELSKER bil nå :laughing002 :laughing002
 
Trepunktssele er like sikkert som fempunkts. Vi har hatt Maxi-Cosi Cabriofix til førstemann som vi byttet ut til Maxi-Cosi Coral siden den gamle Cabriofix er utdatert og ikke ansett så sikker lenger i nyere tester. Den får fortsatt full score i frontkollisjon, men har store svakheter ved sidekolllisjon. Den nye Cabriofix i-size har ny godkjenning og bra.
Den store fordelen med Coral, er at den har et eget bæreinnlegg man kan bære babyen i så slipper man å bære rundt på en tung bilstol. Gull verdt ved bekkensmerter eller etter keisersnitt.

Det viktigste ved valg av babystol er å kjøpe en som passer i bilen slik at man får riktig helling (40-45 grader), og derfor bør den prøves i bil hvis man skal ha med base. Den bør også være fra et anerkjent merke som f.eks Maxi-Cosi, Cybex, Besafe, Britax, Axkid, Joie. Ville kjøpt en med nyeste godkjenning, altså i-size godkjent som også tester for sidekollisjon. Bilstoler med den gamle godkjenningen blir forbudt å produsere nå.

De fleste vogner kan man kjøpe bilstoladapter til. Maxi-Cosi, Besafe og Cybex har samme feste.

På denne nettsiden kan dere lese mye god info om riktig bilsikring:
 
Last edited:
Vi endte med Maxi Cosi Pebble Pro etter å ha prøvd ulike i bilen. Synes den virket mest stabil og hadde riktig helling. :D
Tilbud på Barnas Hus der vi bor denne uken også, så ble 1799 for stol og 1799 for base.
 
Noen som vet hva den nyere modellen tilsvarende Cybex Sirona heter? Var så fornøyd med den sist - som begynner å bli noen år siden. Likte best at den kunne dreies ☺️
 
Vi kjøpte Graco. Den kommer godt ut i test og var på black friday salg
 
Back
Topp