Bilstol

MammaenTilEogW

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Marsboerne 2023
Har noen tips til bakovervendt bilstol som ikke tar veldig stor plass? Vi har Cybex Sirona i-size til to-åringen, men den tar så stor plass at personen i passasjersetet har veldig knapp plass til bena (samme problem når babysete Cloud Z i-side var installert). Om alt går etter planen kommer nummer 2 i midten av mars og da må vi nesten ha et sete bak sjåføren som faktisk gjør det mulig å kjøre bilen med komfortabel plass :hilarious: Elsker å kunne snu setet mot døren, men det er ikke et krav.

Har noen tips til bakovervendt bilstol som ikke tar veldig stor plass? Vi har Cybex Sirona i-size til to-åringen, men den tar så stor plass at personen i passasjersetet har veldig knapp plass til bena (samme problem når babysete Cloud Z i-side var installert). Om alt går etter planen kommer nummer 2 i midten av mars og da må vi nesten ha et sete bak sjåføren som faktisk gjør det mulig å kjøre bilen med komfortabel plass :hilarious: Elsker å kunne snu setet mot døren, men det er ikke et krav.
Ville gått for beltemontert sete. Da får man ikke snudd mot døren, men man får mye bedre plass. Et pluss at det varer mye lenger også. Britax max way plus feks :)

Du må oppgi kravet om å snu døren til siden, men elelrs kjempebra at du vil investere i ny bakovervendt heller enn å snu fremover som mange gjør i stedet.
Jeg har litt erfaring fordi faren her i huset er 2 meter. Setet MÅ ta minst mulig plass :hilarious:
Til min gutt på 4,5 år, 110cm og 20 kg har vi nå Axkid One. Ja, det er et dyrt sete, men man kan følge med å finne det på tilbud iblant og det er bare såå verdt det. Han sitter mye bedre i setet sitt enn barn i samme størrelse som sitter forover i en beltestol altså. Man kan justere god benplass til barnet, og velger man litt mindre beinplass så tar setet ganske lite plass. I tillegg er det isofix-montering, enkelt å justere helling bittelitt bakover om barnet sover og enkelt å flytte mellom biler ved behov. Ikke minst varer det for de fleste barn hele bakovervendtperioden :)
Andre alternativer du kan se på er:
Besafe strech
Britax maxway plus
Axkid minikid 3

Alle disse monteres med bilbelte og ikke isofix, vil stor besafe er den som tar minst plass og varer lengst (til 36kg)
Kan også se gjennom kanalen til Barnvagnsgalen på Instagram. Hun har flere bilder av alle disse setene montert i bil og i bruk

Ville gått for beltemontert sete. Da får man ikke snudd mot døren, men man får mye bedre plass. Et pluss at det varer mye lenger også. Britax max way plus feks :)
Du må oppgi kravet om å snu døren til siden, men elelrs kjempebra at du vil investere i ny bakovervendt heller enn å snu fremover som mange gjør i stedet.
Jeg har litt erfaring fordi faren her i huset er 2 meter. Setet MÅ ta minst mulig plass :hilarious:
Til min gutt på 4,5 år, 110cm og 20 kg har vi nå Axkid One. Ja, det er et dyrt sete, men man kan følge med å finne det på tilbud iblant og det er bare såå verdt det. Han sitter mye bedre i setet sitt enn barn i samme størrelse som sitter forover i en beltestol altså. Man kan justere god benplass til barnet, og velger man litt mindre beinplass så tar setet ganske lite plass. I tillegg er det isofix-montering, enkelt å justere helling bittelitt bakover om barnet sover og enkelt å flytte mellom biler ved behov. Ikke minst varer det for de fleste barn hele bakovervendtperioden :)
Andre alternativer du kan se på er:
Besafe strech
Britax maxway plus
Axkid minikid 3

Alle disse monteres med bilbelte og ikke isofix, vil stor besafe er den som tar minst plass og varer lengst (til 36kg)
Kan også se gjennom kanalen til Barnvagnsgalen på Instagram. Hun har flere bilder av alle disse setene montert i bil og i bruk
Takk for masse gode tips!:) å snu henne blir ikke noe alternativ. Hun er ikke fylt tre en gang når babyen forhåpentligvis kommer (bare 6+6 i dag).

Da skal jeg følge med på axikid one :) evt at det blir beltestol (dette er jeg forberedt på). Noen som vet om noen av disse stolene kan brukes forover og bakover? Jeg vet de aller fleste isofix som kan snus har muligheten, men det er jo ikke anbefalt så da blir det ikke aktuelt.

Takk for masse gode tips!:) å snu henne blir ikke noe alternativ. Hun er ikke fylt tre en gang når babyen forhåpentligvis kommer (bare 6+6 i dag).

Da skal jeg følge med på axikid one :) evt at det blir beltestol (dette er jeg forberedt på). Noen som vet om noen av disse stolene kan brukes forover og bakover? Jeg vet de aller fleste isofix som kan snus har muligheten, men det er jo ikke anbefalt så da blir det ikke aktuelt.

Nei, det er rene bakovervendte stoler, men det er like greit :) :)
Det finnes slike stoler som kan snus, men det er ikke bra å bruke disse forover. Da vil nakkeslengen på barnet bli enda kraftigere enn for oss voksne fordi beltene deres sitter helt fast.
Så det beste er å bruke en bakovervendt stol til barnet kommer forbi enten 125cm eller bikker kilogrensa, som på de stolene som er blitt foreslått ligger på 23, 25 og 36 kg :) de stolene du kan vende til siden eller fremover har som regel maksgrense på 18kg og 110cm, men akkurat når barna når dette er jo veldig varierende. Noen er slanke typer og treffer lengdegrensa først. Min gutt var rundt 18kg da han var 3,5 år, og er litt over 20 nå et år seinere, så er nok vektgrensa han treffer først.

Ville ha kjøpt ny stol når tiden kommer for å sitte forover uansett :) mange produsenter som lager dosse stolene som kan snus, men jeg tenker at det er en grunn til at de aller fleste stolene som er laget for forovervendt bruk er annerledes utformet. Både formen på stolen og selen til barnet.

Maxway plus tar liten plass i bilen - men varer lenge.
Klippan Opti (eller Century) er og en smal/nett stol - men passer best i biler med bratte seter. Vi har sistnevnte - men 2 biler med flate seter ... Vi må bruke kile, for at stolen ikke skal "ligge", men skulle gjerne ha hatt enda mindre helling for bedre plass fremme

Da ville jeg, som nevnt over, gått for beltemontert. Basestoler tar veldig stor plass.
Jeg elsket mitt vendbare sete, men ungen vokste ut av det rett over 3 år. Stor unge hehe.
Det jeg oppdaget da, var at barnet var mye mer behjelpelig med å settes i stolen så svingfunksjonen som var superbra med baby, var mer behagelig enn nødvendig på det tidspunktet (jeg har ryggproblemer).
Kjøpte Maxway plus og var veldig fornøyd med det :)

Babystol og Sirona tar liten plass, så her må dere nok justere forventningene deres litt. Bilstoler tar plass i bilen, sånn er det bare.
Rett opp ryggen på forsetene, så har det ofte veldig god effekt på plassen.

Ellers er Axkid One og Britax MaxWay gode stoler som tar lite plass (men alt er relativt).

Babystol og Sirona tar liten plass, så her må dere nok justere forventningene deres litt. Bilstoler tar plass i bilen, sånn er det bare.
Rett opp ryggen på forsetene, så har det ofte veldig god effekt på plassen.

Ellers er Axkid One og Britax MaxWay gode stoler som tar lite plass (men alt er relativt).
Som nevnt over ser jeg at vi må justere forventningene våre og at det mest sannsynlig blir beltestol. Jeg skjønner jo at en stol tar plass. Vi har en medium stor SUV så jeg forventer jo å få plass til et sete bak sjåføren. I verste fall må vi jo ha ny bil, men det vil vi så klart unngå. tenkte det kunne være greit å høre med andre om deres erfaringer før vi setter igang søket på bilstol. Her er det også viktig at sjåfør sitter godt da vi ofte kjører lange avstander.

Tusen takk for tips :)

Last edited:
Sirona er en bilstol som tar mye plass, spesielt hvis du skal bruke den sving funksjonen. Vi har 3 barn med bakovervendt bilstoler: sirona, besafe og axkid minikid. Det er helt klart axkid som tar minst plass

Som nevnt over ser jeg at vi må justere forventningene våre og at det mest sannsynlig blir beltestol. Jeg skjønner jo at en stol tar plass. Vi har en medium stor SUV så jeg forventer jo å få plass til et sete bak sjåføren. I verste fall må vi jo ha ny bil, men det vil vi så klart unngå. tenkte det kunne være greit å høre med andre om deres erfaringer før vi setter igang søket på bilstol. Her er det også viktig at sjåfør sitter godt da vi ofte kjører lange avstander.

Tusen takk for tips :)
Ofte gir det ikke så veldig mye ekstra plass i lengderetningen å bytte bil.
Forventningsjusternig, å prøve litt forskjellige bilstoler (i butikk) og å justere forsetene er nok det beste.

Vi har Audi A6 med Britax maxway plus og jeg må ærlig si jeg synes den er ganske trang den også... Hvis man har langbeinte foreldre burde man egentlig gå over til transporter/buss eller liknende for å være ærlig. SUV hjelper jo ikke særlig da de gjerne er noe høyere eller bredere, men beinplassen er det så som så om. Tror muligens VW Tiguan kan være mer spacious. Nå som nr2 kommer og vi har en isofix-cloud z er jeg litt bekymret for fars velferd i bilen, men vi får vel bare finne ut hvilken av setene som tar mest plass og hvilken som da kommer bak passasjersetet Vi har prøvekjørt T6 og Mercedesvarianten av transporter, men herregud de er så dyre at det kan man bare glemme:p

Hvis noen vurdere ny bil, så må man Google hvilke biler som har best plass mellom forsetene og baksete. Om det er suv eller ikke har ikke så mye å si. Finnes digre biler med lite plass i kupeen likevel.
Vi fikk timet at det var tid for familieforøkelse til baby nummer 2 og at bilen måtte skiftes ut pga alder. Og siden mannen min er 2 meter gikk vi utelukkende bare for biler med stor plass i kupeen. Vi kjøpte brukt bil, og de som var oppe til vurdering var Skoda Superb, Ford S-Max og Toyota sin 7-seter. Alle disse har overlegen plass inni selve bilen. Vi landet på Ford S-Max og mannen kjører fint med bakovervendt bilstol bak seg, har hatt Maxi Cosi Pebbles plus og Pearl One (neste sete) stående bak han. Det går akkurat så han får sitte sånn han vil.

Nå er ikke bilbytte aktuelt for TS da, men bare om noen andre titter innom tråden ;)
Vi fant mye info om biler som ville ha god plass i kupeen ved å Google litt.

Jeg hadde maxway+ i en E-up og Miniikid i Fiesta, skjønner ikke dette med plassproblemer :bag: :hilarious:

Back
Topp