Bilstol

Sommerfugl_84

Betatt av forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Jeg leste i dn av trådene her at feks maxicosi ikke lenger var et bra sete til de små?
Hvorfor det?

hvilket sete har dere/ skal dere kjøpe?
Hvorfor det?

kriterier for nytt sete- at det er lett og bære, og sikkert selvsagt.

bilsete var en av tingene vi seff kvittet oss med… så vi må ha bilstol med base.
I utgangspunktet har jeg sete 2 etter andremann, men kan jo selge dette nå som vi skal over til 3 er sete, om det er pakkeløsning på 1 og 2 sete med lik base.

Jeg hørte også at maxi cosi ikke var innafor lenger. Var noe med sidekollisjonstesten den ikke hadde bestått. For slik jeg har skjønt det har setene blitt utviklet veldig i den retningen at de skal tåle mye fra siden.
Men maxi cosi var et av de beste for 9 år siden, og ingen klagde på det da andremann ble født for 6 år siden. Så jeg tenker at det kan umulig være helt krise. Værre med et sete fra Europris :hilarious:

Vi må også ha nytt. Jeg var på barnas hus i går bare for å se. Og jeg blir bare forvirra. Som deg så vil jeg jo ha et sikkert sete, men også et som ikke er blytungt! Kjente på et fra Besafe og Cybex. Og de var heftig tunge.

Har og sett på de med en base og to seter. Eneste der er jo at sete nr 2 går bare til 18 kg. Nå snakker de om bakovervendt til 5 år?? Men sjansen er stor for at sete nr 2 ikke holder hele perioden ut pga vektbegrensningene til iso-fix. Er sånn sett bedre med et sete nr 2 som kan beltemonteres og varer til 25 kg.
Som sagt, jeg er forvirra!! Det som frista meg mest var Cybex sin. Da kan man ha Sirona som sete nr 2. Jeg burde spurt om det var leveringstid på seter. Her må jeg også nesten prøve de i bilen før vi kjøper. Med 3 barn i baksetet burde jeg velge et som er smalere, om det finnes!

Maxi cosi er innafor - Maxi cosi cabriofix er derimot èn av deres seter som ikke er oppdatert på typ 15 år. Setet gjør det dårlig i tester og når Maxi cosi har så mange gode modeller, feks Maxi Cosi Pepple Pro, burde de bare tatt av Cabriofix fra markedet. Men Maxi cosi har masse modeller som er kjempegode, enn skal du ha nytt nå så kjøp ikke cabriofix når det finnes så mye som er mer trafikksikkert. :) når det er sagt, fetteren min var i kollisjon med cabriofix i 2005 og setet beskyttet han perfekt. Det var ikke rulle-rundtkollisjon, som er der dette setet ikke kommer godt ut. Synes uansett det er noe å tenke på at setet er det samme nå som i 2005. Med andre ord - andre modeller er langt mer trafikksikre :)

Det viktigste er å teste basert bilstol oppi i bilen og måle helning på stolen. Det bør være 40-45 grader. For bratt og babyens hode vil falle frem på brystet når den sover og hundre frie luftveier. det må man teste for å sjekke da det avhenger av bilens helning i sete. Noen biler har bratte seter mens andre har flatere baksete. Maxi Cosi, besafe, Cybex, Nuna, Britax osv. Alle har gode modeller inne. Sjekk at stolen kommer gjennom Plus-testen og passer i bilen din så er du good to go.

Vi skal i alle fall bruke vår maxi cosi pebble plus som vi kjøpte ny i 2018. Brukt i ca 6mnd.
Stol 2 derimot får jeg tenke litt på da den faktisk har vært i bruk siden 2015... Fin stand, ingen kollisjon, men likevel. Kanskje på tide med noe nytt? Hva tenker dere om alder på stolene?

Stol 2 er en maxi cosi 2 way pearl.

Vi skal i alle fall bruke vår maxi cosi pebble plus som vi kjøpte ny i 2018. Brukt i ca 6mnd.
Stol 2 derimot får jeg tenke litt på da den faktisk har vært i bruk siden 2015... Fin stand, ingen kollisjon, men likevel. Kanskje på tide med noe nytt? Hva tenker dere om alder på stolene?

Stol 2 er en maxi cosi 2 way pearl.
Google det så finner du hva som står på trygg trafikk sine sider. Husker ikke hvor lang levetid, men husker jeg leste at stol nr 2 har mye lengre levetid enn babystolen fordi det står fastmontert og blir ikke utsatt for samme type påkjenning. Er to år siden nr 2 her bytta til beltestol. Da kasta jeg setet han hadde brukt bakovervendt som var fra 2013. Tilsvarende alder som ditt er nå. Jeg vurderte å legge det ut til gis bort, men følte det var for gammelt. 7 år var det på dette tidspunktet. Så hadde kanskje vurdert nytt. Setet er jo over 8 år når du evt skal ta det i bruk

Vi kvittet oss også med babystolen. Bonussøsteren min fikk baby i august, og vi hadde jo ikke tenkt å ha noen ny baby, så da solgte vi. Vi kommer til å vente med å kjøpe ny stol til nærmere sommeren for å se hva som er det beste på markedet når tiden nærmer seg.

Google det så finner du hva som står på trygg trafikk sine sider. Husker ikke hvor lang levetid, men husker jeg leste at stol nr 2 har mye lengre levetid enn babystolen fordi det står fastmontert og blir ikke utsatt for samme type påkjenning. Er to år siden nr 2 her bytta til beltestol. Da kasta jeg setet han hadde brukt bakovervendt som var fra 2013. Tilsvarende alder som ditt er nå. Jeg vurderte å legge det ut til gis bort, men følte det var for gammelt. 7 år var det på dette tidspunktet. Så hadde kanskje vurdert nytt. Setet er jo over 8 år når du evt skal ta det i bruk
Får studere tilstanden på den, som de foreslår. Den brukes på samme base som babystolen. Og basen må vi i alle fall bruke en stund.
Takk for tips. Greit å lese seg opp igjen. Selv om jeg syns det er litt kjedelig...

Får studere tilstanden på den, som de foreslår. Den brukes på samme base som babystolen. Og basen må vi i alle fall bruke en stund.
Takk for tips. Greit å lese seg opp igjen. Selv om jeg syns det er litt kjedelig...
Synes det er kjempekjedelig å lese om ja:hilarious: jeg tenkte kjøpe samme som sist egentlig, men blir vel arrestert av mammapolitiet :hilarious:

Akkurat når det kommer til bilstol, så kjøper jeg kun ut i fra trafikksikkerhet. Hvor tung den er osv er uvesentil for meg. Forbrukerrådet har en liste over stoler, og alle som står på lista er ok stoler. Men de påpeker at stoler som er testet for lenge siden, ville ikke fått like god score nå. Jeg hadde nok ikke kommet til å brukt en stol som er testet før 2018, og heller ikke en stol som ikke er godkjent etter i-size. Stolens oppgave er å beskytte det kjæreste vi har. Før var det utenkelig at spesbarn overlevde alvorlige trafikkulykker, men med god teknologi blir overlevelsesraten høyere. Selv om noe var godt nok før, så betyr det ikke at det er godt nok etter dagens standard. Dersom besafe sin i-size versjon passer bra i bilen, så går vi for den. Den fikk topp score i NAF sin test.

Vi var på barnas hus og fikk en god del informasjon om dette siden det er så lenge siden vi hadde baby sist.

De gamle setene er godkjent etter R44 mens de nye setene er i-size godkjent etter R129. R129 er sidekollisjons testet og mye bedre seter på akkurat det.

De gamle setene er ikke ulovlig å selge eller å bruke (sa de på barnas hus) men det vil ikke bli laget flere av disse og kommer ikke inn igjen i butikk etterhvert som de blir solgt ut.

Dette er også grunnen til den store prisforskjellen. Man kan finne R44 godkjente seter på tilbud ned til 1500kr på barnas hus av og til mens de nye R129 setene fort koster 5000kr.

Det de anbefalte på barnas hus var å kjøpe babysete etter hvilket nr 2 sete du var mest fornøyd med. Dette fordi babysetene nå er veldig like, men forskjellene kan være større på nr 2 setet, og du bruker det lenger.

Grunnen til at det kan være lurt å se på nr 2 setet nå, er at basen på babysetet og nr 2 setet ofte er den samme nå. Så velger du samme merke videre trenger du kanskje ikke kjøpe ny base.

Vi var på barnas hus og fikk en god del informasjon om dette siden det er så lenge siden vi hadde baby sist.

De gamle setene er godkjent etter R44 mens de nye setene er i-size godkjent etter R129. R129 er sidekollisjons testet og mye bedre seter på akkurat det.

De gamle setene er ikke ulovlig å selge eller å bruke (sa de på barnas hus) men det vil ikke bli laget flere av disse og kommer ikke inn igjen i butikk etterhvert som de blir solgt ut.

Dette er også grunnen til den store prisforskjellen. Man kan finne R44 godkjente seter på tilbud ned til 1500kr på barnas hus av og til mens de nye R129 setene fort koster 5000kr.

Det de anbefalte på barnas hus var å kjøpe babysete etter hvilket nr 2 sete du var mest fornøyd med. Dette fordi babysetene nå er veldig like, men forskjellene kan være større på nr 2 setet, og du bruker det lenger.

Grunnen til at det kan være lurt å se på nr 2 setet nå, er at basen på babysetet og nr 2 setet ofte er den samme nå. Så velger du samme merke videre trenger du kanskje ikke kjøpe ny base.

Samtidig er det greit å vite at bilstol nr 2 som passer på samme base, ikke varer ut hele bakovervendtperioden. Det er billigere å heller kjøpe en beltemontert bilstol nr 2 så slipper man at minien vokser ut av setet før man ønsket å snu.

Samtidig er det greit å vite at bilstol nr 2 som passer på samme base, ikke varer ut hele bakovervendtperioden. Det er billigere å heller kjøpe en beltemontert bilstol nr 2 så slipper man at minien vokser ut av setet før man ønsket å snu.

Ja, dette er underkommunisert fra alle hold!!! Jeg kjøpte bilstol nr to som passet til samme base som babybilstolen og tenke "jepp, da var jeg ferdig med å kjøpe bakovervendte bilstoler". Men neida, det gikk ikke an å regulere beinplass på den stolen, og den varte bare til 18kg og 105 cm. Man har jo ikke perspektiv på når ungene når en sånn størrelse når de er en 7-8 mnd. Barnet mitt hadde lite beinplass ved 2 år (men kunne fint ha sittet der lenger såklart). Men ved 3,5 år bikket han 19 kg og kom seg over 105 cm og det er jo aaalt for tidlig for forovervendt stol. Jeg vil ha de bakover til minst 5 år hvis mulig, får ganske store barn - men det finnes det jo også stoler for.

Vi har kjøpt Cybex Cloud med vendbar base til babystol og stol nr 2. Også har vi en Axkid one som 3-åringen bruker som vi kan ta i bruk etterhvert☺️
Likte godt kalesjen, vendbar base, vekta, at den kan brukes til de er ganske lang(erfaringsmessig har jeg store barn), og at man kan slå den i liggestilling om den står på gulvet eller i adapter på vogn☺️

Back
Topp