Bilstol

Soering

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows 2022
Hvilken bilstol har dere tenkt å kjøpe?

Vi har fortsatt isofixen fra da vi hadde besafe til minstemann. Mannen sølte tapetlim over hele bilstolen, så må vi kjøpe nytt. Planen var egentlig å kjøpe samme type siden vi har Isofix, men jeg ser at eldre bilstoler gjerne blir litt utdatert ifht dagens sikkerhetskrav...

Blir nok enten Uppababy eller Nuna Pipa Next/Bugaboo by Nuna. Heller mer mot Nuna pga den ekstremt lave vekta på stolen i forhold til alle andre, og at den har en innebygget forlenget solskjerm som festes ved føttene til babyen. Kommer også bra ut i tester:)

Blir nok enten Uppababy eller Nuna Pipa Next/Bugaboo by Nuna. Heller mer mot Nuna pga den ekstremt lave vekta på stolen i forhold til alle andre, og at den har en innebygget forlenget solskjerm som festes ved føttene til babyen. Kommer også bra ut i tester:)
Den virket ikke dum! Var jo en god del lettere enn de andre, bra tips:happy:
Edit: når jeg leser testen grundigere har nupa fått høy score på brukervennlighet og detfor havnet høyt oppe, mens på selve sikkerhetsdelen er den faktisk en del lavere enn f.eks besafe, som igjen fikk litt lavere score på brukervennlighet.

Last edited:
Vi har lyst på BeSafe izi Twist, men vet ikke hvordan den er sammenlignet med den som er testet i denne testen. Synes det er så praktisk med et sete som kan roteres når man skal sette barnet inn og ta ut.

Vi kommer til å kjøpe Maxi Cosi Pebble Pro, utrolig god stol! :happy: Babyen sitter som regel veldig godt i den, 3 punktssele (5 punkt er noe dritt på små babyer:p)

Den virket ikke dum! Var jo en god del lettere enn de andre, bra tips:happy:
Edit: når jeg leser testen grundigere har nupa fått høy score på brukervennlighet og detfor havnet høyt oppe, mens på selve sikkerhetsdelen er den faktisk en del lavere enn f.eks besafe, som igjen fikk litt lavere score på brukervennlighet.
Gjelder det også den som heter Bugaboo by Nuna, eller bare Pipa next? For var sikker på den første gjorde veldig bra på sikkerhet og brukervennlighet. Var nr 2 på testen hos NAF

Gjelder det også den som heter Bugaboo by Nuna, eller bare Pipa next? For var sikker på den første gjorde veldig bra på sikkerhet og brukervennlighet. Var nr 2 på testen hos NAF
Nuna er nr 2 ja, og om du går inn og ser på resultatene på hver enkelt stol så er den en del lavere på kollisjons test enn f. Eks besafe:happy: Men det er jo fortsatt innafor hva som er akseptert. Her er linken: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/bilstol-baby-test/
Ta f. eks sidekollisjon: der har besafe score på 8.1 mens nuna har score 6.9.
Mens på montering får besafe 8.3 og nuna 9.3
Og det er sammenlagt score som gir plasseringen som da gjør at de havner ganske likt ;)

Jeg har tenkt å kjøpe Doona+ for å slippe bære bilstolen så mye :)

Vi kommer til å kjøpe Maxi Cosi Pebble Pro, utrolig god stol! :happy: Babyen sitter som regel veldig godt i den, 3 punktssele (5 punkt er noe dritt på små babyer:p)
Vi har denne fra førstemann og virkelig ELSKER den stolen :happy: alle jeg kjenner som har denne føler det samme!

Vi har bilstol fra silver cross. Gjort det svært bra på forbrukerrådets liste på babystoler for 2020. Romslig og lett stol, som kan brukes lenge. Føles solid og er veldig brukervennlig. gutten vår på 14 mnd brukte den til nå nylig. Byttet til småbarnsstol fordi det ble trangt med parkdress og ullklær når han skal bringes i barnehage.
Eneste minuset med stolen er at kalesjen er litt kortere enn jeg skulle ønske. Der var britax sin baby bilstol bedre (som jeg brukte tidligere)

Vi vurderer Cybex. Er det noen som har erfaringer med den? :) Pros, cons?
Vi har cybex aton 5 til 2018 barnet, basen kan både beltemonteres og monteres med isofix. Veldig kjekt for å sikre riktig helning uten å måtte feste stolen med belter hver gang.
Anbefaler å sjekke litt hva andre som har lik bil har av erfaring og test stolen i bilen ❤️

Veldig fornøyd med stolen vår, og kommet til å bruke den på 2022 babyen og :Heartred

Vi har lyst på BeSafe izi Twist, men vet ikke hvordan den er sammenlignet med den som er testet i denne testen. Synes det er så praktisk med et sete som kan roteres når man skal sette barnet inn og ta ut.
Denne vurderer vi også! litt dyr bare, men men...

Sniker
Det viktigste med babystolen i tillegg til at den er PLUS-godkjent er at den får 40-45 grader helning i bilen din etter at den er montert. For bratt helning og den nyfødtes hodet vil bikke fremover og da blir ikke luftveiene frie for den nyfødte.

Videre skal stolen brukes kortest mulig, da stol nummer to er mye tryggere. Så en gang etter mellom 5-9 mnd avhengig av hvor stort barnet er for alderen og styrke i overkroppen, er det lurt å bytte stol. Man skal ikke vokse ut av babystolen, men bytte så snart småbarnsstolen er passe. I stolen skal man bare ha på tynne klær, vinterstid feks body pg strømpebukse+ ulldress. Men derfor er det fint med en type bilstolpose om man bor steder med mye vær i årets kalde måneder. Når vi har vært over på stol nummer 2, har vi brukt jakke til bilen og tatt den av før barnet stroppes fast og heller hatt ullteppe inni bilen.

Her finner man god og tydelig informasjon om babystol, helning og bilsikring av barn. Opplever at endel butikker er mer opptatt av salg av bestemte merker, og jeg har opplevd at de ikke har kunnskap om helning i det hele tatt. Kjenner til flere som har måttet kjøpe ny stol etter fødsel fordi den nyfødtes hodet faller fremover - så test bilstolen i bilen eller sjekk om du finner noen med samme bil og stolen du ønsker å kjøpe, for å høre om de får rett helning. :)

https://www.dyrebarlast.org/l/blogginnlegg-med-formateringstips-for-deg/

Skulle jeg anbefale noe vil jeg nevne Axkid One +(Plus), med spedbarnsinnlegg kan stolen brukes fra fødsel og til 5-6 år (altså så lenge man bør sitte bakover). Den er dyr - men du sparer likevel penger fordi du kun trenger èn stol for hele perioden bakover. Og helningen justeres manuelt så den passer alle biler, samt tar minimalt med plass i baksetet sammenlignet med alt annet jeg har prøvd. Ulempen er at setet sitter fast i bilen og baby kan ikke bæres ut i stol - men med babyen jeg fikk i mars hadde det ikke gjort noe. Hun HATER bil og har aldri sovnet i bilstolen, og trille bilstol på vogn var også noe hun hatet :hilarious: men med mitt første barn var det jo en fordel at stolen kunne bæres ut og inn de første 3 mnd, etter det våknet han likevel når bilen stanset. Til han hadde jeg Maxi Cosi Pebbles Plus (blir den som nå heter Pro), og han trivdes godt i stolen. Var fornøyd med denne stolen, selv om lillesøster har hatt et sterkt hatforhold til den :p

Last edited:
Jeg lurte litt på å bruke helgens Stokke-rabatt på Barnas Hus til å kjøpe Stokke sin variant av BeSafe izi go modular x1. Hadde vært så deilig å bare kunne sette den på vognen uten adapter.

Hva slags erfaringer har folk med BeSafe izi go modular x1?

Og er det noen som vet om det er noen forskjell på Stokke sin variant fra den originale, bortsett fra å kunne feste på vogn uten adapter?

Back
Topp