Sniker
Det viktigste med babystolen i tillegg til at den er PLUS-godkjent er at den får 40-45 grader helning i bilen din etter at den er montert. For bratt helning og den nyfødtes hodet vil bikke fremover og da blir ikke luftveiene frie for den nyfødte.
Videre skal stolen brukes kortest mulig, da stol nummer to er mye tryggere. Så en gang etter mellom 5-9 mnd avhengig av hvor stort barnet er for alderen og styrke i overkroppen, er det lurt å bytte stol. Man skal ikke vokse ut av babystolen, men bytte så snart småbarnsstolen er passe. I stolen skal man bare ha på tynne klær, vinterstid feks body pg strømpebukse+ ulldress. Men derfor er det fint med en type bilstolpose om man bor steder med mye vær i årets kalde måneder. Når vi har vært over på stol nummer 2, har vi brukt jakke til bilen og tatt den av før barnet stroppes fast og heller hatt ullteppe inni bilen.
Her finner man god og tydelig informasjon om babystol, helning og bilsikring av barn. Opplever at endel butikker er mer opptatt av salg av bestemte merker, og jeg har opplevd at de ikke har kunnskap om helning i det hele tatt. Kjenner til flere som har måttet kjøpe ny stol etter fødsel fordi den nyfødtes hodet faller fremover - så test bilstolen i bilen eller sjekk om du finner noen med samme bil og stolen du ønsker å kjøpe, for å høre om de får rett helning.
https://www.dyrebarlast.org/l/blogginnlegg-med-formateringstips-for-deg/
Skulle jeg anbefale noe vil jeg nevne Axkid One +(Plus), med spedbarnsinnlegg kan stolen brukes fra fødsel og til 5-6 år (altså så lenge man bør sitte bakover). Den er dyr - men du sparer likevel penger fordi du kun trenger èn stol for hele perioden bakover. Og helningen justeres manuelt så den passer alle biler, samt tar minimalt med plass i baksetet sammenlignet med alt annet jeg har prøvd. Ulempen er at setet sitter fast i bilen og baby kan ikke bæres ut i stol - men med babyen jeg fikk i mars hadde det ikke gjort noe. Hun HATER bil og har aldri sovnet i bilstolen, og trille bilstol på vogn var også noe hun hatet

men med mitt første barn var det jo en fordel at stolen kunne bæres ut og inn de første 3 mnd, etter det våknet han likevel når bilen stanset. Til han hadde jeg Maxi Cosi Pebbles Plus (blir den som nå heter Pro), og han trivdes godt i stolen. Var fornøyd med denne stolen, selv om lillesøster har hatt et sterkt hatforhold til den