Bilstol

Liilje

Glad i forumet
Hei dere!

Jeg prøver etter beste evne å lage en liten ønskeliste til familie/venner. Håper å unngå å få et hav av klær i gave når det er så mye annet vi trenger:bag:

Så var det dette med bilstol… kjenner meg så grønn som jeg får blitt! Vi skal kjøpe ny bil innen baby kommer, men vet ikke hvilken type. Må man vite bil på forhånd?? Har dere tips til bilstol? Må man ha base dersom bilen har isofix??

Jeg trenger hjelp:dead:
 
Du kan enda bruke bilstol med belte selv om bilen har Isofix - men om du skal bruke Isofixen har bilstolene gjerne base som må brukes. Så lenge bilen er etter... 2005,2006 tror jeg..? Så har vel omtrent alle Isofix-løsning.

Bilstol er sjukt sjukt vanskelig. Forrige svangerskap, så ble jeg nesten gal av å finne ut. Nå er de fleste nyere stoler, med Isofix, "isize sertifisert" da. Etter nye R129. Den er i det minste testet i sidekollisjon. Bilstoler med sertifisering R44 er kun testet i frontkollisjon, og kan potensielt være ALT ALT ALT for dårlige i sidekollisjon. I bilen jeg hadde før, var det ikke Isofix. Så, da var minimumskravet mitt at stolen skulle være plus-testet i alle fall; pga sidekollisjonstest.

Denne gangen vil jeg ha en vendbar stol, som hyrer lengst mulig i alder, og som minimum er R129 godkjent. Og helst til under 4000. Sett litt på noe cybex stoler.

Gubben ønsker her å bytte ut alle bilene. Vi trenger en bil med god plass, fordi å sitte som passasjer med knærne i halsen, er ikke aktuelt. Den plassen er det få biler som har... Skoda Octavia og Superb er av biler med ganske god plass bak, så.. det er vel det gubben skal ha :p
Nå har jeg axkid minikid i bilene våre fra før av, som står litt på kanten av baksetet for å sikre ungen beinplass. Tipper hun blir å få beltestol når mini kommer (hun blir 4 om en måned, baby kommer i september-oktober).

Også var det jo dette med å "prøve bilstolen i bilen, sjekke helningen", osv.. Det har ikke jeg gjort. Jeg finner en stol jeg liker, og går for den. Mange nye stoler kan du jo justere helningen på uansett; og plass til stolen skal vi ha uansett...

Så. Ja. Nei. Bilstol er et VANSKELIG tema.
 
Anbefaler genuint bilstolgruppa på facebook. Hatet det når jeg bestandig fikk det tipset, men knakk koden til slutt.

Jeg går inn i gruppa og googler biltypen, så kommer det opp innlegg med hvilke bilstoler folk har i disse bilene og om de er fornøyd.

Når du har sirklet inn en eller flere potensielle bilstoler, så googler du tester. Er greit å kjøpe anerkjente merker. Bilstoler har også holdbarhet og skal kastes hvis de har vært i kollisjon (ifall du kjøper brukt).
 
Samme som sjokolade sier over, bilstoler på Facebook. Søke på bilen du har, så får du opp mye bra :) vil også anbefale å følge dyrebarlast på insta, den norske.
 
Du kan enda bruke bilstol med belte selv om bilen har Isofix - men om du skal bruke Isofixen har bilstolene gjerne base som må brukes. Så lenge bilen er etter... 2005,2006 tror jeg..? Så har vel omtrent alle Isofix-løsning.

Bilstol er sjukt sjukt vanskelig. Forrige svangerskap, så ble jeg nesten gal av å finne ut. Nå er de fleste nyere stoler, med Isofix, "isize sertifisert" da. Etter nye R129. Den er i det minste testet i sidekollisjon. Bilstoler med sertifisering R44 er kun testet i frontkollisjon, og kan potensielt være ALT ALT ALT for dårlige i sidekollisjon. I bilen jeg hadde før, var det ikke Isofix. Så, da var minimumskravet mitt at stolen skulle være plus-testet i alle fall; pga sidekollisjonstest.

Denne gangen vil jeg ha en vendbar stol, som hyrer lengst mulig i alder, og som minimum er R129 godkjent. Og helst til under 4000. Sett litt på noe cybex stoler.

Gubben ønsker her å bytte ut alle bilene. Vi trenger en bil med god plass, fordi å sitte som passasjer med knærne i halsen, er ikke aktuelt. Den plassen er det få biler som har... Skoda Octavia og Superb er av biler med ganske god plass bak, så.. det er vel det gubben skal ha :p
Nå har jeg axkid minikid i bilene våre fra før av, som står litt på kanten av baksetet for å sikre ungen beinplass. Tipper hun blir å få beltestol når mini kommer (hun blir 4 om en måned, baby kommer i september-oktober).

Også var det jo dette med å "prøve bilstolen i bilen, sjekke helningen", osv.. Det har ikke jeg gjort. Jeg finner en stol jeg liker, og går for den. Mange nye stoler kan du jo justere helningen på uansett; og plass til stolen skal vi ha uansett...

Så. Ja. Nei. Bilstol er et VANSKELIG tema.
Kun en babystol jeg vet om som kan justeres på hellingen med isofix
 
Ville bare si at jeg syntes det var supert å ha base, bare å klikke stolen rett på plass. Lett hvis du skal bruke bilstolen på vognunderstell osv, noe vi gjorde masse :D Vi hadde en maxi cosi, fornøyd med den i 2017.
 
Ganske mye enklere å ha en base. Men bilstol kan ikke kjøpes før du vet hvilken bil dere skal ha. Ser en over her sier at hun aldri har sjekket helning og bare tar en hun liker, for plassen er viktigst. Dette er så feil og virkelig et farlig råd å gi/følge. Helning er LIVSVIKTIG. Hvis du vil ha en baby som sitter så trygt som mulig. På babystolen er det maks 45 grader. Etterhvert som man går over til stol 2 så er det maks 35 grader, og helt ned til ca 12. Jo mindre jo bedre, men må se an barnet og det gjøres gradvis etterhvert som barnet blir større. Vi har ca 25 grader nå til frøkna på litt over 2år, men skal justere den rettere nå med mindre helning. Hun ønsker selv å sitte mer oppreist, satser på 15-20 grader- og er jo bare positivt :)
 
Back
Topp