Bilstol?

GravidMedDiabetes1

Andre møte med forumet
Hei!

I utgangspunktet er vi ute etter en bilstol med mulighet for feste med isofix og med bilbelte. Dattera mi er 3 måneder, så jeg vurderer om vi skal kanskje skal vente noen måneder til før vi kjøper? Har sett at noen bilstoler er for barn fra 75 cm, andre fra 6 måneder, og andre fra 9 kg og oppover. Er vel en god stund til hun er 9 kg, men 6 måneder er hun jo om bare 3 måneder, og lang som hun er så er hun nok 75 cm før hun er 6 måneder. Så kanskje vi skal kjøpe småbarnstol, istedetfor en rendyrket babybilstol (da disse ikke varer så lenge?) Eller har jeg misforstått dette med babybilstoler?

Vi har hatt en recaro privia, men den er nå blitt feil på (får ikke bilstolen ut fra isofixbasen...grr..) slik at vi ikke kan bruke den mer, derfor vurderer vi om vi skal kjøpe ny nå, isåfall hva? Eller eventuelt vente litt, og hva er da en god stol å investere i? Noen tips?

Cybex sirona eller britax dualfix er fra 0kg med spedbarnsinnlegget :) Isofix og setet kan snus mot døra når du setter inn/tar ut barnet. Stolene går kun til 18kg/105cm så da må dere jo kjøpe nytt bakovervendt sete når barnet når max på lengde eller vekt :)

Axkid minikid er en super stol som kan brukes hele bakovervendtperioden. Beltemonteres, men har selvstrammende forankringsseler og er veldig lett å montere :)

Axkid minikid passer i de fleste biler, de fleste barn, er rimelig, og varer nest lengst av alle bilstoler (bare Two way som varer lenger men den har ofte for dårlig komfort til å brukes på heltid).

Jeg hadde Sirona (med svingfunksjon) som andre bilstol. Var skikkelig superfornøyd og ville valgt det igjen, hjalp godt for meg med ryggproblemer.
Men. Sirona varer ikke lenge. Den varer til barnet er ca 100-105 cm (spørs på om de er lang i rygg eller ben) og må ofte byttes ut før de er 3 år.

Nå har jeg Axkid minikid som varer til barna er 125-130 cm. En veldig god stol, og er den som varer lengst på markedet. Den er ofte på tilbud hos jollyroom. Den er vakovervendt, festes med sele, og dersom den står litt dårlig i bilen kan man kjøpe en kile. Den kan også settes langt ut på setet slik at barnet får bedre benplass (men det stjeler en del benplass for den som sitter foran).

Datteren min sa, første gang hun satte seg i den, oi mamma, godt å sitte her! Så tror den er behagelig også :P

Back
Topp