Bilstol

Cec88

Blir kjent med forumet
Hei

Nån som har forslag te bilstol for den nyfødte? Ka burde man se etter og ka burde man holde sæ unna??
Har sett litt på forskjellige nettsider, men blir ik klok:wtf:

Tror vel kanskje de aller fleste som selges her i Norge er trygge og gode seter :) Dere burde reise å få prøvd hva som passer deres bil :)

Vi gikk for cybex aton q, pga liggestillingen og testscoren :)

Fikk et godt tips av en venninne om å se etter bilstoler som ikke er av det tyngste slaget siden det kan bli tungt å bære dersom man feks skal mye ut og inn av bilen en dag eller kanskje gå et stykke til bilen etter en lang handletur eller noe sånt[emoji4] Selv vet jeg jo ikke om det er finnes lette bilstoler, men syns det var et fornuftig tips som jeg kommer til å ha i bakhodet når jeg skal begynne å kikke!

Vi gikk for maxi cosi cabriofix fordi den er veldig lett, pluss at det er én av kun to stoler som er kompatibel med redningsvest til bilstol. Vi er mye i båt om sommeren så lilletusta blir nok ikke så gammel før hun får sin første båttur!

Jeg er fornøyd med be safe izi go, har hatt det til begge de 2 første, og kjøpte ett nytt nå til nr 3. Vi bruker det uten isofix, men er mulig å kjøpe base.

Synes det er ett lett sete å bære med seg :)

Noen erfaringer med britax baby safe plus shr 2? Ser dette er på topp i en rekke tester og vi vurderer å kjøpe det. Kan også klikkes rett på vogn chassiset til vogna vi skal kjøpe. Men er det tungt?

Jeg pleier bare å Google " Test av bilstoler" eller " best i test 2016" og velde den som er da tryggest og best i testen )))

Tror uansett at så lenge du kjøper en ny bilstol er du sikker på at den er trygg.

Jeg tenker at det er fordel at stolen har en base slik at den er lett å bære med og ta inn og ut av bil.
Den må jo også passe i bilen, og det kan vere en fordel å prøve det i. De fleste setene passer i de fleste biler men det finnes unntak.

Mange synes det er viktig at sete passer til vognen, det var ikke noe jeg brydde meg om. Skulle jeg noen plass tok jeg meg det ekstra bryet med å ta med vognen og skulle jeg handle la jeg sete i en handlevogn.
De skal jo ligge minst mulig i bilstolene.

Vi har maxicosi cabrofix og jeg er superfornøyd :)

Har kun erfaring med maxicosi til nyfødt og til 1 år ca. Men bezafe etter der igjen. Usikker hvilken jeg havner på denne gangen....

Håper det er ok at jeg kommer med et tilleggsspørsmål her. Er det viktig å tenke langsiktig med tanke på base? Mener om jeg bør lage meg en liten bilsete-plan sånn at setene fremover passer til samme base, eller er det en base til hvert sete, evt flere baser som passer til andre merker?

Håper det er ok at jeg kommer med et tilleggsspørsmål her. Er det viktig å tenke langsiktig med tanke på base? Mener om jeg bør lage meg en liten bilsete-plan sånn at setene fremover passer til samme base, eller er det en base til hvert sete, evt flere baser som passer til andre merker?
Man bruker da ikke base når ungen er større, man bærer jo ikke ungen i setet[emoji4] Da sitter jo setet fast i bilen. Base er kun på nyfødtsetet det.

Man bruker da ikke base når ungen er større, man bærer jo ikke ungen i setet[emoji4] Da sitter jo setet fast i bilen. Base er kun på nyfødtsetet det.
Hehe, godt poeng ;) jeg har ingen barn fra før og trodde at med isofix så festet man også større seter fast i en base. I såfall ville jeg valgt en sånn løsning i steden for å feste stolen med belter. Men skjønner at jeg er veldig grønn på bilstol-verdenen.. :p

Hehe, godt poeng ;) jeg har ingen barn fra før og trodde at med isofix så festet man også større seter fast i en base. I såfall ville jeg valgt en sånn løsning i steden for å feste stolen med belter. Men skjønner at jeg er veldig grønn på bilstol-verdenen.. :p
Tror det finnes seter med mulighet for isofix, at de krokene er under setet men det vet jeg ikke. Vi har ikke isofix :) Er ikke helt med i bilstol verdenen selv jeg. Merker det er 6 år siden jeg hadde baby [emoji23]

Det stemmer at med isofix fester du setet som kommer etter nyfødtsetet også i samme base. Så du trenger bare en og samme base til de to første setene. Det er i alle fall sånn med Be Safe :)

Base kan man fint bruke til barnet ikke sitter bakovervendt lenger. Ikke kun til nyfødt. Man bytter gjerne sete når barnet er ca et år, noen ganger før om barnet langt feks. Barnet skal helst sitte bakovervendt til det er ihvertfall fire

Du kan helt fint bruke en base på sete nr 2 også, så det er ikke så dumt å tenke neste sete på samme base.

Vi har en maxicosi cabriofix med 2 baser fra førstemann, og bruker det igjen. Så har vi en besafe Modular som sete nr 2 til henne, men som det nevnes her oppe, ville jeg kjøpt besafe som var kompatibel med isofix- basen om vi skulle gjort det igjen, eller et annet merke som hadde den løsningen. Nå får vi to relativt tette, så må inn med to baser uansett, så tenker at det er greit med Cabriofixen, og ikke minst har vi det allerede.

Det satt til side var jeg superfornøyd med canriofixen fordi det er et veldig lett sete å bære med seg, lett å få tak i adaptere til nesten alle vogner og lett å få ut av basen, samtidig som førstefødte satt veldig godt i setet.

takk for all infoen :) :) tenkte æ sku slå til på et tilbud i dag som æ fant, meeen fikk vite at biln min har sluttet å gå og det e ik vits å fikse mer på den såe nu ska den vrakes :/ og da blir kjøp av bilstol ligge på vent en stund:wtf:

takk for all infoen :) :) tenkte æ sku slå til på et tilbud i dag som æ fant, meeen fikk vite at biln min har sluttet å gå og det e ik vits å fikse mer på den såe nu ska den vrakes :/ og da blir kjøp av bilstol ligge på vent en stund:wtf:
Oh no.. så kjedelig! Lykke til med kjøp av både bil og bilstol!

Back
Topp