Bilstol

Jente0709

Forumet er livet
Marslykke 2016
Vi har fortsatt bilstolen etter første, men den begynner å nærme seg 7 år når ungen kommer. Ville dere kjøpt nytt eller brukt det gamle? Jeg tenker de er jo helt sikkert kommet langt i utvikling når det kommer til sikring og sånn på 7 år, samt at sikkerhet er ikke stedet jeg ønsker å spare penger.

Akkurat bilstol ville jeg kjøpt nytt, tror jeg.. Hørt fra mange av det er det ene de ikke har lyst til å kjøpe brukt, eller at de bytter mellom hvert barn med mindre de kommer veldig tett da :) tipper det har skjedd endel de siste 7 årene, bare nå i det siste har det jo blitt "bestemt" at de skal sitte bakovervendt helt til de er 4 år eller noe, har visst å gjøre med at ryggen tåler trykket fra en kollisjon bedre enn framsiden (eller noe, ikke arrester meg på dette for jeg leste det litt i hui og hast;) men nytt bilsete ville jeg nok investert i var jeg dere <3

Stemmer i med det samme her, for det har nok skjedd en del på syv år.

Noen som har en bilstup de anbefaler eller har hørt mye bra om?

Trygg Trafikk sier dette om brukte stoler:

"Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at setet ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med «ikke for gammel» mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-9 år som er det vi mener er maks levetid for barneseter. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i setet som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene."

Bilstolene var veldig gode for 7 år siden også. Hvis den er hel og fin og ikke bærer preg av slitasje, går det an å bruke den et par år.

Trygg trafikk anbefaler at stoler kasseres etter seks til ni år - jeg ville nok ikke brukt ett syv år gammelt sete.

Cybex Cloud Q eller Maxi Cosi pebble plus går vi for denne gangen ;) liker en ekstra lange solskjermen, og det at man kan legge Cloud flatt - og testresultatene. Pebble pluss liker jeg spedbarnsinnlegget, samt at det ikke er noen harde flater rundt barnets hode (bare sånn menoryfoamgreie og gummi) Veldig vanskelig å velge...:eek:

Vi har bilstol fra datteren vår men ble rådet til og kjøpe ny.Den er 6 år i år og går inn i det 7 året når babyen kommer.Den vi hadde da var uten base og slikt så denne gangen gikk vi for Britax Baby-Safe II.

Trygg trafikk anbefaler at stoler kasseres etter seks til ni år - jeg ville nok ikke brukt ett syv år gammelt sete.

Cybex Cloud Q eller Maxi Cosi pebble plus går vi for denne gangen ;) liker en ekstra lange solskjermen, og det at man kan legge Cloud flatt - og testresultatene. Pebble pluss liker jeg spedbarnsinnlegget, samt at det ikke er noen harde flater rundt barnets hode (bare sånn menoryfoamgreie og gummi) Veldig vanskelig å velge...:eek:

Med ligge flatt, så er det når man ikke har de i bilen håper jeg? For å bruke den på vogna?
Mener vi hadde Maxi Cosi sist, men må gå over testene før vi kjøper nytt

Vi har bilstol fra datteren vår men ble rådet til og kjøpe ny.Den er 6 år i år og går inn i det 7 året når babyen kommer.Den vi hadde da var uten base og slikt så denne gangen gikk vi for Britax Baby-Safe II.

Jeg bestemte meg for at vi kjøper ny stol, better safe then sorry :)

Akkurat bilstol ville jeg kjøpt nytt, tror jeg.. Hørt fra mange av det er det ene de ikke har lyst til å kjøpe brukt, eller at de bytter mellom hvert barn med mindre de kommer veldig tett da :) tipper det har skjedd endel de siste 7 årene, bare nå i det siste har det jo blitt "bestemt" at de skal sitte bakovervendt helt til de er 4 år eller noe, har visst å gjøre med at ryggen tåler trykket fra en kollisjon bedre enn framsiden (eller noe, ikke arrester meg på dette for jeg leste det litt i hui og hast;) men nytt bilsete ville jeg nok investert i var jeg dere <3

Grunnen til at de skal sitte bakovervendt er for at nakken vil ikke tåle en evt kollisjon, for hode er tyngre enn hva nakken klarer å holde igjen. Om barnet sitter fremovervent, så vil nakken kunne knekke i sammenstøtet, for all kraften vil sette seg i nakken, mens bakovervent, så får man fordelt kraften hele ryggen :)
Det samme gjalt for 7 år siden, men nå er det nye kravet at de sitter bakovervendt til de er minst 15 måneder, før kunne man snu de etter de var ferdig med babysetet. Men aller helst skal de sitte bakovervendt til de er 4 år.

Med ligge flatt, så er det når man ikke har de i bilen håper jeg? For å bruke den på vogna?
Mener vi hadde Maxi Cosi sist, men må gå over testene før vi kjøper nytt
Er hvis du skal ha den på vogna ja, eller om barnet sover når man er ferdig å kjøre :) her er det jo barn nummer tre, så lille må nok være med på ganske mue fra h*n er ganske liten. Tenker det kan være greit å la bebis ligge flatt da, uten så mye mas om å ta med vognbaggen hver eneste gang ;)

Er det feigt å stikke hodet i sanden og be mannen ordne bilsete?
Syns det er fair sikkert jeg ender opp med all den andre shoppingen...
Og jeg er ikke spesielt glad i shopping i utgangspunktet. Men jeg gleder meg veldig til å kjøpe babyklær og gjøre klart rommet :joyful:

Er det feigt å stikke hodet i sanden og be mannen ordne bilsete?
Syns det er fair sikkert jeg ender opp med all den andre shoppingen...
Og jeg er ikke spesielt glad i shopping i utgangspunktet. Men jeg gleder meg veldig til å kjøpe babyklær og gjøre klart rommet :joyful:

Om han sjekker tester og ikke reiser på Europris å handler :p

Hadde kjøpt nytt;)

Ja, vi har bestemt at vi kjøper ny, så får vi med isofix base.

Er det noen som vet om det er samme stolen, fordi om man har isofix eller base festet med belter?
Vi har isofix i bilen, men det har ikke besteforeldrene, så lurer på om vi kan kjøpe en base av hver og bruke samme stolen, eller om vi må ha to stoler?

Ja, vi har bestemt at vi kjøper ny, så får vi med isofix base.

Er det noen som vet om det er samme stolen, fordi om man har isofix eller base festet med belter?
Vi har isofix i bilen, men det har ikke besteforeldrene, så lurer på om vi kan kjøpe en base av hver og bruke samme stolen, eller om vi må ha to stoler?
Du kan jo bare bruke babystolen med bilbelte uten base hos besteforeldrene, så slipper dere to baser :) på stol nummer to blir det annerledes, da må dere evt ha beltestol i deres bil også om dere skal kombinere - evt kjøpe en ekstrastol til besteforeldrene om er passer barnet ofte ;)

Du kan jo bare bruke babystolen med bilbelte uten base hos besteforeldrene, så slipper dere to baser :) på stol nummer to blir det annerledes, da må dere evt ha beltestol i deres bil også om dere skal kombinere - evt kjøpe en ekstrastol til besteforeldrene om er passer barnet ofte ;)

Men jeg føler meg tryggere om jeg kan feste en base i bilen deres, så vet jeg at stolen er ordentlig sikret. En smule overbeskyttende.
Beltestol som nummer to er litt tidlig, vi bytta til klasse 2 stol når ungen var 9 måneder, så klasse 3 stol når hun var 3. Men da med intergrerte seler. Besteforeldrene har egne klasse 2 og 3 stoler, så det er ikke noe problem. De har bare ikke babysete, men det kan jo hende de kjøper seg også. Hvis ikke er det jo billigere om de kjøper base og tar vår stol.

Men jeg føler meg tryggere om jeg kan feste en base i bilen deres, så vet jeg at stolen er ordentlig sikret. En smule overbeskyttende.
Beltestol som nummer to er litt tidlig, vi bytta til klasse 2 stol når ungen var 9 måneder, så klasse 3 stol når hun var 3. Men da med intergrerte seler. Besteforeldrene har egne klasse 2 og 3 stoler, så det er ikke noe problem. De har bare ikke babysete, men det kan jo hende de kjøper seg også. Hvis ikke er det jo billigere om de kjøper base og tar vår stol.
Da kan du velge mellom cybex, Maxi Cosi og britax i allefall - alle de har modeller med både isofix og belte/combi base :)

Back
Topp