Bilstol

*cRispO**

Forelsket i forumet
Augustmødrene 2014
Vi kjøpte babystol til vesla da hun ble født, altså vil den være 3,5 år når spiren kommer. Den er i god stand, og har får det meste bare stått i ro i bilen. Er det greit å bruke denne stolen til nestemann også? Har inntrykk av at mange kjøper ny stol for hvert barn?

Jeg har hørt at bilstoler ikke burde være eldre enn 5 år og at om de er montert i en bil som er i en kollisjon (selv liten bil-kollisjon) så bør de byttes (uavhengig av om setet er skadet eller ikke). Og at om setet er tydelig slitt, eller deler av setet er tydelig slitt så bør det byttes.

Dette er vår første, men jeg håper vi får brukt den første bilstolen til én liten til (altså at det blir mindre enn fem år i mellom.) ;)

*Taster på app på mobilen*

Tanta til mannen min har jobbet med dette innen bilsikkerhet i maaange år i Sverige. Når de sier 5 år, mener de at man ikke bør overta/ta i bruk et sete som er over 5 år dersom man skal bruke det lenge. Plasten eldes og kan bli sprø, og dermed reduseres sikkerheten. Men 5 år er satt helt på spissen og er slettes ikke en tommelfingerregel!

Det er ikke slik at setet er ubrukelig etter 5 år! Og babysetene bruker man ikke lenge heller.

Jeg hadde utvilsomt brukt det. Vi kjøpte brukt til forrigemann, og han er nå snart 3 år, så jeg tror det setet skal byttes ut.

Vi kjøpte babystol til vesla da hun ble født, altså vil den være 3,5 år når spiren kommer. Den er i god stand, og har får det meste bare stått i ro i bilen. Er det greit å bruke denne stolen til nestemann også? Har inntrykk av at mange kjøper ny stol for hvert barn?

Du kan fint bruke den så sant den ikke har vært i kollisjpn:) de har en levetid på 7 år

Sent from my GT-P1000 using BV Forum mobile app

Jeg har hørt at bilstoler ikke burde være eldre enn 5 år og at om de er montert i en bil som er i en kollisjon (selv liten bil-kollisjon) så bør de byttes (uavhengig av om setet er skadet eller ikke). Og at om setet er tydelig slitt, eller deler av setet er tydelig slitt så bør det byttes.

Dette er vår første, men jeg håper vi får brukt den første bilstolen til én liten til (altså at det blir mindre enn fem år i mellom.) ;)

7år:)

7år:)

Hvilken produsent sier 7 år? Alle jeg har sjekket anbefaler 5 år. :confused:

Synes uansett at svaret til Karolili over virker logisk, at stoler kan vare lengre om man har tatt godt vare på stolen og den er pent brukt. Da kan man selvfølgelig ikke ha kjøpt brukt.

Hvilken produsent sier 7 år? Alle jeg har sjekket anbefaler 5 år. :confused:

Synes uansett at svaret til Karolili orer virker logisk, at stoler kan vare lengre om man har tatt godt vare på stolen og den er pent brukt. Da kan man selvfølgelig ikke ha kjøpt brukt.

Om du leser hva hun karolili skriver så er det at man ikke bør overta en stol som er mer enn 5 år siden man skal bruke den selv en stund. Altså kan de bli mer enn 5 år. Hun har helt rett i dette, det er anbefalinger fra trygg trafikk.
Produsenter sier mye rart. Jo kortere levetid jo flere bilstoler må man kjøpe og da tjener de jo mer penger. Trygg trafikk sier 8-10år. Men jeg tror ikke det er lurt å tyne stolene max, så tror 7 år er greit å forholde seg til. Og alt holder seg bedre om man behandler det pent.

Jeg hadde også brukt det. Selv kjøpte vi av en god venninne og solgte det videre til en annen god venninne. Har en plan om å høre med en tredje god venninne om dem er interessert i å selge oss sitt sete, men må vente til etter ul før jeg tør å spørre.

Takk for svar! Føler meg ganske trygg siden jeg kjenner hele historien til setet. Hadde vært mer skeptisk til å kjøpe brukt sete, selv om det er yngre... Da satser vi nok på å bruke setet på nytt, fint med alt man kan slippe å bruke penger på (har mer lyst på andre ting :P )

Back
Topp