Har du selv hatt maxi-cosi 2way pearl?
Evt jobber med barnebilseter-godkjenning? For informasjonen du kommer med ovenfor er misvisende om akkurat denne modellen fra maxi cosi:
Vår erfaring som har hatt denne typen stol siden fødsel og frem til barnet er 4 år er følgende:
Stolen kan fint være bakovervendt til 4 årsalder. Men noen barn klarer ikke sitte bakovervendt selv om det er anbefalt (de spyr etter bare noen meter) Da kan det være en fordel å ha en stol man kan snu begge veier - viser også til bl.a adac-testene av akkurat denne stolen.
Om du liker beltestoler best så skal jeg ikke blande meg opp i det - men det er dumt å spre feilinformasjon.
Gjør meg en tjeneste og bli med i gruppen "Bilstoler" på Facebook. (Håper denne posten får stå.)
Det er særdeles viktig. Jeg blir ikke noe hyggelig når jeg må begynne å krangle med alle som garantert kommer ut av barken og skal forsvare å snu barna altfor tidlig, og som tror beltestol er trygt fra 4 år, eller at å snu er nødvendig/trygt fordi barnet kaster opp.
Ingen stoler bør brukes begge veier, for tyngden er farlig i en kollisjon/bråbrems. Med internbelter i stolen vil barnets kropp sitte bom fast, og hodet fortsetter, noe som resulterer i brukket nakke, eller såkalt "innvendig halshugging."
Ved bruk av bilens belter i beltestol, eller (grøss) magepute, er faren særdeles stor for at barnet glir ut, og/eller får organene knust, og igjen brukket nakke.
Det overlever man ikke, og gjør man mot alle odds det, er man bare i live, ingenting mer.
Da er oppkast en "walk in the park" i forhold.
Er stolen passe bakover, skal den brukes bakover. Barnet bør/skal sitte bakover til største bakovervendte stol er utvokst.
Det er et valg om liv eller død.
Jeg skriver ikke mer her nå, og bare anmoder alle om å bli med i gruppen jeg nevnte. Der sitter det eksperter på emnet, som er i møter med utviklere og testere+++ (Det blir ryddigst og koseligst sånn.

)