Bilstol tilbud?

Aa3

Blir kjent med forumet
Har tenkt å kjøpe besafe izi go modular med base siden den er en av de få man kan bruke samme base på neste bilstol, men ser aldri noe tilbud på denne stolen/basen, noen som vet om det noen gang er tilbud eller om det er sånn som med feks emmaljung som aldri heller er på tilbud? Eventuelt finnes det andre stoler som har base man kan bruke til begge stolene? Det er vel billigere enn å kjøpe ny base for hvert sete?

Har aldri sett tilbud på besafe.

Maxi cosi har samme type system med én base som passer til både babystol og stolen etterpå. Den har vi og er veldig fornøyde

Maxi cosi Familyfix base. Pebble heter babystolen og Pearl heter neste stol

Har aldri sett tilbud på besafe.

Maxi cosi har samme type system med én base som passer til både babystol og stolen etterpå. Den har vi og er veldig fornøyde

Maxi cosi Familyfix base. Pebble heter babystolen og Pearl heter neste stol

Den er vel litt billigere enn besafe også?
Virker som om det er større prisvariasjon på maxi cosi så mulig å gjøre et kupp der kanskje :)

Vi hadde også tenkt til å kjøpe den men ombestemte oss fordi mange opplevde at BeSafe var litt mindre enn andre merker og at barnet vokste fortere ut av det. Vi vet at vi ikke får et lite barn. Vi så dog etter tilbud på det frem til uke 31-32 men fant aldri noe. Vi endte opp med å kjøpe Maxi Cosi Pebble Plus, som har samme prinsipp, og da var det 25% på hele butikken men BeSafe var som vanlig ikke endel av tilbudet.

Den er vel litt billigere enn besafe også?
Virker som om det er større prisvariasjon på maxi cosi så mulig å gjøre et kupp der kanskje :)

Tja de er ganske like i pris mener jeg å huske - har hatt maxicosi i 4 år nå og er superfornøyd.

Du kan jo evt kjøpt basen brukt på Finn.no og investere i nytt sete evt kjøpe brukt sete.
Vi kjøpte brukt babysete og base(av venninne) til eldste og kjøpte helt nytt gruppe 1 sete (fra 1-4 år).

Vi kjøpte vårt sete (Cybex) på 50% avslag og basen på 25% da det var 25% på alle bilstoler på Babyshop nå for 2 uker siden. Det gjaldt alle stoler untatt BeSafe Modular tror jeg. De hadde noen BeSafe stoler på 50% - utgående farger.

Har tenkt å kjøpe besafe izi go modular med base siden den er en av de få man kan bruke samme base på neste bilstol, men ser aldri noe tilbud på denne stolen/basen, noen som vet om det noen gang er tilbud eller om det er sånn som med feks emmaljung som aldri heller er på tilbud? Eventuelt finnes det andre stoler som har base man kan bruke til begge stolene? Det er vel billigere enn å kjøpe ny base for hvert sete?

Hvis du satser på neste stol med base må du kjøpe enda en stol før barnet skal i beltestol.
Da ville jeg heller kjøpt en beltefestet stol når babystolen er utvokst. :)

Hvis du satser på neste stol med base må du kjøpe enda en stol før barnet skal i beltestol.
Da ville jeg heller kjøpt en beltefestet stol når babystolen er utvokst. :)

Hm, interessant, men er det ikke best å bruke isofix så lenge som mulig? Og sliter ikke beltestol mer på underlaget siden man da ikke har en base under?

Hm, interessant, men er det ikke best å bruke isofix så lenge som mulig? Og sliter ikke beltestol mer på underlaget siden man da ikke har en base under?

Vi kommer til å bruke stol nr. 2 på basen vi har til babystolen så lenge som mulig, i hvert fall :) Jeg synes det er enklere og virker mindre knotete med basen og nå har vi den jo allerede uansett.

Vi kommer til å bruke stol nr. 2 på basen vi har til babystolen så lenge som mulig, i hvert fall :) Jeg synes det er enklere og virker mindre knotete med basen og nå har vi den jo allerede uansett.

Kan maxi cosi stol nr 2 brukes både bakover og forovervendt? Regner med å få en noenlunde stor baby her og så greit med et sete med god plass :)

Kan maxi cosi stol nr 2 brukes både bakover og forovervendt? Regner med å få en noenlunde stor baby her og så greit med et sete med god plass :)

Ja :) Den kan forøvrig brukes til 4-årsalder så lenge høyde og vekt ikke overstiger begrensingene :)

Takk for informative svar :) Tror det må bli maxi cosi mtp pris, størrelse på baby og at den kan brukes begge veier :)
Håper den kommer på tilbud på black friday da :D

Takk for informative svar :) Tror det må bli maxi cosi mtp pris, størrelse på baby og at den kan brukes begge veier :)

Bare husk å kjøp 2wayfix-basen (ikke easyfix eller familyfix) så kan du bruke samme base til begge setene og bilsete nr 2 kan da være både forover og bakovervendt. Jenta vår er 4 år og 2 mnd og kan fortsatt bruke setet sitt en stund til. Max lengde er 105cm på sete nr 2 MEN unger vokser ulikt. Vår datter er 105cm men hun er lang i beina og kort i ryggen (enn så lenge) så hun sitter trygt og godt i setet fortsatt og har ca 2-3cm i lengden å gå på ettersom hun er kort i ryggen.

Nei, isofix er ikke tryggere, og man trenger ikke bruke det i det hele tatt. Før eller siden må man over på beltefestet, for isofix går bare til barnet veier 18 kg. (23 med Concord Reverso.)

Man kan bruke en setebeskytter hvis man er redd for setene. :)

Beltestol er forøvrig fremover hvor barnet kun sikres med bilens belte, mens beltefestet stol er med interne seler. ;)

Bare husk å kjøp 2wayfix-basen (ikke easyfix eller familyfix) så kan du bruke samme base til begge setene og bilsete nr 2 kan da være både forover og bakovervendt. Jenta vår er 4 år og 2 mnd og kan fortsatt bruke setet sitt en stund til. Max lengde er 105cm på sete nr 2 MEN unger vokser ulikt. Vår datter er 105cm men hun er lang i beina og kort i ryggen (enn så lenge) så hun sitter trygt og godt i setet fortsatt og har ca 2-3cm i lengden å gå på ettersom hun er kort i ryggen.

Husk at ingen stoler bør brukes begge veier. Passer stolen skal den brukes bakover. Når den ikke passer lenger må man kjøpe ny bakovervendt stol om barnet passer i en større variant, eller kjøpe beltestol. :)

Ingen stoler bør brukes begge veier. Er den utvokst bakover er den utvokst forover. Når største stol er utvokst bakover må man kjøpe beltestol. (Altså en stol som har som oppgave å sikre riktig belteføring av bilens egne belter.)

Ja :) Den kan forøvrig brukes til 4-årsalder så lenge høyde og vekt ikke overstiger begrensingene :)

Da har de fleste minst to år igjen de kan sitte trygt bakovervendt i riktig stol. ;)

Ingen stoler bør brukes begge veier. Er den utvokst bakover er den utvokst forover. Når største stol er utvokst bakover må man kjøpe beltestol. (Altså en stol som har som oppgave å sikre riktig belteføring av bilens egne belter.)

Har du selv hatt maxi-cosi 2way pearl?
Evt jobber med barnebilseter-godkjenning? For informasjonen du kommer med ovenfor er misvisende om akkurat denne modellen fra maxi cosi:

Vår erfaring som har hatt denne typen stol siden fødsel og frem til barnet er 4 år er følgende:
Stolen kan fint være bakovervendt til 4 årsalder. Men noen barn klarer ikke sitte bakovervendt selv om det er anbefalt (de spyr etter bare noen meter) Da kan det være en fordel å ha en stol man kan snu begge veier - viser også til bl.a adac-testene av akkurat denne stolen.

Om du liker beltestoler best så skal jeg ikke blande meg opp i det - men det er dumt å spre feilinformasjon.

Har du selv hatt maxi-cosi 2way pearl?
Evt jobber med barnebilseter-godkjenning? For informasjonen du kommer med ovenfor er misvisende om akkurat denne modellen fra maxi cosi:

Vår erfaring som har hatt denne typen stol siden fødsel og frem til barnet er 4 år er følgende:
Stolen kan fint være bakovervendt til 4 årsalder. Men noen barn klarer ikke sitte bakovervendt selv om det er anbefalt (de spyr etter bare noen meter) Da kan det være en fordel å ha en stol man kan snu begge veier - viser også til bl.a adac-testene av akkurat denne stolen.

Om du liker beltestoler best så skal jeg ikke blande meg opp i det - men det er dumt å spre feilinformasjon.

Gjør meg en tjeneste og bli med i gruppen "Bilstoler" på Facebook. (Håper denne posten får stå.)
Det er særdeles viktig. Jeg blir ikke noe hyggelig når jeg må begynne å krangle med alle som garantert kommer ut av barken og skal forsvare å snu barna altfor tidlig, og som tror beltestol er trygt fra 4 år, eller at å snu er nødvendig/trygt fordi barnet kaster opp. ;)

Ingen stoler bør brukes begge veier, for tyngden er farlig i en kollisjon/bråbrems. Med internbelter i stolen vil barnets kropp sitte bom fast, og hodet fortsetter, noe som resulterer i brukket nakke, eller såkalt "innvendig halshugging."
Ved bruk av bilens belter i beltestol, eller (grøss) magepute, er faren særdeles stor for at barnet glir ut, og/eller får organene knust, og igjen brukket nakke.
Det overlever man ikke, og gjør man mot alle odds det, er man bare i live, ingenting mer.
Da er oppkast en "walk in the park" i forhold.

Er stolen passe bakover, skal den brukes bakover. Barnet bør/skal sitte bakover til største bakovervendte stol er utvokst.
Det er et valg om liv eller død.

Jeg skriver ikke mer her nå, og bare anmoder alle om å bli med i gruppen jeg nevnte. Der sitter det eksperter på emnet, som er i møter med utviklere og testere+++ (Det blir ryddigst og koseligst sånn. ;) )

Back
Topp