Bilstol til nyfødte.

Om man derimot vet at setet aldri har vært i en kollisjon og blitt behandlet bra, som hvis man kjøper brukt eller arver fra folk man kjenner godt/familie, så bør det jo være greit. I tillegg til at man bør huske at babysetet bør skiftes hvert 6-7 år, mener jeg det stod inne hos trygg trafikk.
De anbefaller ikke å bruke setet mer enn 4 år gammelt, pga isoporen blir svekket med årene.. Har selv vert i en alvorlig krasj, og brukt årevis på å komme tilbake, så å vere på den sikre siden og heller bruke ett sete som er innenfor de 4 årene vill en gjerne ha mye igjen for om uhellet skulle vere ute engang.. Er lettere å angre seg etterpå, når utfallet alerede er skjedd... Penger kan ikke kjøpe helsen tilbake alltid.. Belive me....

De anbefaller ikke å bruke setet mer enn 4 år gammelt, pga isoporen blir svekket med årene.. Har selv vert i en alvorlig krasj, og brukt årevis på å komme tilbake, så å vere på den sikre siden og heller bruke ett sete som er innenfor de 4 årene vill en gjerne ha mye igjen for om uhellet skulle vere ute engang.. Er lettere å angre seg etterpå, når utfallet alerede er skjedd... Penger kan ikke kjøpe helsen tilbake alltid.. Belive me....

Er opptatt av bilsikring altså, bare gjenga hva jeg leste på trygg trafikk.

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/1858-2/

Der står det 5 til 7 år for baby setet. Men når jeg googlet det tidligere får jeg opp at man ikke bør kjøpe sete som er mer enn 4 år gammelt pga isoporen svekes.. Vis du googler det så kommer det nok opp flere plasser. Har også flere bekjente innenfor brannvesnet, samt samboer som jobber med kollisjoner og berging titt og ofte, som også sier at man ikkje bør bruke et sete som er mer enn 4 år gammelt.. Men ja, skal ikke kjefte på flk om de velger å bruke noe annet altså :-)har bare selv fått erfart kor viktig sikkerhet er.. :-)

Februarsniker: jeg bestemte meg i dag for hvilket sete jeg skal ha. For min del blir det fra det nye i-Size systemet til besafe. Kjøper besafe izi modular sin base, som kan brukes på go (nyfødt-1år) og modular (6mnd-4år). Denne isofixbasen kommer veldig bra ut i tester, og det samme gjør setene :D

"BeSafe iZi Modular er et modulsystem som består av en ISOfix base og to bilbarnestoler. Disse er godkjent i henhold til den nyeste EU standarden (i-Size). Når barnet vokser ut av babysetet, benyttes neste sete på samme base. Basen kan tilpasses slik at barnet får bedre benplass når det blir større, slik at barn helt opp til ca fire år (105 cm) kan sitte bakovervendt i dette systemet"
1f244802aef8fb039b95990aa4efe52d

Back
Topp