Bilstol til nyfødt

Inkognito

Glad i forumet
Februarlykke 2022❄️
Hei!

Vi må til å kjøpe bilstol til vår kommende baby- og lurer på om dere gode damer/herrer har noen gode tips om hva som er greit å tenke på ved kjøp. Er innforstått med at stolen må ha riktig helning (og det vil vi selvsagt kontrollere før kjøp)- men ellers har jeg ingen aning om hva som kan være greit å tenke på :nailbiting::nailbiting:

kom gjerne med konkrete tips til bilstol også :angelic: er også kjent med den bilstol-gruppen på fb, men føler det utelukkende går på sikkerhet osv, så her tenker jeg først og fremst på funksjonaliteter- så skal jeg dobbeltsjekke at stolen er sikker også :happy:

vi har forresten en bmw 5-serie f11 (?). Noe sånt i den duren i alle fall :rolleyes:

Jeg har vært fornøyd med Maxi Cosi pebbles Pro. Lettere å stramme selene riktig på nyfødt med 3-punktssele som i den stolen og det er like sikkert :) med adapter passer den de fleste vogner.

Jeg er ganske sikker på at vi kommer til å gå for maxi cosi Jade denne gangen. Vi fikk putebarn sist, og da tar jeg ingen sjanser denne gangen.

Jeg er ganske sikker på at vi kommer til å gå for maxi cosi Jade denne gangen. Vi fikk putebarn sist, og da tar jeg ingen sjanser denne gangen.

Ååå, det hadde jeg glemt! Vi fikk faktisk putebarn denne gangen! Og puta passa ikke i den stolen, men hun hata bilstol så nytta ikke kjøre mer enn 5 min uansett da :hilarious:

Ååå, det hadde jeg glemt! Vi fikk faktisk putebarn denne gangen! Og puta passa ikke i den stolen, men hun hata bilstol så nytta ikke kjøre mer enn 5 min uansett da :hilarious:
Fikk dere det ja! Hvordan går det nå?
Lillemor elsket å kjøre bil. Når hun var 5mnd kjørte vi 138 mil og hun sov nesten hele veien. Er jo lov til å håpe at vi får et tilnærmet likt barn denne gangen(om det nå sitter denne gangen da). :Heartbigred

Fikk dere det ja! Hvordan går det nå?
Lillemor elsket å kjøre bil. Når hun var 5mnd kjørte vi 138 mil og hun sov nesten hele veien. Er jo lov til å håpe at vi får et tilnærmet likt barn denne gangen(om det nå sitter denne gangen da). :Heartbigred

Det går veldig bra nå. Krabber rundt :) hadde ganske kort beghandlingstid. Ja, det får du håpe på :) storebroren her var en drømme bil, mens hun her har vært katastrofe :hilarious: blitt bedre nå da. Men fikk IKKE bruk for bilstoladapter til vogna for å si det sånn. Var bare om å gjøre å få henne raskest ut av stolen så fort bilen stoppa..

Det går veldig bra nå. Krabber rundt :) hadde ganske kort beghandlingstid. Ja, det får du håpe på :) storebroren her var en drømme bil, mens hun her har vært katastrofe :hilarious: blitt bedre nå da. Men fikk IKKE bruk for bilstoladapter til vogna for å si det sånn. Var bare om å gjøre å få henne raskest ut av stolen så fort bilen stoppa..
Hehe! ;)

Vi har besafe modular. To stoler med samme base. Min svinger og svigerinne elsker Britax sin som er samme type. Den babystolen kan de gjøre om til mer liggende når babyen sovner i bilen og skal sove mer etter bilturen. Greit når man adapter til vogn også. Besafe modular er ganske liten. Kjøpte den siden det barn nr 3. Hadde maxicosi og besafe izi pluss til de to eldste.

Hatt 3 forskjellige stoler, min desidert favoritt var maxi cosi pebble pro. Denne hadde venninna mi med putevar også, å der passa puta fint :) denne stoler er så anvendelig og fin i bruk! Å den passa bra til min store klump, noe cybex aton ikke gjorde med mellomste..

Sikkerhetsmessig hadde jeg da heller valgt en vanlig babystol, eventuelt Axkid One+ som har spedbarnsinnlegg. Når du skal bruke jade må du uansett ha i et eget innlegg som gjør den omtrent like stram som en vanlig babystol. Jade er nok mer ment til premature og babyer som av ulike årsaker ikke bør "sitte" med 45° den første perioden.

Jeg har hatt Cybex Aton og Britax Modular X1 og har vært veldig fornøyd med begge. Cybexen ble veldig tung for min del, så jeg foretrakk Britaxen. Vi kjøpte Britaxen først, men fikk forespeilet putebarn grunnet seteleie fra uke 32 og Cybex hadde da noe større plass i setet.

Vil anbefale deg å styre unna Maxi Cosi Cabriofix, da dette er en gammel stol hvor designet ikke er gjort noe med siden den først kom på markedet for over 10 år siden. Gjør det ikke så bra i kollisjonstester lengre.

Ser mange skriver om putebarn? Aldri hørt om det jeg?! Hilsen naiv? Førstegangs både fødende og bruker av forumet

Ser mange skriver om putebarn? Aldri hørt om det jeg?! Hilsen naiv? Førstegangs både fødende og bruker av forumet
Putebarn er barn som er født med hoftedysplasi som trenger putebehandling for en kortere eller lengre periode for å få rett stilling på hoftene. Gjelder som oftest barn som ligger og er født i seteleie, men kan også være genetisk :)

Du trenger ikke tenke på det. Det er hoftedysplasi og veldig veldig sjelden. ;) Alle nyfødte blir sjekka for det på legesjekk etter fødsel, utvida sjekk ved seteleie og hvis det ligger i nærmeste familie (første slektsledd)
Det er litt omdiskutert om de i det hele tatt burde ha pute i bilstolen da stolene ikke er sikkerhetstesta for at babyen sitter med en pute. Vi valgte å ikke bruke pute i stolen, holde bilkjøring på et minimum også heller bare være hjemme i behandlingstiden (pute skal brukes hele døgnet utenom bleieskift og bading). Det var jo pandemi så like greit :p

Sikkerhetsmessig hadde jeg da heller valgt en vanlig babystol, eventuelt Axkid One+ som har spedbarnsinnlegg. Når du skal bruke jade må du uansett ha i et eget innlegg som gjør den omtrent like stram som en vanlig babystol. Jade er nok mer ment til premature og babyer som av ulike årsaker ikke bør "sitte" med 45° den første perioden.

Jeg har hatt Cybex Aton og Britax Modular X1 og har vært veldig fornøyd med begge. Cybexen ble veldig tung for min del, så jeg foretrakk Britaxen. Vi kjøpte Britaxen først, men fikk forespeilet putebarn grunnet seteleie fra uke 32 og Cybex hadde da noe større plass i setet.

Vil anbefale deg å styre unna Maxi Cosi Cabriofix, da dette er en gammel stol hvor designet ikke er gjort noe med siden den først kom på markedet for over 10 år siden. Gjør det ikke så bra i kollisjonstester lengre.
Vi har to andre stoler i tillegg, så det går fint ☺️

Hoftedysplasi er en umoden hofte som ikke ligger i helt riktig vinkel. Den vil da bli behandlet med noe som kalles en pute. Den holder hoften i riktig vinkel slik at hoften kan Gro riktig. ☺️ Ofte har barnet på pute til ca 4mnd, noen behøver lengre. Det er arvelig og dersom mor eller far har ligget i pute som barn, er ofte også barnet utsatt. Som du også har fått svar på tidligere kan det også gjelde barn som ligger lenge/blir født i sete.

Back
Topp