Bilstol til 4 åring

Vår88

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Trenger råd ang bilstol til gutten min som blir 4 år om 3 mnd:)
Han er ca 104 cm høy og veier 17,5 kg. Vi måtte bytte til et forovervendt sete (britax) for 4 mnd siden, for da var det helt tortur å sitte i cybex sirona....

Men nå lurer jeg på når man starter med disse setene som bruker vanlig bilbelte? Står ca 4 år på de fleste og siden de bakovervendte er opp til 18 kg så er disse for små.

Noen som har erfaringer eller tips til bra seter?:)

Vi kjøpte maxway til vår da han var samme alder, men han var under 15 kilo (maxway er rent bakover. Til 25 kilo)

Beltestol er lovlig fra 15 kilo men ikke anbefalt før minst 4 års alder. Vel, når du først har snudd er det dog bedre bes beltestol enn stol med integrerte seler når ungen er over 15 kilo da.

Trenger råd ang bilstol til gutten min som blir 4 år om 3 mnd:)
Han er ca 104 cm høy og veier 17,5 kg. Vi måtte bytte til et forovervendt sete (britax) for 4 mnd siden, for da var det helt tortur å sitte i cybex sirona....

Men nå lurer jeg på når man starter med disse setene som bruker vanlig bilbelte? Står ca 4 år på de fleste og siden de bakovervendte er opp til 18 kg så er disse for små.

Noen som har erfaringer eller tips til bra seter?:)

Dersom ungen er over 15 kg og må sitte forovervendt anbefales beltestol fra for sete med 5-punktsele. Så du burde ha bytte til det med en gang når du snudde.

Beltestol er lovlig fra 15 kilo men ikke anbefalt før minst 4 års alder. Vel, når du først har snudd er det dog bedre bes beltestol enn stol med integrerte seler når ungen er over 15 kilo da.
Det er ikke frarådet å bruke beltestol før 4 år. Men det er anbefalt å sitte bakovervendt til minst 4 år.

Skal ungen sitte forovervendt så er det best med beltestol ja.

Ja, det var det det halvsovende hodet mitt mente.
At anbefaler å ikke snu før de er fire, derfor anbefals på en måte ikke rene fremovervendte stoler før de er fire. Men det er jo lov.

Ikke snu før fire år så derved skulle ikke mine i beltestol før de var minst fire år. For heller beltestol enn fempunkt når man først er fremover, derfor skulle ikke mine fremover før de var over 15 kilo.

(I praksis svar mine 6 og 5,5 når de ble snudd, fra maxway til beltestol)

Svar til HI er altså at hun burde ha beltestol til ungen sin siden den er tung nok, når den nå engang skal sitte fremover.

Dersom ungen er over 15 kg og må sitte forovervendt anbefales beltestol fra for sete med 5-punktsele. Så du burde ha bytte til det med en gang når du snudde.

Takk! Da ble vi feilinformert i butikken... men det har jeg vel egentlig mistenkt allerede så det er i grunn årsaken til at jeg poster her. Mulig det ble anbefalt 5 punk fordi han veide 15,5- 16 kg da ikke godt å si... Da er det bare å bytte sete.

Da ble dere feilinformert ja, over 15 kilo er beltestol best (gitt fremover)

Ja, det var det det halvsovende hodet mitt mente.
At anbefaler å ikke snu før de er fire, derfor anbefals på en måte ikke rene fremovervendte stoler før de er fire. Men det er jo lov.

Ikke snu før fire år så derved skulle ikke mine i beltestol før de var minst fire år. For heller beltestol enn fempunkt når man først er fremover, derfor skulle ikke mine fremover før de var over 15 kilo.

(I praksis svar mine 6 og 5,5 når de ble snudd, fra maxway til beltestol)

Svar til HI er altså at hun burde ha beltestol til ungen sin siden den er tung nok, når den nå engang skal sitte fremover.

Så da finnes det et bakovervendt sete som kan passe, det er godt å vite for jeg har ikke funnet et/ fått et anbefalt når vi har vært ute å sett. Ikke nødvendigvis noe problem å gå tilbake til bakovervendt hvis sete passer. Skal sjekke ut dette og så kan sønnen min prøve det. Problemet er som de fleste som snur tidligere en 4 år (håper jeg) at barnet sitter omtrent med bøyde ben bakovervendt. Gutten min var 104 cm da vi snudde også og er i utgangspunktet på str med 5 åring...men hvis dette sete passet dine barn så lenge så er det vært å sjekke ut.

Bøyde ben har mine også hatt.

Men de sitter jo ikke med beina utstrakt noe sted fortsatt... De sitter med dem bøyd når de ser tv. Når de spiser. (på tripptrapp så de er egentlig høyt nok oppe) men jeg håper eldste sitter pent på skolen i det minste....

Bøyde ben har mine også hatt.

Men de sitter jo ikke med beina utstrakt noe sted fortsatt... De sitter med dem bøyd når de ser tv. Når de spiser. (på tripptrapp så de er egentlig høyt nok oppe) men jeg håper eldste sitter pent på skolen i det minste....

Tar poenget:) Nå sitter riktignok ikke gutten min noe særlig bortsett fra i bilen. Og aldri med bøyde ben mer en 4 sekunder av gangen. Han er en utålmodig sjel akkurat som meg. Men han må vel sette seg ned også etterhvert, kanskje det er i bilen det må læres;)

Back
Topp