Bilstol spørsmål - Noen som vet ?

linnh85

Glad i forumet
Jeg har en Brio stol jeg brukte til min gutt i 2010/2011 .. Kan jeg bruke denne på barnet som kommer i 2017, eller et stolen for gammel ? Den har aldri vært i noe krasj :)

Det sies at stolen skal byttes hvert femte år, men så lenge isoporen er hel og den ikke har vært i noen kræsj så ville jeg fortsette å bruke den, men følg med på isoporen, den blir fort litt morken med alderen

Står påTrygg trafikk sine sider at setet bør kasseres etter 8-9 år, du bør ikke kjøpe et brukt sete dersom det er mer enn fem år gammelt. Dvs. at du fint kan bruke det setet du har så lenge det er fint og helt og ikke har vært i kollisjon:)

Jeg ville tatt setet med til en barnebutikk for en vurdering. Der jeg jobbet byttet vi isopor på bilstoler :)

Ville og kjøpt ny! Har vel og med at plasten blir gammel og sprø viss noe skulle skje. Synes bilsikring er kjempeviktig, man vet desverre aldri hvem andre som er ute å kjører..:(

Står påTrygg trafikk sine sider at setet bør kasseres etter 8-9 år, du bør ikke kjøpe et brukt sete dersom det er mer enn fem år gammelt. Dvs. at du fint kan bruke det setet du har så lenge det er fint og helt og ikke har vært i kollisjon:)
Stemmer at det står dette, men ville og sjekket at setet fortsatt oppfyller dagens krav :-)

Vi kjøper definitivt nytt, det blir over 8 år mellom minien og nestemann. I trafikken er det sikkerheten som kommer først, så får jeg heller spare inn litt her og der på gjenbruk av andre ting, så som ytterklær, leker mm

Den skal holde ja, men om den bare har blitt oppbevart de siste årene kan isoporen ha blitt sprø, og blir mye lettere ødelagt. Ville absolutt ha sjekket den før den tas i bruk.

Back
Topp