Bilstol småbarn

Smultring

Gift med forumet
Julegavene 2019
Februarlykke 2022❄️
Hvilken bilstol bruker dere til småbarn? Må kjøpe en ny stol til vår mini på 1,5 år, men syns det er en jungel å lete seg fram i :bookworm: Vil gjerne ha tips til stoler som:
- Gjør det bra på sikkerhetstester
- Funker med Isofix
- Ikke er av den aller dyreste sorten

Hvor lenge vil du sikre bakover? Anbefalt til minst 4-5 år av trygg trafikk og gjerne lenger. :)
Skal du ha isofix er det egentlig bare ett reellt alternativ og det er Axkid One. Den koster 6999 men varer til 23 kg og 125 cm, er av stolene som tar minst plass i bilen samtidig som den gir aller best beinplass til barnet.
De andre isofixstolene du får kjøpt går stort sett bare til 18 kg, ergo må du ha en ny stol før dere er ferdig med bakovervendtperioden og da er du oppe i samme sum som axkid One totalt likevel.

Vil du ha et rimeligere alternativ må du droppe isofixmontering og se etter en stol som beltemonteres og varer til 25 kg. Da har du en stol som varer hele bakoverperioden :) sjekk ut
Axkid minikid 1
Britax maxway plus
Klippan century eller opti

Alle disse tre har toppscore i tester ligger rundt 3500 i pris :) Tar litt tid å lære å montere, men det går raskt når man har gjort det noen ganger. Av stolene jeg har nevnt, har vi hatt Axkid minikid og Axkid One. One er definitivt favoritten av disse, og brukervennlighet veier forsåvidt opp for prisen. Han på 3,5 sitter som en konge i dette setet. Han er akkurat bikka 18kg, så kunne ikke ha sittet lenger i de vanlige isofixstolene samtidig som han er altfor liten til fremovervendt sikring.

Veldig fornøyd med maxi cosi pearl pro2. Den er inkludert komfortinnlegg som er ett must på gutten vår. Vi hadde basen fra før av til babystolen og trengte dermed kun kjøpe selve stolen ny når vi kom så langt.
Inneforstått at vi høys sannsynlig må kjøpe enda en bakovervendt før han kan snus :)

Til minsten har vi maxi-cosi pearl one, og er egentlig fornøyd med den. Men, varer ikke ut bakovervendttida. Mine er tunge. :p

Storebror på 3 år og nesten 18 kg sitter i britax max way plus. Knot å montere de første gangene, men så går det greit når en først har det i fingrene. Vi tar det svært sjelden ut av bilen da. Fordelen med det er at det er himla lett å rengjøre ved oppkast (min blir bilsyk innimellom). Maxi-cosi sitt fikk vi nesten ikke rent etterpå (han hadde det først).

Planen er at 3 åringen skal sitte i det til han vokser ut av det, og passer i beltestol. Er litt spent på om maxi-cosien passer minsten til broren skal over i neste sete eller ikke. Vi har et max way i reserve, men det er ikke like bra som plus-en. Funker greit da, men skyldig på komfort. Kan kjøpe komfortinnlegg da.

Min 5,5 åring er 18 kg nå, men i likhet med sine søsken er det maxway hun sitter i, det satt de i til de ble snudd også. Vi har ikke snudd de andre før sommeren de skulle begynne på skolen, dels fordi jeg snur ingen som ikke kan sitte i beltestol (*) og dels fordi det altså uansett er anbefalt at de sitter der til den alderen.

(*) beltestol krever både lange nok bein til å nå ut til vinkelen med kneet, evnen til å sitte pent og ikke bevege seg selv om man kan(lene seg frem etc) og at man fakrisk er over 18 kilo. Særlig mine to eldste, undervektige unger, var lange nok og modne nok før de var tunge nok.

Har selv Max way og axkid minikid 1.0. Har 3 av hver :hilarious: Max way er lettest å bære fra a til å når det trwngs, men minikid har selvstrammende forankringsseler som gjør monteringen superlett ! :) har også et cybex sirona som jeg ikke vil anbefale

Back
Topp