Bilstol "oppbygger" - noen som vet?

danmark

Glad i forumet
Jeg har nettopp hørt at det går an å kjøpe en slags pute som man legger innerst i bilsetet, under bilstolen som gjør at bilstolen blir stående mer rett i biler hvor man sitter lavere med rumpa enn knærne.

Noen som vet hvor man kan få kjøpt noe sånt? Jeg har prøvd å søke litt på internett, men har ikke klart å finne det.

Vi har en Toyota Avensis, hvor setene nettop er lavere innerst, og det gjør at det blir litt vinkel på bilstolen sånn at snuppa ofte blir sittende med haka på brystet når hun sovner emoticon 

hmmm....

jeg ble mere forvirret enn klok av den forumtråden, var jo mange meninger der, og det hun damen i trygg trafikk skrev er jeg jo forsåvidt enig i, ville heller ikke puttet noe tilfeldig under setet som ikke er beregnet til å bygge opp setet (villt å putte en plankebit under!) men nå hadde hun tydelig ikke kjennskap til Sit-Rite (er nok den jeg hadde hørt om, visste bare ikke hva den het). Jeg fant en norsk nettbutikk som selger den:
http://www.lilleprinsen.no/product/470302/Sunshine-Kids_Sit-Rite-holder-babybilstolen-stodig.html
det står jo at den er kræsj-testet, og jeg ser i grunnen ikke hvorfor det skulle være problematisk og bruke den, men dette må undersøkes nærmere, tror jeg tar en telefon til trygg trafikk i morgen, kanskje det fins noen der som vet om Sit-Rite er trygt eller ikke.

Nei hun hadde ikke det. kan ikke du skrive her hva de sier om den.
Men tror ikke jeg blir å bruke den uansett. Skal heller kjøpe en nakke pute og stramme baksiden først. Ble veldig usikker egentlig. Vill ikke gjøre noe med sikkerheten!
Hvordan bilstol er det du har?

Vi har kjøpt Akta Graco Belogic, men ikke tatt det i bruk enda, det er det jeg gjerne vil bygge opp.
Nå har vi et Maxi-Cosi Cabriofix med base, så der er det ikke mulig å bruke Sit-Rite uansett.

Hvilket sete har dere?

Jeg sendte en mail til trygg trafikk, det sto at man kunne forvente svar innen 2 dager, dvs i morgen.

hehe Det er den stolen vi også har kjøpt, har heller ikke tatt den i bruk ennå. Men skal gjøre det snart. 

Ok, det er bra.

Man skal aldri legge noe under eller bak bilstolen for å bygge opp under setet. Det er veldig viktig at man prøver setet i bilen, gjerne med barnet i, når man handler slik at man unngår å få problemer med et sete som ikke står godt i bilen.

For å hindre at hode faller frem kan man bruke en nakkepute til barnet. 

Fikk svar fra Trygg Trafikk, de sier at man ikke skal bygge opp setet med noe, med mindre det er anbefalt av bilseteprodusenten.

Det som jeg syns er litt merkelig, er at ingen kan forklare hvorfor man ikke skal bruke Sit-Rite (Trygg Trafikk vet fortsatt ikke hva det er... grrr), er det farlig bruker jeg det selvfølgelig ikke, men det er ingen som vet, så alt blir jo bare synsing.. og det kan man jo ikke bruke til så mye

Back
Topp