Bilstol Nr 2..

Lykkeliten Nr 3

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Det evige problemet... Har dere kjøpt inn sete Nr 2? Vi har besafe sitt uten isofix etter mellomste.. Men eg ønsker og kjøpe nytt med isofix.. Babyen min er stor allerede. Og tenker og bruke sete Nr 2 lengst mulig. Synst ikkje det er så god plass i besafe sitt til føttene når dei blir større. Så tenker og kjøpe ein annen type.. Hvilken seter holder i str til store barn bakovervendt til 4 år? Må vere høyt på lista av dei tryggeste..

Dette lurer jeg også på! Synes det er så vanskelig å finne en som holder lenge og er høyt på lista over trygge seter! Men søkte på barnesete på Google og kom opp en best i test liste fra 2015. Noen som vet om en test som er nyere? :)

Vi kjøpte Besafe izi go modular, og da er det samme base til babysete og sete nr 2. Vi har derfor kjøpt sete nr 2 som hører til :)
ImageUploadedByBV Forum1473851176.721969.jpg

Vi skal kjøpe Cybex Sirons, etter anbefaling fra andre og den har gjort det bra i tester. Pluss for at man kan snu setet mot seg når en skal plassere barnet i setet.

Vi og skal ha cybex sirona :) Bare hørt positive ting fra de jeg kjenner som har det, og som nevnt oppom her er det et stort pluss at det kan snus mot døråpningen så det blir mye enklere å få babyen inn og ut av bilen :)

Vi har Besafe izi x3 combi til eldste og er egentlig veldig fornøyd. Hun sitter godt og bena er ikke noe problem selv om hun er litt lang/høy for alderen. Vi snur ikke stolen før neste år uansett, mannen er veldig hardnakket på dette temaet. Mulig vi kjøper samme stol til minstemann, men ikke før litt senere.

Last edited:
Vi har kjøpt besafe izi go som stol to nettopp pga at man får bedre beinplass kontra maxicosi for eks da besafe stolen kan flyttes flere hakk utover så det blir plass til å ha beina mellom sete og stolen.

Vi har også cybex sirona. Love it!

Storebror på 3 bruker sitt fortsatt. Vi har 2 stk fra før pga 2 biler.

Veldig fornøyd med den vri funksjonen!

Når er det egentlig de må bytte bilstol? Tenker om de må kunne sette seg opp selv først, om det er ant kg el hva som avgjør det...?
Ikke helt tenkt dit bi enda, som dere skjønner ;-)

Vi kjøpte først cybex sirona til storesøster, hvis ungen ikke er stor kan du bruke det ganske lenge, muligens til 4 år. Da vi plutselig fikk tvillinger måtte hun over i midten og da måtte vi ha sete uten isofix og som tok liten plass, men samtidig ett som varer lenge: da falt valget på Axkid minikid. Er kjempefornøyde med det, har sett unger opp til 6 år som bruker det uten problem. Britax maxway er også å anbefale, tar liten plass og kan brukes lenge :)

Det evige problemet... Har dere kjøpt inn sete Nr 2? Vi har besafe sitt uten isofix etter mellomste.. Men eg ønsker og kjøpe nytt med isofix.. Babyen min er stor allerede. Og tenker og bruke sete Nr 2 lengst mulig. Synst ikkje det er så god plass i besafe sitt til føttene når dei blir større. Så tenker og kjøpe ein annen type.. Hvilken seter holder i str til store barn bakovervendt til 4 år? Må vere høyt på lista av dei tryggeste..
Fireåringen vår har enda god plass bakovervendt i sin Besafe i vår bil, så det kommer nok veldig an på bilen.

Men har hørt at Britax Maxway skal være bra. Den er også beltemontert da. Hvis baby allerede er stor ville jeg satsa på beltefeste framfor isofix da isofix bare går til 18 kg. ;)

Vi har Besafe Izi Plus som ble kjøpt til fireåringen i vår. Utpå vinteren flytter vi nok lillebror over i det. :)

Når er det egentlig de må bytte bilstol? Tenker om de må kunne sette seg opp selv først, om det er ant kg el hva som avgjør det...?
Ikke helt tenkt dit bi enda, som dere skjønner ;-)
Det kommer jo ann på hvilken stor du har. Maxicosi har en maksgrense på 75 cm eller 13 kg før man må bytte. Vår neste stol har en ganske liggestilling så trenger ikke kunne sitte i den.

Fireåringen vår har enda god plass bakovervendt i sin Besafe i vår bil, så det kommer nok veldig an på bilen.

Men har hørt at Britax Maxway skal være bra. Den er også beltemontert da. Hvis baby allerede er stor ville jeg satsa på beltefeste framfor isofix da isofix bare går til 18 kg. ;)

Vi har Besafe Izi Plus som ble kjøpt til fireåringen i vår. Utpå vinteren flytter vi nok lillebror over i det. :)
Er det ingen isofix som går lenger en 18 kg? Min baby er 11 kg nå :p

"I likhet med Trygg Trafikk og en rekke andre tunge aktører, anbefaler Forbrukerrådet å bruke bakovervendt småbarnstol så lenge som mulig.

Isofix-stoler dekker av tekniske årsaker foreløpig kun vektgruppe I og kan dermed kun brukes til 18 kg. Det betyr at du må bruke en beltefestet småbarnstol hvis du ønsker å følge vår oppfordring om at barnet skal sitte bakovervendt så lenge som mulig.

Det er selvsagt mulig å bruke en bakovervendt isofix-stol i gruppe I eller i-Size til barnet vokser ut av denne (18 kg eller 105 cm) og deretter kjøpe en beltefestet småbarnstol som dekker gruppe II (25 kg)."
Fra: http://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-barneseteguiden/

Når det er sagt så finnes det stoler som kan brukes til 18kg med isofix-feste og deretter festet med bilens belte opp til 25 kg, som eks: http://www.babybanden.no/products/axkid-duofix-black

"I likhet med Trygg Trafikk og en rekke andre tunge aktører, anbefaler Forbrukerrådet å bruke bakovervendt småbarnstol så lenge som mulig.

Isofix-stoler dekker av tekniske årsaker foreløpig kun vektgruppe I og kan dermed kun brukes til 18 kg. Det betyr at du må bruke en beltefestet småbarnstol hvis du ønsker å følge vår oppfordring om at barnet skal sitte bakovervendt så lenge som mulig.

Det er selvsagt mulig å bruke en bakovervendt isofix-stol i gruppe I eller i-Size til barnet vokser ut av denne (18 kg eller 105 cm) og deretter kjøpe en beltefestet småbarnstol som dekker gruppe II (25 kg)."
Fra: http://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-barneseteguiden/

Når det er sagt så finnes det stoler som kan brukes til 18kg med isofix-feste og deretter festet med bilens belte opp til 25 kg, som eks: http://www.babybanden.no/products/axkid-duofix-black
What she said ;)

Vi og skal ha cybex sirona :) Bare hørt positive ting fra de jeg kjenner som har det, og som nevnt oppom her er det et stort pluss at det kan snus mot døråpningen så det blir mye enklere å få babyen inn og ut av bilen :)
Vi skal kjøpe Cybex Sirons, etter anbefaling fra andre og den har gjort det bra i tester. Pluss for at man kan snu setet mot seg når en skal plassere barnet i setet.
Vi har også cybex sirona. Love it!

Storebror på 3 bruker sitt fortsatt. Vi har 2 stk fra før pga 2 biler.

Veldig fornøyd med den vri funksjonen!

Går denne kun til 18 kg? Har på følelsen at min plugg på 8,5 kg nå ved 6 mnd ikke får bukt denne til han er 4 år? :P synes 360 rotasjonen virker bra! Og at man kan justere den så det blir hvilestilling.

Vurderer cybex sirona, men vet ikke om den vil vare så lenge siden lille er en plugg allerede :) så vurderer besafe izi plus også. Men lurer på siden du har den om det er flere hvilestillinger på den? Det er en viktig ting for oss siden lille ikke er så glad i å kjøre bil :/

Vurderer cybex sirona, men vet ikke om den vil vare så lenge siden lille er en plugg allerede :) så vurderer besafe izi plus også. Men lurer på siden du har den om det er flere hvilestillinger på den? Det er en viktig ting for oss siden lille ikke er så glad i å kjøre bil :/
Det er en baby posisjon, så baby ligger faktisk mer, enn de store barna. Veldig lett å tippe tilbake etter at man har vridd setet.

Tre hvilestillinger :) liker den veldig godt!

Hadde Besafe med isofix til eldste inntil i vår men bytta siden lillebror er så stor, og Izi Plus var på salg. Så kan han arve hennes sete. :)

Back
Topp