Bilstol nr 2?

Eds:)

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Noen som har begynt å tenke på bilstol nr 2? Eller har fra før?
Jeg kunne tenkt emg en av disse som du kan rotere når du setter mini inni, nå tar vi ut setet hver gang vi skal sette henne i, men ikke så enkelt når hun blir eldre;)

Noen erfaringer?
Settt på
Cybex sirona og concord reverso?

Vi har den "gamle" sironaen, og fornøyd! :) kjøper også maxi cosi pearl tenker jeg, til andre bilen

Har besafe izi plus som lille overtar etter storebror også kjøper vi britax max way eller axkid minikid til storebror.

Sirona får mye skryt, men barna vokser gjerne ut av den før de er 4 år så man må belage seg på å kjøpe enda en stol før de skal over i beltestol.

Må få sjekket om isoporen i besafen etter storebror kan byttes, ellers blir det å kjøpe ny (e). Håper han her sitter i babysetet litt lenger en storebroren.

Har besafe izi plus som lille overtar etter storebror også kjøper vi britax max way eller axkid minikid til storebror.

Sirona får mye skryt, men barna vokser gjerne ut av den før de er 4 år så man må belage seg på å kjøpe enda en stol før de skal over i beltestol.
Har også hørt det om sironaen. Mange som har blitt skuffet over å måtte bytte ut tidligere enn antatt

Ja, det stemmer! Vi kjøpte sirona til jenta vår. Nå er hun 1 år og 9 mnd, og selene begynner å bli for lave over skuldrene. Hun er lang for alderen, men ikke såååå lang altså. Hadde vi visst det hadde vi ikke kjøpt den.. Men nett og fin i bilen er den altså! Og gull at den kan roteres.
Men vi må straks bytte den ut :/

Har maxi cosi pebble plus og kjøper nok sete nr 2.

Kunne også tenkt meg et av de setene man vrir rundt :) Men skal vel klare og sette henne inn i bilen selv om setet sitter fast og ikke er vendt ut.

Ja, det stemmer! Vi kjøpte sirona til jenta vår. Nå er hun 1 år og 9 mnd, og selene begynner å bli for lave over skuldrene. Hun er lang for alderen, men ikke såååå lang altså. Hadde vi visst det hadde vi ikke kjøpt den.. Men nett og fin i bilen er den altså! Og gull at den kan roteres.

Ja det er jo veldig kjedelig, og ikke noen en vet på forhånd. Me spørs om jeg tar sjangsen på at hun ikke vokser ut av den:/

Må få sjekket om isoporen i besafen etter storebror kan byttes, ellers blir det å kjøpe ny (e). Håper han her sitter i babysetet litt lenger en storebroren.
Isoporen kan de nok bytte på barneutstyrsbutikker, koster noen hundrelapper :)

Leser om mange som må bytte rundt 2 år. Og det er jo greit om man er klar over det og tar den kostnaden. Faren er vel at mange da heller velger å sette de små fremover i beltestol.

Haha lurer jeg også på, derfor håper jeg på å kjøpe en som kan vare lenge så det blir 2 og siste:p
Vi har hatt besafe isi combi x3 til de to eldste. Bytta over til beltestol etter de var tre. Vet man bør vente til fire, men det ble altså så trangt og klumpete.. Den gang var det den stolen med best plass, litt usikker på dagens stoler, er tre år siden siste brukte den. Sikkert skjedd mye på den fronten siden den tid :)

Hvor mange bilstoler må man ha etter babystolen?
egentlig bare 2.
Kjøpte besafe da han var et halvt år, for da var han for stor for babystolen.
Den holdt til han ble 3 år, da var han for lang (de som skryter av at de har 6åringen sittende bakovervendt og kjefter på alle som snur før, kan jo prøve å ha en 3åring som er på høyde med en gjennomsnittlig 6åring ).
Så da ble det beltestol.
Fått seg pute nå da, men mangler vel kun en cm eller to på å kunne sitte uten. Kunne fint satt i beltestolen enda men det ble trangt i minste bilen vår.

De skal jo ha bilstol til de er 36 kg, og det er 4 vektklasser, så blir vel 4 stoler da :/
Overlappende vektklasser. For stol nr 2 kommee vel i 0-18kg og 9-25 om jeg ikke husker helt feil?

Hvor mange bilstoler må man ha etter babystolen?
Kommer litt an på hvilken stol man kjøper. Men som regel kjøper man en bakovervendt som skal vare til 4 år. Så beltestol etter det. Men noen kjøper små bakovervendte og må dermed kjøpe nytt før ungen er gammel nok til beltestol.

Anbefaler å se på stoler som går fra 0/9-25 kilo som festes med bilens belter om man vil ha stor som varer lengst mulig. Isofixstoler vokser barna ofte ut av før 4 år. Britax max way, axkid minikid og besafe izi pus er stoler som er kjent for å vare lenge.

Etter barna er 4/5 år kan de sitte i beltestol fremovervendt. Må være over 15 kilo for å sitte i beltestol, men det er også viktig at de er moden nok i hodet til å skjønne at de må sitte ordentlig i stolen. Derfor anbefales det ikke å sette en på 2-3 år i beltestol selv om de har nådd vektgrensa for å sitte i slik stol.

Last edited:
Overlappende vektklasser. For stol nr 2 kommee vel i 0-18kg og 9-25 om jeg ikke husker helt feil?
Noen produsenter har sine egne vektklasser, men standard er:
Vektklasse 0 = 0-13 kg
Vektklasse 1 = 9-18 kg
Vektklasse 2 = 15-25 kg
Vektklasse 3 = 25-36 kg

Back
Topp