Bilstol med isofix og beltefesting?

tyren88

Forelsket i forumet
Junilykke2018
Noen som vet om en bilstol fra 9 kg og opp som kan festes med både isofix og belte? Vi har to biler og ene har ikke isofix.. kjedelig p kjøpe en bilstol som kun går til belte for vi må bytte ut den bilen uten isofix om et par år..

Syns jeg las et eller annet sted at isofix-seter kun er godkjent opp til 18 kg, mens beltemonterte seter ofte er godkjent lenger. Kanskje det lureste ville være å satse på beltemontering i begge bilene?

Syns jeg las et eller annet sted at isofix-seter kun er godkjent opp til 18 kg, mens beltemonterte seter ofte er godkjent lenger. Kanskje det lureste ville være å satse på beltemontering i begge bilene?
Riktig

Axkid rekid er en bra stol som festes med isofix og forankringsseler, opp til 18 kg, og med belte og forankringsseler opp til 25 kg. Men jeg ville nok heller gått for max way plus, klippan century eller axkid minikid 1.0. Disse varer ut hele bakovervendtperioden :-) kjøp to sett med forankringsseler så er det null stress å flytte bilstolen fra bil til bil :-) isofix varer kun til 18kg uansett.

Hvorfor ikke bare gå for en beltemontert stol? Isofix stolene varer bare til 18 kg og gir generelt dårlig benplass til barna så man må som regel over i en beltemontert etterpå.

beltemontering er ikke vanskelig og like trygt som isofix montering. Anbefaler britax Max way (plus) eller minikid. Mange liker også klippan century men den har jeg ikke erfaring med.

I følge Forbrukerrådet så er det tryggere med isofix, spesielt mtp sidekollisjoner og om setet er tomt i en kollisjon og mtp montering. Det er ganske lenge til jenta er større enn 18 kg (ca 4 år) som er grensa på isofix, så vi vil helst ha en stol som kan festes med isofix også. Men mulig jeg må sjekke ut om vi skal gå for en som kun festes med setebelter :) Blir en del bilstoler når minstemann i magen også skal over på større stol! :confused013

Takk for tips alle sammen:gen014

vi har allerede cybex sirona i den bilen vi bruker mest og er storfornøyd med den :)

I følge Forbrukerrådet så er det tryggere med isofix, spesielt mtp sidekollisjoner og om setet er tomt i en kollisjon og mtp montering. Det er ganske lenge til jenta er større enn 18 kg (ca 4 år) som er grensa på isofix, så vi vil helst ha en stol som kan festes med isofix også. Men mulig jeg må sjekke ut om vi skal gå for en som kun festes med setebelter :) Blir en del bilstoler når minstemann i magen også skal over på større stol! :confused013

Takk for tips alle sammen:gen014
Isofix er ikke tryggere enn beltemontert, dersom man lærer seg å montere den beltemonterte riktig er det akkurat like trygt faktisk :)

forbrukerrådet sine tester tar hensyn til brukerfeil, og gir derfor mange av de beste stolene dårligere score nettopp fordi de er beltemonterte med mulighet for brukerfeil. Dersom du skal ha én stol som både kan ha isofix og beltemonteres, må du uansett bruke forankringsseler OGSÅ når stolen festes med isofixfestene - fordi stolen ikke har velteplate. det er her brukerfeilen ofte kommer inn - ved stramming av forankringsselene :)

har selv britax swingfix med isofixfester i den ene bilen og max-way plus i den andre bilen. Har i tillegg en two-way i besteforeldrebilene. Så lenge man har økonomi til å kjøpe flere stoler så kjør på med isofix, men poenget mitt er at det ikke er noe særlig enklere med en stol som kan bruke både isofix og belter, nettopp fordi man uansett må bruke forankringsseler.

Her må jeg også kjøpe 2 ny seter...har 3 fra før.

Blir 2 besafe seter, hvor det er ene er er baby sete og det andre modular går opp til 18 kilo. Disse to setene bruker samme basen. Min 2 åring bruker dette nå, men er for stor til sommeren. Da blir det baby som tar over.

Så blir det 2 max way plus seter

Og et svært besafe beltemontert sete

Back
Topp