Bilstol i Toyota Hiace

RoZapus

Betatt av forumet
Jeg lurer på en ting, så jeg håper det er noen her som har litt peiling. 
Vi har en Toyota Hiace, 6 seters, altså den har baksete. Og jeg er litt redd for om det kan by på en liten utfordring når babyen kommer, og vi skal ha bilsete inn i den bilen. 

Jeg har forstått det slik at bilsetet skal støtte seg mot fremsetene, og hvis det ikke gjør det, så er det ikke sikkert nok, og kan velte osv. Stemmer dette?

Jeg fikk nemlig tilsnakk av en jeg kjenner som jeg satt på for noen måneder siden, for jeg justerte setet jeg satt i, slik at det ikke støttet mot barnesetet i baksetet. Det var livsviktig at bilsetet ble støttet av forsetet. 

I min bil er det goooooooood plass frem til forsetene, og det er heller ikke justerbar rygg på de, det er en vanlig "benk", slik som pleier å være i en Hiace. 

Er det slik at jeg ikke kan ha barnesete i denne bilen da? 
Noen som vet?

Jeg trodde du måtte det. du bruker jo bilbelte, eller en base til å feste setet. og det er jo veldig sikkert! er jo de som har setet i framsetet, og da går jo ikke det frem i dashbordet..

Det går ikke an å feste setet med sånn isofix base, for jeg har ikke slike fester... 
Men tenker på det du sa om bilsetet i framsetet, da er det jo ikke borti dashbordet. 
Burde kansje sende en mail til Toyota eller noe, kansje de vet? 

Babysetene skal ikke støttes mot sete forran.. Så det er ikke noe problem.. Og dersom du velger britax hiway som sete nummer 2 så er det heller ikke noe problem siden det heller ikke skal stå i mot setet forran.
Ikke noe problem å ha barnet i forsetet så lenge det ikke er airbag aktivert :-)

de som selger bilsetene har peiling på det trur det kan variere fra sete til sete! men trur ikke det er så mange som må ligge intill sete forran.. ingen av de vi har hatt ihvertfall.

Reis på butikken og spør :) Vi har 2 biler en mitsubishi kassebil som er ganske lik hiace,er ingen problem og ha barneseter i både baby og til neste sete,vi har ikke isofix,men vanlig base!

Ofte er det en stang som skal settes i gulvet og det er vel den som tar støyten hvis man krasjer vil jeg tro. Er helt sikker på at det ikke er noe problem!

Åh, tusen takk dere, nå ble jeg virkelig lettet! 
Da vet jeg i alle fall at det ikke skal by på noe problem, også satser jeg på at de på butikken har peiling. Hadde av en eller annen grunn ikke tenkt på at de helt sikkert har litt kunskaper om hvordan seter som funker i min bil, hehe! 

RoZapus skrev:
Da vet jeg i alle fall at det ikke skal by på noe problem, også satser jeg på at de på butikken har peiling. Hadde av en eller annen grunn ikke tenkt på at de helt sikkert har litt kunskaper om hvordan seter som funker i min bil, hehe! 

Det koster heller ikke mange hundrelappene å få ettermontert isofix-fester i bilen! :)
Vi gjorde det med den ene bilen vi hadde da lillegutt ble født. Føler at stolen blir mye stødigere festet med isofix enn selen alene. 
Men ellers så er det stanga som går i gulvet som skal ta støyten, ikke setet foran. Ingen av setene vi har har vært helt fremmi setet forran iallefall! :)

Så det går an å få det ettermontert? Stilig! Tror jeg skal ta å lufte den ideen for mannen 

Vipsis skrev:

RoZapus skrev:

Det koster heller ikke mange hundrelappene å få ettermontert isofix-fester i bilen! :)
Vi gjorde det med den ene bilen vi hadde da lillegutt ble født. Føler at stolen blir mye stødigere festet med isofix enn selen alene. 
Men ellers så er det stanga som går i gulvet som skal ta støyten, ikke setet foran. Ingen av setene vi har har vært helt fremmi setet forran iallefall! :)

de skulle ha 30 000 for å sette inn iso-fix i mercedesen vår... for alle setene i baksete må byttes..... så ja.. da blir det base uten iso-fix. 

fru trondrud skrev:

Vipsis skrev:

RoZapus skrev:

de skulle ha 30 000 for å sette inn iso-fix i mercedesen vår... for alle setene i baksete må byttes..... så ja.. da blir det base uten iso-fix. 

Åh, inst i Hel****!!!! Det var dyrt det!!!! Finnes det ikke noen sånne baser som du fester med bilbelte eller noe? Det bær vel være ganske sikkert det også, eller??

fru trondrud skrev:

Vipsis skrev:

RoZapus skrev:

WOW!! :O Vi betalte en liten tusenlapp inkl arbeid.. Kommer sikkert veldig an på hva slags bil det er da! Og vi monterte kun i et sete bake.. :)

Back
Topp