Bilstol fra 10 kg!

trønderjente27

Glad i forumet
Novemberbarna 19
Jeg trenger hjelp i bilstol-jungelen! :)

vi får snart ny baby i hus, og hun skal da overta stolen som tøtta har nå. Hun er 1,5 år og straks 11 kg.
Frem til nå har hun sittet i en Maxi-cosi cabriofix med base og isofix - veldig fornøyd med den!

Nå som vi skal bytte vil jeg fremdeles ha henne bakovervendt, men med en stol som er litt høyere/større slik at hun kan se litt mer og trives litt bedre - den blir jo også mindre bakoverlent enn babystolen tenker jeg.

Vil ha base/isofix. Synes det virker så trygt. Enkelt å montere også, synes jeg.
Er det automatisk base når det er snakk om isofix? Eller finnes det stoler som klikkes rett inn i isofixen uten base?

Gjerne kombistol, slik at den kan brukes begge veier om man ønsker det/skulle ha behov.

Den bør heller ikke koste skjorta, maks. 3000,- tenker jeg. Må gjerne kunne brukes i mange år fremover.

Noen som har gode tips?

På forhånd hjeeeertelig takk:)

Det er uvanlig med base etter første stolen. Den står somregel fast i bilen. Isofix får du likevel, meget vanlig det.

Vi kjøpte stol som kunne snues til eldstemann. Snudde ham selvsagt aldri i den. Det er ikke anbefalt uansett og innen han var stor nok til beltestol og fremovervendt stilling hadde han en bakovervendt til.

Du bør ta turen til en butikk og se og helst prøve i bilen, men rent bakovervendt er å foretrekke, hun bør ikke snues på mange år uansett. De setene som varer lengst har ikke isofix, isofix er ikke godkjent for mer enn opp rundt 18 kg grense på barnet de som går til 25 kg feges med seler. Seler er mer styr dersom man flytter mye på stolen, står den der så står den nå bare der.

Sjekk opp om maxi cosi Pearl passer for dere, det er liksom "neste i serien", og kan brukes på noen av de samme basene.
Pearl finnes i en versjon man kan snu på basen også, gitt at man har riktig base.

Vi har maxi cosi rock og Pearl til samme base.

Det er uvanlig med base etter første stolen. Den står somregel fast i bilen. Isofix får du likevel, meget vanlig det.

Vi kjøpte stol som kunne snues til eldstemann. Snudde ham selvsagt aldri i den. Det er ikke anbefalt uansett og innen han var stor nok til beltestol og fremovervendt stilling hadde han en bakovervendt til.

Du bør ta turen til en butikk og se og helst prøve i bilen, men rent bakovervendt er å foretrekke, hun bør ikke snues på mange år uansett. De setene som varer lengst har ikke isofix, isofix er ikke godkjent for mer enn opp rundt 18 kg grense på barnet de som går til 25 kg feges med seler. Seler er mer styr dersom man flytter mye på stolen, står den der så står den nå bare der.
Takk for svar :)

Vi har absolutt tenkt å prøve stolen i bilen før vi kjøper noe som helst. Tror bare at jeg har vært overbevist om at base og er tryggere fordi det FØLES sånn når man fester de. Men da skjønner jeg at det kun er min innbilning :)

Blir nok så vi prøver å finne en som varer ei god stund tenker jeg. Greit å vite at base ikke er vanlig etter babystolperioden! :)

Poenget med base er at den er fast, også fester du lett setet med et klikk i den. Sete nr to står fast i seg selv. Du tar det ikke inn og ut hver dag. Derfor fester man setet, rett og slett.

Anbefaler deg å sjekke ut bilstol gruppa på facebook. Vil ikke anbefale kombistol, å sitte forovervendt med 5-punktsele er ikke bra da kroppen vil sitte bom fast mens hodet fortsetter fremover og store skader i nakken kan oppstå. Vil anbefale deg å tenke igjennom om du skal kjøpe beltemontert istedenfor isofix da beltemonterte stoler varer til 25kg istedenfor 18. Vi har britax max way plus og er så langt veldig fornøyd! Vi har også bezafe izi modular som er en av de få småbarnsstolene som går base. Er kjempefornøyd med den også, passer veldig godt til små barn, men koster skjorta, varer til 18kg og er vanskelig å montere med god benplass (noe som også gjelder mange isofix stoler slik jeg har forstått det). Mange på bilstol gruppa anbefaler også klippan century, axkid minikid og axkid rekid. Sistnevnte kan brukes med isofix til 18kg og beltemontert frem til 25kg :) Mange andre stoler som sikkert også er gode, men sjekk om de er plus testet :)

Back
Topp