Bilstol for lang unge

Kvælpklein!

Elsker forumet
Vi må snart bytte bilstol til snuppa. Selene har begynt og gå nedenfor skuldrene, på det øverste hakket i babystolen. Hun er bare 6 mndr enda, men er veldig lang. Er det noen som anbefaler en bilstol som er lang i ryggen? Tenker jo og ha henne bakovervendt så lenge som mulig, så spekulerer litt på Britax Maxway....
  Håper vi kan drøye det en måned til, for hun veier jo bare 7 kg. Men som sagt bør jo ikke selene gå nedenfor skuldrene.

Ettersom jeg har skjønt så er det ikke en regel om selene nedenfor skuldrene på babystolene.. Bare at ørene ikke skal være over kanten, og at ungen ikke overgår vektgrensa... Er vel bare på stol nr 2. selene ikke skal under skuldrene..

Så da kan dere trygt bruke setet enda en stund. :)

Ellers er Britax MayWay et kjempe sete!

Hmm, har lest flere steder at selene ikke må hentes nedover ryggen. Hun blir jo veldig klemt i sammen, og det blir nok ikke noe særlig etterhvert. De som selger bilstoler sier også at selene skal være rett ved skuldrene eller akkurat over.

gutt09jente11 skrev:
Ettersom jeg har skjønt så er det ikke en regel om selene nedenfor skuldrene på babystolene.. Bare at ørene ikke skal være over kanten, og at ungen ikke overgår vektgrensa... Er vel bare på stol nr 2. selene ikke skal under skuldrene..

sign

Vi kjøpte Besafe izi combi ti ham da han var 7 mnd. Syns han satt rart i babystolen, da selene var slik du beskrev. Nå er han 2,5 år å sitter fortsatt i besafen! Han er ca 1 meter lang å 16 kg. Så en lang gutt jeg har å har hatt hele vegen! Kjempe fornøyd med stolen, å kommer nok til å ha samme til lillesøster når hun kommer.

(Combi stoler kan vendes både for-og bakovervendt, men anbefales bare å bruke bakovervendt. Skal du ha fremovervendt-som ikke anbefales før 4 år, bør du ha et reint fremovervendt sete.)

Min eldste var 73 cm og 6 mnd og veldig lang. Likevel var det ikke lengden som gjorde at vi bytta bilstol 2 mnd senere, men bredden. Skuldrene kom ikke nedi Cabriofixen. Han var ganske stor. Runda 10 kg når han var 8 mnd (75,5 cm)

Også er det sant som det sies her, at selene bak skuldrene gjelder ikke på babysetet. 

Blir helt forvirret av dette med selene nedenfor skuldrene jeg. Når lillegutt var 6 mnd byttet vi til besafe combi nettopp fordi selene gikk nedenfor skuldrene, og han var for bred over skuldrene til å passe nedi maxocosien. Jeg tok med sete og baby ned på babyshop, og spurte nettopp om dette med seler fordi jeg hadde lest at selene helst ikke skulle komme ut nedenfor skuldrene. På babyshop fikk jeg klar beskjed om at vi måtte ha nytt sete fordi selene ikke skulle komme ut nedenfor skuldrene. Dette hadde de akkurat fått høre av produsent. Så da vet ikke jeg hva jeg skal tro... Dere som er sikre på at denne regelen ikke gjelder babysete: har dere noen link til denne informasjonen?

Ja, savner dokumentasjon og kilder her jeg også. Aner virkelig ikke!

gutt09jente11 skrev:

Dette fant også jeg ut, heldigvis, ellers måtte vi byttet før lillestoregutt var 3 mnd. Nå er han 6,5 mnd, rundt 77 cm og 12 kg, og nå er det på tide å bytte, fordi han nærmer seg maksvekta, pluss at han har det altfor trangt nedi der. Tjukkasen min. :) Han skal sitte i Besafe izi-combi x2 og Britax multitech.

Storesøster på 3 er 20 kg og 106 cm, og hun sitter godt bakovervendt i Britax TWE.

Back
Topp