Bilstol, 3 punktsele og bilpute..

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Kan noen hjelpe gullfisk hukommelsen min litt.

Når er det vanlig at barn går over fra bilstol med 4-punktssele til bilstol med 3-punktsele (beltestol), og når kan de bare sitte på pute?
 
Det er vel meningen at de skal sitte så lenge som mulig i bilstol med 4punktsele, helst bakovervendt. Vår gutt på 4år er gått over til beltestol, desverre passer han ikke lengere i stol nr 2. Den stolen han har nå vil han nok kunne bruke til han begynner på skolen og noen år der. Bilpute tror jeg aldri vi kommer til å bruke pga manglene støtte til hode/nakke. :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
 
Det er vel meningen at de skal sitte så lenge som mulig i bilstol med 4punktsele, helst bakovervendt. Vår gutt på 4år er gått over til beltestol, desverre passer han ikke lengere i stol nr 2. Den stolen han har nå vil han nok kunne bruke til han begynner på skolen og noen år der. Bilpute tror jeg aldri vi kommer til å bruke pga manglene støtte til hode/nakke. :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Grunnen til jeg lurer er fordi jeg sitter å prøver å planlegge bilstoler med hensyn på den lille i magen.
Vi trenger et nytt baby sete.
Når denne må ut av babysetet er minsten ca 4,5 år, og eldsten 9 år.
Tenker om det da vil være mulig å flytte eldsten over på pute, og minsten over i belte stolen slik at vi slipper å kjøpe en 9-25 kg stol til..
 
Bakovervendt til de er 4, minst. Min var 6

Fremovervendt i beltestol fra de snus, gitt at de er minst 15 kg.

Pute, ideelt sett aldri.
 
Grunnen til jeg lurer er fordi jeg sitter å prøver å planlegge bilstoler med hensyn på den lille i magen.
Vi trenger et nytt baby sete.
Når denne må ut av babysetet er minsten ca 4,5 år, og eldsten 9 år.
Tenker om det da vil være mulig å flytte eldsten over på pute, og minsten over i belte stolen sl at vi slipper å kjøpe en 9-25 kg stol til..

Det er mulig

Det er lovlig. (gitt at 4,5-åringen er minst 15 kg)

Det er bare ikke anbefalt for denne eldste. Jeg hadde kjøpt en beltestol til.
 
Det er mulig

Det er lovlig. (gitt at 4,5-åringen er minst 15 kg)

Det er bare ikke anbefalt for denne eldste. Jeg hadde kjøpt en beltestol til.

Yngste er en 14 kg nå, så hun vil nok være godt over 15 kg om 1,5-2 år..
Trodde forresten grensen var 18 kg.
Det med beltestol tror jeg kanskje vi må se an utav hvor høy han er..
 
Yngste er en 14 kg nå, så hun vil nok være godt over 15 kg om 1,5-2 år..
Trodde forresten grensen var 18 kg.
Det med beltestol tror jeg kanskje vi må se an utav hvor høy han er..

Grensa for beltestol er 15 kg. Barna er anbefalt beltestol fra de begynner å sitte forovervendt, gitt at de er over 15kg, da forovervendt i 5-punkts ikke er anbefalt.

Det er umulig å si hva en 9-åring bør sitte sikret i, da det avhenger høyde+vekt. Mange 9-åringer trenger ikke sikring (er over 135cm), men da bør de sitte på pute (anbefales til 150cm og lovpålagt om du har pute i bilen). Andre 9-åringer er langt lavere og bør sitte i beltestol (men pute er lovlig).
 
Bakovervendt til de er 4, minst. Min var 6

Fremovervendt i beltestol fra de snus, gitt at de er minst 15 kg.

Pute, ideelt sett aldri.
Hvorfor aldri pute? Hva mener du barn mellom 135-150cm bør sikres på? I og med at beltestoler vanligvis ikke er anbefalt/godkjent over den høyden?
 
Stolen vi har går bare til 135 på sidene, men lenger i midten i vår bil, og i mange andre biler ikke denne grensen. Beltestol pga sidebeskyttelse. Det er det jeg har blitt lært så langt, men så er min eldste seks og har hatt beltestol ei uke da, og er bare 115, så vi har ikke erfart problemet med 145 cm lange unger

fra app
 
Back
Topp