Bilsjuke barn. Ditt beste tips?

sogn78

Forumet er livet
VIP
Her har eldste på snart fem vore bilsjuk nokre få ganger, og er flink å gi beskjed. Minste har inntil for ca ein mnd sida ikkje vore bilsjuk, han er to år og fire mnd:)

Me har lagt opp til masse køyring i ferien, fra Bergen til Kristiansand, Kristiansand til Moss osvosv

Det hadde jo gått fint det for ein mnd sida, men no har minsten begynt å bli bilsjuk kvar gang me køyrer bil i meir enn ein halv time. Han gir ofte ikkje beskjed og det ender med oppkast over alt, og nedvask av bilstol både utenpå og inni kvar gang.
No ser eg for meg ferien som eit spymareritt;)

Så damer, kom med alle tips du måtte ha for å hjelpe mot bilsjuke.
Har kjøpt seabands, men ikkje fått prøvd enda, og på apoteket meinte dei han var for liten for bilsjukemedisin:(

Ipad (eller annet) med film på var redningen i familien :) En annen mulighet kan være å snu setet, om han sitter bakovervendt snu det fremover (anbefaler ikke! men det er en mulighet som kan hjelpe på bilsyke). Lykke til!

Vår eldste ble dårlig et par ganger da han satt bakovervendt. Felles for de gangene var at han hadde drukket melk før turen, at vi kjørte svingete vei og at han så på film på dvd-spilleren...
Om vi klarte å minimere slikt så gikk det stort sett bra.
Og selvom han aldri sa i fra direkte, var han veldig tydelig på når han ble dårlig. Så det hjalp å ha en av oss bak sammen med han som kunne følge med. Isboks med lokk til å fange opp evt oppkast, et håndkle i bilstolen og våtservietter er kjekt ;)
MANGE blir kvalmere av å se film, IKKE alle slutter å spy om de blir snudd fremover, så jeg ville prøvd veldig mye før setet blir snudd!

Vår eldste ble dårlig et par ganger da han satt bakovervendt. Felles for de gangene var at han hadde drukket melk før turen, at vi kjørte svingete vei og at han så på film på dvd-spilleren...
Og selvom han aldri sa i fra direkte, var han veldig tydelig på når han ble dårlig. Så det hjalp å ha en av oss bak sammen med han som kunne følge med. Isboks med lokk til å fange opp evt oppkast, et håndkle i bilstolen og våtservietter er kjekt ;)
MANGE blir kvalmere av å se film, IKKE alle slutter å spy om de blir snudd fremover, så jeg ville prøvd veldig mye før setet blir snudd!
Her er jeg selvsagt helt enig, men siden barn er forskjellige må jeg tipse om at det kan være en løsning med film ;) Og det å snu setet er i mine øyne siste utvei, da skal en ha prøvd alt annet. Alt godt! :)

Jeg ville prøvd de seabands'a som du har kjøpt inn. Regner med du ikke ønsker å snu minsten ennå?

Ipad (eller annet) med film på var redningen i familien :) En annen mulighet kan være å snu setet, om han sitter bakovervendt snu det fremover (anbefaler ikke! men det er en mulighet som kan hjelpe på bilsyke). Lykke til!
Har DVD spelar, men det hjelper ikkje desverre:( Uaktuelt å snu han når han er så liten:) Håpar me finne ut noko anna som hjelper:)

Setet blir uansett ikkje snudd, så det er ikkje eit alternativ. Det er veldig trangt mellom dei to barnesetene bak, men det er jo bedre å sitte trangt enn i spystank. Og isboks? Genialt:)
Skal prøva uten DVD neste gang:)

Vi har gitt Postafen likevel, det var tillatt for mindre barn før, og er utprøvd så lenge at jeg anser det som trygt (husker ikke helt hva som var årsaken til at aldersgrensen ble endret, og mener å huske at jeg har lest et troverdig sted at det er ok å gi det likevel også...) Bare en kvart tablett som er knust og blandet med prim eller syltetøy.

Ellers så er triksene våre å unngå kjøring på morgenen om mulig, kjøre mest mulig i sovetiden til ungene, unngå for mye melkeprodukter og sukker. Ha gode pauser med fornuftig mat og litt bevegelse. Og viktigst av alt: å kjøre 'bilsykevennlig'. Dvs unngå krapp kjøring i svinger og hard gassing/bremsing. Prøv å kjøre så jevnt og behagelig som mulig, med stødig fot på gasspedalen.

Vi har gitt Postafen likevel, det var tillatt for mindre barn før, og er utprøvd så lenge at jeg anser det som trygt (husker ikke helt hva som var årsaken til at aldersgrensen ble endret, og mener å huske at jeg har lest et troverdig sted at det er ok å gi det likevel også...) Bare en kvart tablett som er knust og blandet med prim eller syltetøy.

Ellers så er triksene våre å unngå kjøring på morgenen om mulig, kjøre mest mulig i sovetiden til ungene, unngå for mye melkeprodukter og sukker. Ha gode pauser med fornuftig mat og litt bevegelse. Og viktigst av alt: å kjøre 'bilsykevennlig'. Dvs unngå krapp kjøring i svinger og hard gassing/bremsing. Prøv å kjøre så jevnt og behagelig som mulig, med stødig fot på gasspedalen.
Så det går an ja, det ante meg. Eg fekk da eg var lita sjølv hugsar eg. Har ein kompis som er lege, får mase litt på han igjen om kva eg skal gi;)
Mannen er ikkje så flink å køyre bilsjukvennlig desverre. Skal prøve å ta nokon av etappene om kvelden når dei sover, men ser for meg at dei da våknar når me kjem fram og er ferdige å sova;)
Takk for mange tips:)

Vanlig når de er ca to år da ballanseorganet utvikles ferdig da. Jeg reagerer vwldig på å sitte feil vei på buss og tog. Hadde ungen min spydd hver biltur men ikke hvis hun ble snudd hadde jeg snudd henne. Men det får du ta en avgjørelse på selv.

Støvsug og vask bilen gjevnlig og luft godt. Ikke ha hund i bilen. Ikke ha mat i bilen. Ikke røyk i bilen. Ikke bruk cruisekontroll. Sakk ned i svinger og brems/akselerere langsomt.

Back
Topp