Bilsikring - informasjonsansvar hos helsevesenet?

Helene Harefrøken

Forumet er livet
Hva mener dere om dette? Helsestasjonene og jordmordtjenesten informerer om viktige ting rundt det å få barn og gir informasjon som kan redde liv. Det er vel og bra, men hva med bilsikring, hvorfor informeres ikke dette om?

Jeg har skrevet en lengre bloggpost på Sikring av barn i bil om dette, men vil gjerne ha deres synspunkter på saken. Du kan selvsagt gjerne lese mine argumenter først.

På Sikring av barn i bil konferansen som var i Telemark i begynnelsen av juni uttalte Trygg Trafikk at helsestasjonene er deres forlengede arm ut til småbarnsforeldre. TT har jo ingen mulighet til å få den nærkontakten i hverdagen med foreldre som blant annet helsestasjonen har.

Jeg tror det er kjempe viktig at informasjonen kommer derifra. Alle (i alle fall de ALLER FLESTE) er innom jordmor og/eller helsestasjon i svangerskapet/barseltiden, så her vil informasjonen nå ut til de fleste som har behov for den i første omgang (altså foreldrene). Det andre er at jeg tror de aller fleste stoler på den informasjonen jordmor/helsestasjon gir (ja, selvfølgelig ører man om mange rare hendelser, opplevelser og kommentarer, men sånngenerelt, så tror jeg man ser på informasjonen derifra som trygg, realistisk og korrekt. Men det må være informasjon på et litt annet nivå enn at de gir deg en brosjyre og ber deg lese den hjemme asså....

Jeg syns forøvrig det er viktig at også barnehagene kommer mer på banen også! Barnehagen får en helt annen kontakt med foreldrene enn det helsestasjonen gjør,, og gjerne fra 1-års alder (og videre i den perioden man bytter sete, og det er jo her mange gjør "dårlige" valg). Etter fylte 1 år er man lite på helsestasjonen, og jeg tror det er i denne fasen at den viktige informasjonen må tydeliggjøres. Jeg tror også det er viktig for barnehagene å få bedre informasjon rundt dette, i forhold til at de drar på turer osv.

Jeg synes det er helt tragisk at helsesøsteren vår aldri har spurt hvordan jeg sikrer ungene i bil. Eneste som helsestasjonen har gjort er å henge opp en plakat fra Trygg Trafikk, ellers har de aldri sagt noe.

Det synes jeg er dårlig altså, og tror det kan være veldig viktig for mange, som ikke orker å lete informasjon selv. 

Jeg synes også barnehagene bør bli flinkere, her kan vi jo faktisk krysse av på et skjema om vi vil at ungene skal sitte i bare selen uten bilstol? Latterlig at det i hele tatt er et alternativ på det skjemaet.. 

Jeg synes det er helt tragisk at helsesøsteren vår aldri har spurt hvordan jeg sikrer ungene i bil. Eneste som helsestasjonen har gjort er å henge opp en plakat fra Trygg Trafikk, ellers har de aldri sagt noe.

Det synes jeg er dårlig altså, og tror det kan være veldig viktig for mange, som ikke orker å lete informasjon selv. 

Jeg synes også barnehagene bør bli flinkere, her kan vi jo faktisk krysse av på et skjema om vi vil at ungene skal sitte i bare selen uten bilstol? Latterlig at det i hele tatt er et alternativ på det skjemaet.. 

Jeg er helt enig i at helsestasjonen må komme mer på banen, ble aldri nevnt engang med førstemann. Det er jo like viktig med sikring av barn i bil, som diverse andre ting de henger seg opp i. Helt tragisk at det ikke er en del av "programmet" dems. 

Jeg synes også barnehagene bør komme mer på banen. De som jobber der bør bli mye mer obs på rett bilsikring! De har kun puter på avd til jenta mi, og så er det det skjema som ble nevnt over her. Føler at jeg er den eneste hysteriske moren på akkurat dette punktet, jeg tror det hadde vært mye hjelp i om barnehagene også var mer opplyste og igjen angir den informasjonen videre til foreldre. 

Syns bilsikring skal komme som eget kapittel i svangerskapsboken man får hos legen/jordmor, og at de brosjyrene på mange språk skal ligge lett tilgjengelig på legekontor, helsestasjonen, etc.. Synes også det er noe som bør tas opp på helsestasjonen med jevne mellomrom. 

Back
Topp