Bilsikring! ....igjen....

Lille_mocca

Forelsket i forumet
Åh.. Jeg blir så forbanna!
I dag så jeg at en i bhg ble hentet uten barnesete i bilen! (Firmabil med to seter) Forelderen kommenterte det t.o.m. til meg og jeg sa jo at jeg ikke syntes h#n burde kjøre hjem slik.. Barnet er 1,5 år og satt i fanget til forelderen og kjørte!

Det er ikke veldig lenge siden jeg sa i fra om en annen hendelse i bhg, etter å ha rådført meg litt med dere.. (Gikk også på trafikksikkerhet)
Vi har bare gått i bhg noen uker og jeg har virkelig ikke lyst til å bli hun som sladrer om "ALT" hvis dere skjønner..

Men jeg kan jo ikke la være heller, dette er jo alvorlig!
1. Barnet kan jo virkelig bli skadet/drept , og det er jo ikke lov til å kjøre slik!

2. Hvis det skjer noe uten jeg har sagt i fra vil jeg jo heller aldri tilgi meg selv!
De setter jo folk i en situasjon de ikke vil være i. Både barnet og oss som ser det.

Er det "vanlig" at det er så mye tull med barnesikring i bil , og at det er jeg som er hysterisk her? Eller har jeg bare vært "uheldig" og sett to uheldige episoder?
Hvordan er det i bhg der dine barn går? Og hva ville du ha gjort?

Ved skolestart hadde politiet veldig mange kontroller på barnesikring, og det var visstnok nedslående resultater rundt hade barnehager og skoler.
Jeg fatter ikke hva folk tenker på, tenk på alle idiotene som ferdes i trafikken og kan finne på å kjøre rett inn i din bil.

Si ifra! Ungene lærer jo heller ikke trafikkvett hvis foreldrene er dårlige eksempler.

Jeg har akkurat mistet en venninne som ble trafikkdrept , så jeg vet at, jo det kan skje med DEG og det kan skje med MEG.

Jeg mener alle har et ansvar for å gjøre alt man kan for og forhindre og redusere sjansen for og bli skadd eller drept i trafikken.
At man da ikke gidder å sikre sine egne barn engang, og som er helt avhengig av sine foreldres holdninger, sjokkerer meg!

Kan du ta det opp i barnehagen på den måten du skriver her? At du føler at du blir den som "sladdrer" men samtidig ikke vil orker den dårlige samvittigheten om noe skjer og du ikke sa noe... Gjerne også ta med at du føler du er uheldig som har sett to tilfeller allerede...
Det er alt for mange som lever etter den filosofien at "det gikk fint uten bilseter når jeg var liten"! Joda, det gikk bra med de fleste, men en del kunne også vært reddet om de hadde hatt dagens bilsikring...

Kan du ta det opp i barnehagen på den måten du skriver her? At du føler at du blir den som "sladdrer" men samtidig ikke vil orker den dårlige samvittigheten om noe skjer og du ikke sa noe... Gjerne også ta med at du føler du er uheldig som har sett to tilfeller allerede...
Det er alt for mange som lever etter den filosofien at "det gikk fint uten bilseter når jeg var liten"! Joda, det gikk bra med de fleste, men en del kunne også vært reddet om de hadde hatt dagens bilsikring...
Det var også flere som ikke overlevde kollisjoner før i tiden. Selv om det var færre ulykker siden det var langt færre biler da.

Og hvorfor gamble når man kan la være? :/

Jeg må i allefall si noe,så jeg kommer vel til å nevne at jeg føler med som den som "sladrer" og at jeg ikke vil ha det på samvittigheten min hvis det skjer noe. Egentlig så er det jo ærlighet som varer lengst, så det er bare å si det som det er.
Trist at det finnes " skal jo bare kjøre tre minutter, så det skjer ikke noe på den korte veien"-holdninger også.
Det var nemlig unnskyldningen.. Men da kunne han vel gå!

Det var også flere som ikke overlevde kollisjoner før i tiden. Selv om det var færre ulykker siden det var langt færre biler da.

Og hvorfor gamble når man kan la være? :/

Hva folk gjør mot seg selv får være deres sak, men ingen har rett til å gamble med noen andres liv! At en far bryr seg så lite om sitt eget barn er utrolig..

Jeg må i allefall si noe,så jeg kommer vel til å nevne at jeg føler med som den som "sladrer" og at jeg ikke vil ha det på samvittigheten min hvis det skjer noe. Egentlig så er det jo ærlighet som varer lengst, så det er bare å si det som det er.
Trist at det finnes " skal jo bare kjøre tre minutter, så det skjer ikke noe på den korte veien"-holdninger også.

Han hadde sikkert hatt godt av gåturen i tillegg... Fælt at det er du som får med deg alt dette på så kort tid! Men samtidig bra at noen ser det og får gitt beskjed :)

Nei akkurat... Han møter helt sikker ikke på noen som kjører i beruset tilstand, noen som bare skal sende en kjapp tekstmelding eller noen som blir distrahert av noe mens de kjører. Tulling.

Er helt enig i alt dere skriver. Men bare lurer på hva bhgen kan gjøre med det?

Flott du reagerer og sier i fra!

Skjønner ikke at noen gjør slik som uskyldige små barn! Kan ha så od kontroll en selv vil på veiene men vet aldri hva en møter på!!

Hvilket århundre kommer slike mennesker fra? Dette er ulovlig, og nesten sånn at det er fristende å politianmelde.

Ta det opp med barnehagen og si at du har ikke lyst til å være sladrekjerring, men du bryr deg såpass at du kan ikke la være å si noe dersom du ser noe.

Vi kan ikke bli så opptatt av meg og mitt at vi lar det gå på helsa løs. Man SKAL legge seg oppi hva andre gjør om det er uforsvarlig! Det er ikke noe å diskutere engang. Folk kan bli så sure de bare vil.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er dessverre veldig vanlig.... :(

Kan vel tipse om politiet om å ha kontroll rundt den tiden nær bhg.

Skjønner ikke at folk ikke tenker lengre enn nesetuppen. Sikring av barn er jo livsviktig! Jeg hadde aldri satt livet til min sønn på spill ved å kjøre rundt med han i bilen uten noen form for sikring :(

Er helt enig i alt dere skriver. Men bare lurer på hva bhgen kan gjøre med det?

Her sa jeg i fra til bhg. og da sendte de ut et brev om at det var observert usikrede unger på vei til bhg. og de skrev da om at barn var forsikret til og fra bhg. så lenge de var sikret etter loven.

Etter det har jeg ikke sett usikrede unger i bil faktisk.. Ingen bakovervendte barn nei, men de sitter i bilstol iallefall..

Har ikke sett barn som er usikret i bhg til unga :) Men jeg så et tilfellet på butikken for en stund tilbake, barnet var rundt 1 1/2 år og satt i framsetet uten bilstol...

Skjønner ikke at folk ikke tenker lengre jeg. Skal ikke kjøre mange metrene før man utsetter seg for fare. En ting at man kan være trygg på sin egen kjøring, men noe helt annet er hva du møter rundt neste sving. Skal få temmelig dårlig samvittighet den dagen det kommer en tulling i full fart som kommer over på feil side og ungen blir skadet eller drept pga at mor eller far ikke følte at bilsikring var viktig nok...

Skjønner ikke at folk ikke tenker lengre jeg. Skal ikke kjøre mange metrene før man utsetter seg for fare. En ting at man kan være trygg på sin egen kjøring, men noe helt annet er hva du møter rundt neste sving. Skal få temmelig dårlig samvittighet den dagen det kommer en tulling i full fart som kommer over på feil side og ungen blir skadet eller drept pga at mor eller far ikke følte at bilsikring var viktig nok...
ikke bare det men denne ungen satt vist på fanget så at far da i tillegg drepte ungen sin pga vekt :o

Jeg syns det er kjempe bra at du tør å si ifra!
og jeg håper virkelig at du har hvert uheldig med episodene!

men ville nok tipset politiet også at de burde ha noen kontroller ved den barnehagen!

Back
Topp