Bilseter på finn.no, sjokka...

Oioioi!

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Desemberglede 2015
Fant ei annonsa på finn.no der ein mann skulle selga et eldgammalt babyset for 300kr.
Eg skreiv til han ka eg meinte. Fekk et sjokkerande svar og har no sendt mail t Trygg Trafikk.
Har dessverre ikkje bilde, si annonsa var sletta :(

Jeg fant en mann i Bergen som skal selge et bilsete som er merket med 2003, og sendte denne meldingen til han:
Beklager å kritisere, men det babysetet du prøver å selge er SØPPEL! Klipp selene og kast i søppelet. Seter er så gammelt at det ikke vil holde i en kollisjon. Vil DU risikere et barns liv? Hilsen Linda

Fikk en lang tirade i retur, der de er tydelig at han ikke har peiling på sikring av barn i bil:
Du har sikkert gode intensjoner, men jeg reagerer på hvordan du henvender deg til fremmede.. Hvor mye kan du egentlig om barneseter? Barnesetet er 10 år gammelt, men det betyr ikke at det er søppel. Den falmede fargen kommer av at jeg pusset opp, og derfor har det lagt seg litt støv på produktet. Barnesetet har kun vært brukt en kort tid før de ble stuet bort på loftet. Mekanikk og alt funker. Barneseter og bilbelter har lang levetid så lenge de ikke blir utsatt for stor belasning og ekstrem slitasje. Meg bekjent selges biler som er 10 år og eldre uten at noe stiller spørsmål ved bilbeltene og annet sikkerhetsutstyr.. At du antyder at jeg setter barns liv på spill er direkte ufint. Skal heller rengjøre barnesetet slik atr det ser finere ut før jeg selger det. Du får lete videre etter noe som ser fint nok ut for deg, men ikke skriv slike meldinger til folk. Takk for meg!

Jeg har lært at et bilsete ikke skal brukes mer enn 7-8år, og dette setet mannen prøver å selge er faktisk 11 år gammelt.

Hvem har rett??
Når skal et sete kastes? Bortsett fra etter å ha vært i kollisjon?

Det viktigste er selvfølgelig ikke hvem som har rett, men sikkerheten til barna.
Jeg føler meg sikker i min sak, at setet er "for gammelt"/utgått på dato.
Ser heldigvis at annonsen er slettet :) Ellers hadde dere fått link

Mvh

Linda

Fant ei annonsa på finn.no der ein mann skulle selga et eldgammalt babyset for 300kr.
Eg skreiv til han ka eg meinte. Fekk et sjokkerande svar og har no sendt mail t Trygg Trafikk.
Har dessverre ikkje bilde, si annonsa var sletta :(

Jeg fant en mann i Bergen som skal selge et bilsete som er merket med 2003, og sendte denne meldingen til han:
Beklager å kritisere, men det babysetet du prøver å selge er SØPPEL! Klipp selene og kast i søppelet. Seter er så gammelt at det ikke vil holde i en kollisjon. Vil DU risikere et barns liv? Hilsen Linda
Fikk en lang tirade i retur, der de er tydelig at han ikke har peiling på sikring av barn i bil:
Du har sikkert gode intensjoner, men jeg reagerer på hvordan du henvender deg til fremmede.. Hvor mye kan du egentlig om barneseter? Barnesetet er 10 år gammelt, men det betyr ikke at det er søppel. Den falmede fargen kommer av at jeg pusset opp, og derfor har det lagt seg litt støv på produktet. Barnesetet har kun vært brukt en kort tid før de ble stuet bort på loftet. Mekanikk og alt funker. Barneseter og bilbelter har lang levetid så lenge de ikke blir utsatt for stor belasning og ekstrem slitasje. Meg bekjent selges biler som er 10 år og eldre uten at noe stiller spørsmål ved bilbeltene og annet sikkerhetsutstyr.. At du antyder at jeg setter barns liv på spill er direkte ufint. Skal heller rengjøre barnesetet slik atr det ser finere ut før jeg selger det. Du får lete videre etter noe som ser fint nok ut for deg, men ikke skriv slike meldinger til folk. Takk for meg!
Jeg har lært at et bilsete ikke skal brukes mer enn 7-8år, og dette setet mannen prøver å selge er faktisk 11 år gammelt.

Hvem har rett??
Når skal et sete kastes? Bortsett fra etter å ha vært i kollisjon?

Det viktigste er selvfølgelig ikke hvem som har rett, men sikkerheten til barna.
Jeg føler meg sikker i min sak, at setet er "for gammelt"/utgått på dato.
Ser heldigvis at annonsen er slettet :) Ellers hadde dere fått link

Mvh

Linda

Sniker fra juli.

Godt jobba!:)

Jeg trodde også at bilstol til nyfødte var søppel etter 7-8 år. Helt til jeg fikk vite for bare noen uker siden at grensa er 4 år. Det er uansett bruk og lagring. Dette fikk jeg vite på butikken Siljes i Frstad. Det ble også bekreftet av kursholder ved Amathea som holder fødselskurs.

Jeg har derfor gått til innkjøp av ny bilstol og tar vare på kvitteringen for evt salg etter bruk. Jeg har også sett på bilstoler på finn.no, mem jeg fant ingen som reklamerte med at kvitteringen fulgte med. Derfor er de ubrukelige for meg.

Til informasjon går det an å leie bilstol hos forsikringsselskap også. Vurderte dette sterkt.
http://www.if.no/web/no/privat/radogtips/ordliste/pages/barnesete.aspx

http://www.vegvesen.no/_attachment/307288/binary/540916?fast_title=Sikkerhet+i+bil.pdf

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/kjop-av-barnesete/

Det bør ikke brukes etter fem år og bør kasseres etter 8-9 år.

Jeg må si meg enig med selger. Pass dine egne saker. Det er ingen lov som sier noe annet, kun en anbefaling.

Du kunne like gjerne ha opplyst på en høflig og mer oppegående måte. Når du slenger med leppa på den måten stenger folk seg fullstendig. Prøv og formuler deg som et voksent og oppegående menneske neste gang, så kanskje du får en positiv respons.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Sniker fra juli.

Godt jobba!:)

Jeg trodde også at bilstol til nyfødte var søppel etter 7-8 år. Helt til jeg fikk vite for bare noen uker siden at grensa er 4 år. Det er uansett bruk og lagring. Dette fikk jeg vite på butikken Siljes i Frstad. Det ble også bekreftet av kursholder ved Amathea som holder fødselskurs.

Jeg har derfor gått til innkjøp av ny bilstol og tar vare på kvitteringen for evt salg etter bruk. Jeg har også sett på bilstoler på finn.no, mem jeg fant ingen som reklamerte med at kvitteringen fulgte med. Derfor er de ubrukelige for meg.

Til informasjon går det an å leie bilstol hos forsikringsselskap også. Vurderte dette sterkt.
http://www.if.no/web/no/privat/radogtips/ordliste/pages/barnesete.aspx

Trygg Trafikk fraråder å kjøpe en brukt bilstol som er eldre enn 5 år gammelt. Dette fordi du bør kunne bruke setet i 3-4 år før det bør kasseres (8-9 år).
Jeg er enig i at en bør utvise stor skepsis til kjøp av brukt sikkerhetsutstyr. Sørg i så tilfelle å få med kvittering, som du skriver, og monteringsanvisning. Det nyeste bilsetet blir ubrukelig dersom det er feilmontert.

❤️ venter lillebror i midten av oktober ❤️

Trygg Trafikk fraråder å kjøpe en brukt bilstol som er eldre enn 5 år gammelt. Dette fordi du bør kunne bruke setet i 3-4 år før det bør kasseres (8-9 år).
Jeg er enig i at en bør utvise stor skepsis til kjøp av brukt sikkerhetsutstyr. Sørg i så tilfelle å få med kvittering, som du skriver, og monteringsanvisning. Det nyeste bilsetet blir ubrukelig dersom det er feilmontert.

Jeg leste det samme, men fikk vite at det skulle dreie seg om bilsete for eldre barn. De som har mer stoff. Jeg hadde allerede arvet en bilstol som var 7 år og tenkte ikke mer over det.

(NOE SKJEDDE MED TASTATURET MITT NÅ OG MÅ SKRIVE RESTEN I CAPS LOCK)

MEN INGEN SITTER JO I DEN LILLE BILSTOLEN FOR NYFØDTE FREM TIL 3-4 ÅRS ALDER, SÅ DA VAR DET LOGISK AT DET DREIDE SEG OM BILSTOL FOR DE ELDRE BARNA SLIK JEG SER DET.

MYE VI SKAL FORHOLDE OSS TIL GITT :oops:

:)

Når du sier det sånn så er det jo veldig logisk... Det bør liksom ringe noen bjeller hvis en prøver å presse et barn på 4 opp i en babystol ;P

Vi har et babysete etter andremann. Det er kjøpt i 2010. Kommer ikke til å bruke det til babyen som kommer nå. Kanskje litt hysterisk, men slik er nå jeg:)

Har allerede fått svar fra Trygg Trafikk ;)

Hei

På våre nettsider skriver vi:

Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at setet ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med «ikke for gammel» mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-9 år som er det vi mener er maks levetid for barneseter. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i setet som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene.

Det betyr at vi er enige i at et sete som er 11 år gammelt bør kasseres.

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen

Carina Henske

Her e svaret eg la inn på generelt:

Må sei at eg blei så satt ut av annonsen at eg fant ikkje dei rette ordene. Hadde blitt ein langt meir innholdrik mail til vedkommande om eg ikkje hadde blitt så steik forbanna øve annonso.

Ja, dei aller fleste e idag opptatt av sikring i bil, MEN(ikkje for å v frekk og setta enkelte i bås. Eg e heller ingen rasist!) våre kjære nye landsmenn(flyktninger) som har lite penga, trur eg ikkje e opplyste nok. Dei ser et billig sete, og tenke "jatakk". Ser ofta at gamle og dårlige seter blir solgt og gitt vekk av våre nye landsmenn, nåke så tyde på uvitenhet. Har dessverre sett alt for mange tilfelle av akkurat detta. Ikkje berre blandt våre nye landsmenn,men også i nær slekt. Ga umiddelbart beskjed, og dei kjøpte eit nyare sete :)

Har forresten fått svar frå Trygg Trafikk:

Hei

Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at setet ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med «ikke for gammel» mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-9 år som er det vi mener er maks levetid for barneseter. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i setet som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene.

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen

Carina Henske

Har no sendt denne mailen til vedkommande:

Beklager, mailen jeg sendte til deg var ikke ment som et personangrep. Men er svært opptatt av sikring av barn i bil. Var svært sjokket over at noen kan selge et så gammelt sete(selv om det er lite brukt), materialet i setet blir nemlig forringet i årenes løp, og er dermed ikke trygt etter så lang tid.

Sendte mail til Trygg Trafikk og her er svaret jeg fikk:

Hei

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen

Carina Henske

Jeg trodde ikke det var normalt å selge barneseter jeg?! Trodde det var en av tinga som bør kjøpes helt nytt.

Back
Topp