Bilsete

Baby1988

Glad i forumet
Lurer på om dere vet når sete må byttes, med tanke på at plasten morknes?
Har et graco 0-13kg sete som gutten min har brukt (han er snart 5), kjøpte den brukt. Dvs den er ca 5-7 år gammelt. Har også lånt den til 4-5 stk og jeg er jo ikke helt 100% sikker på hvordan dem har behandla sete.
Vet at det er flere som sier at det bare er salgstriks det med at sete må byttes etter så å så mange år.

Jeg tror det står et sted på setet når det går ut på dato, men er ikke helt sikker på hvor det står... Tror de fleste skal byttes ut etter fem års tid fra produksjonsdato.

Bellatullball: Har dere lånt setet til noen andre?
Men tenker også at hvis det ikke er noen synlige skader på den så kan jeg vel bruke den..

Vi skal bruke setet som de to største har brukt (har også lånt det ut til et av søskenbarna deres) sete blir 4 år når lillerusket overtar det og babysetet bruker man jo bare i ca et år. Kommer nok til å arve de andre setene etter hvert også, de er kjøpt tilsvarende senere så blir 4 år gamle stoler hele veien kan jeg forestille meg vi har to stoler i den neste vektklassen så blir sikkert å bruke dem 2 år hver sånn som de andre to har gjort, da blir jo ikke stolene gamlere enn 6 år før de er ferdigbrukte og det ser jo ut til å være godt innenfor fristen :)

Angrer litt på at jeg har lånt den bort til så mange, ender jo bare opp med at jeg selv må kjøpe nytt! :/
Får se om setet er i brukbart stand når jeg får den tilbake igjen! :)

Jeg skal bruke det samme som jeg brukte te minsten har nettopp kjøpt nr 2 bilstol til han nå kjøpte det brukt fint brukt da :) nr 1 bilstolen fikk jeg av tanta må brukt det til min Åsså har jeg lånt det vekk til fetteren hans å det får jeg igjenn i sommer å da skal jeg brukte det til bebien å det er enda i fin stand :)

Bilstoler skal ikke være eldre enn 6år, for plasten forringes.

Pga dette gav vi bort vår babystol når den var 4,5 år, vi visste vi ikke rakk et barn til i den og ville la noen bruke den som kunne ha glede av det. Kjøper ny nå.

Huff, kjenner at jeg blir så usikker. Men jeg vil jo ikke ta noen sjangser, ka om vi havner i en ulykke, sete og ungen knuses..
Neei, trur nok det blir nytt sete.. Hadde jeg ikke lånt den bort til så mange, da hadde man kanskje ikke trengt å kjøpe..

Hadde ikke brukt det dersom det er så mange som har lånt det nei... Jeg ville ikke ha kjøpt brukt sete heller, da man ikke vet hvordan dem før seg har behandlet setet :) Trenger ikke å være en skikkelig kræsj heller for at isoporen i setet f.eks svekkes... men det er min mening :)

Back
Topp