Bilsete- Tips og erfaringer mottas med takk :)

Annemarulfsen

Spent førstegangsmamma :)
Ja, da var det tid til å finne ut hvilket bilsete man skal velge, om man skal kjøpe eller leie via IF. Prøvd å se litt i tester som er publisert på nett, men veldig skeptisk til resultatene da testene ofte er gjennomføre fremovervendt istedet for bakovervendt (slik man har barna i de nordiske landene).

Jeg har sett litt på Be Safe og Maxi Cosi med Isofix. Ser man kan kjøpe combiseter som barna kan bruke til de er 4 år, ellers kan man kjøpe flere ulike størrelser ettersom barnet vokser.

Samtidig ser jeg at man kan leie bilsete via IF, ellers kan man kjøpe selv.

Som dere sikkert skjønner, her trenger jeg hjelp! Har dere noen tips eller anbefalinger/erfaringer som dere vil dele med meg? :)

Vi har Acta Graco, og vi brukte samme type til Mina også. Vi er kjempe fornøyde! Det er med base også, noe som jeg synes er kjempe greit.

Det du må tenke på er om du vil ha base, eller om du bare vil bruke belte. Jeg synes det er super greit med base, da er det bare å klikke det på når man skal kjøre.
Flesteparten kjører maxi cosi, men jeg vil anbefale de å se på både Acta Graco og alle de andre før du bestemmer deg.

Vi har sånn Isofix system i bilen, som blir som en slags base, hvor stolen bare "klikkes" på plass :)
Skal forresten ta en titt på Acta Graco- ikke hørt om før. Takk for tips!

Jeg vil bare si en ting: isofix er gull verdt (om en har fester i bilen da:) )! Så ville ikke kjøpt uten isofix. Om mulig ville jeg prøvd å kjøpt brukt eller lånt fordi de er svindyre og det er begrenset hvor lenge en kan bruke det.

Jeg vil bare si en ting: isofix er gull verdt (om en har fester i bilen da:) )! Så ville ikke kjøpt uten isofix. Om mulig ville jeg prøvd å kjøpt brukt eller lånt fordi de er svindyre og det er begrenset hvor lenge en kan bruke det.
Jeg har hørt at brukt skal man ikke kjøpe, for man vet jo ikke om bilsetet har vært i en ulykke eller ikke. Da må man stole på de man isåfall kjøper brukt av. Har du erfaring med å kjøpe brukt?

Vi hadde Acta graco til første, kjempe sete, men jeg syns d blir litt tungt.
Denne gang har vi sett på ett britax sete denne gang. Samt maxi og Brio. Vil ha et lite lett sete:)

Ang base eller ikke så ville jeg absolutt hatt base! Får kjøpt isofix baser også :)

Vi har kjøpt Maxi Cosi med Isofix pga så mange anbetalte det. Ser jo også veldig greit ut å slippe å styre med å feste bilstolen med setebelte. :) så nå må vi bare kjøpe ny bil pga isofixen hehe :)

Britax er best i test sete. vi har det, er super fornøyd. kan velge mellom isofix og beltebase. Barnas hus hadde tilbud nå til 1999kr for stol og isofix base. Så bare følg med på tilbud. ellers ligger det mange på finn. Jeg er litt skeptisk til å kjøpe brukt sete. Men det burde ikke være noe problem så lenge det ikke har vært i ulykke eller er veldig gammelt :)

Maxi cosi,kjempe fornøyd,skal kjøpe nytt vi og siden det andre lånte vi av min bror,
no fikk jeg med et sete i vognpakken og kjøpte acto etteller annet og ingen kan måle seg,
Iallefall ikkeom du har tenkt å bære barnet litt i seter og:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Jeg har hørt at brukt skal man ikke kjøpe, for man vet jo ikke om bilsetet har vært i en ulykke eller ikke. Da må man stole på de man isåfall kjøper brukt av. Har du erfaring med å kjøpe brukt?
Jeg kjøpte brukt,men det fra en god vennine og visste at det ikke hadde vert i kollesjon:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Har bare erfaring med maxicosi med base. Superfornøyd! Lett å bære er viktig! Denne gangen har ivrig også et brio sete i tillegg til maxicosien. Spent på forskjellen. Supert at seteogså kan festes på vognunderstellet ditt hvis du skal en kjapp tur i butikk el noe og barnet sover.

Sniker:)
Jeg hadde acta graco til de to jeg har, lettvindt med base, men det er et veldig tungt og stort babysete, jeg har nå kjøpt maxi cosi som er et mye lettere sete:)

Vi har kjøpt Cybex Aton2 med isofix. Kjøpte den da den følgte med vognpakken fra Tyskland. Men den er visst blitt best i test der borte. Ser de nettopp har fått dette setet inn på barnas hus også nå. Vi syns vertfall det virker veldig bra og har lest mye positivt om det :)

Vi hadde en maxi cosi de første 5-6 mnd. Da kjøpte jeg et enkelt (uten base) som lett festet med belte. Jeg syns det er greit å ha et enkelt sete du kan bære med deg ut av bilen i den perioden, uten at det koster for mye, siden det ikke brukes så lenge. Så byttet vi til iZi Combi X3 ISOfix da hun ble 5-6 mnd. Ville ikke brukt det sete før da....står 0-18 kilo...men ikke greit til en nyfødt. Ellers er jeg veldig fornøyd med det. Vår datter er nå to og det er fredeles mer enn stort nok!! Regner med å bruke det til hun er fire...

Vi har kjøpt besafe izi go med izofix base. Hadde Maxi cosi med isofix base sist og var veldig fornøyd med det også. Hadde akta graco med beltebase til nr 2, ok sete, men det er både tyngre og mer klumpete enn maxi cosi og izi go.
Tror ikke du får leie med isofix base fra if? hvis ikke de har gjort noe med det nå da.

Maxi cosi er stadig på tilbud med base, så der kan du få gjort et godt kjøp. :)

De setene fra 0-18kg er beregnet fra babyen kan sitte sev.

Har maxi cosi med isofix base fra storesøster. Fornøyd med det :) enig med de over at de setene som går fra 0-18 kg ikke er optimale for spedbarn. Vi gikk over på ett slikt sete når storesøster nærmet seg 1 år.

Back
Topp