Bilsete spm

shewolf

Gift med forumet
Hei!

Vet det er en person her inne som er veldig flink i emnet sikring av barn i bil, men husker ikke hvem. Håper du leser denne tråden[:)]

Vi er nødt til å bytte bilsete til lillemann ganske snart, og lurer derfor på hvilket sete vi burde velge. Det er en jungel av seter der ute, og det hadde vært fint med noen gode tips og råd, kanskje noen anbefalinger av seter.

Har en BMW 3-serie stasjonsvogn. Det er en litt liten bil. Ønsker at sønnen vår skal sitte bakovervendt. Han holder på å vokse ut av sitt førse sete som er 0-13 kg. Han er over 8 kg. Ønsker å ha det nye setet så lenge som mulig.

Er det noen som har noen gode anbefalinger?

Det er nok Helene Harefrøken du sikter til.

Men jeg kan jo fortelle om mine erfaringer.
Vi har hatt både BeSafe Combi, og Britax Multitech - begge bakovervendt, i samme bilen.
Britaxen kan brukes lengst, til 25 kg (BeSafen kun til 18 kg)
I tillegg tar Britaxen betraktelig mindre plass. BeSafe er en av de mest plasskrevende stolene på markedet.

Så ut i fra dine kriterier tilsier mine erfaringer at Britax Multitech absolutt bør være et sete dere kan vurdere.

Husk å prøve setet i bilen, med barnet oppi, før dere kjøper, så det ikke blir noe bomkjøp

Ser ut som Britax er det mest anbefalte setet (iallefall i Sverige), og da må det jo være et av de sikreste også. Vi kjører ganske mye bil, så er avhengig av at setet er behagelig. Har googla fram litt informasjon og erfaringer med Britax multi-tech og Britax Hi-way, og kommet fram til bl.a. dette:

Britax Multi-tech:
Noen synes setet er litt bratt i ryggen (er det bratt i hvilestilling også?)
Noen synes det er stort (vi har liten bil..)
Monteres med støtteben i bakovervendt posisjon (Noen sier setet må tiltes en del for at støttebenet skal nå ned til gulvet. Kanskje derfor noen mener det tar stor plass?)
Ser sikrere ut enn Hi-Way'en mtp støtte rundt hodet
Kommer dårligst ut i en tysk test forovervendt (skal ha han bakover så lenge som overhodet mulig, men det kommer en dag han må sitte forovervendt. Om barnet skal sitte forovervendt i dette setet anbefales å heller bruke selene i bilen enn setets integrerte seler. Men tenker det er litt dumt å kjøpe et så dyrt sete som kommer såpass dårlig ut i en forovervendt test - eller er jeg helt på jordet nå? Eller burde jeg heller kjøpe en beltestol når det er på tide å sitte framover?)
Er det plass til bøyde ben?
Koster 3499,- hos Barnas Hus (litt dyrt..)
Godkjent 9-25 kg bakovervendt og forovervendt fra 15 kg
Godkjent plus-test

Kopiert fra barnimagen.com om Britax Multi-tech:
Stolen fikk "ikke godkjent" i ADACs (tysk bil- og forbrukerorganiasjon, høyst anerkjent,regnes som en av de tre store på tester i Tyskland) siste test. Årsak: For dårlig kollisjonssikkerhet! På andre områder fikk testen grei karakter.

Stolen er "død" på det tyske markedet i dag, den er tatt ut av salg og finnes ikke på Britax' hjemmeside i Tyskland:
http://www.britax-roemer.de/auto-kindersitze/

SHIT! Er dette sant?? Utifra det jeg har forstått er setene testet forovervendt. Ser at de ikke har multi-tech på sine sider, men de har et annet sete som ligner mistenkelig, og det heter Evolva. Er det samme setet, bare med et annet navn mon tro? Finner heller ikke Hi-Way på siden deres. Så stolene har vel bare andre navn...

Britax Hi-Way:
Justerbar rygg (virker ikke som det er like bratt som multi-techen, stemmer det?)
Plass til bøyde ben (positivt, for da kan han sitte bakovervendt lenge)
2699,- hos Barnas Hus (billigere enn multi-tech)
Godkjent 0-25 kg, kun bakovervendt
Godkjent plus-test

Skal selvfølgelig prøve setet i bilen før det kjøpes. Håper noen har tid til å svare på spørsmålene om de har mulighet til det. Tar også gjerne imot flere anbefalinger av seter med stor takk!

Blir litt forvirret av alt som skrives overalt...

Har ingen erfaring med disse setene selv, men kan jo bare si hva vi tenker angående bakovervendt osv. Vi har akta graco cosmic comfort s, som kan brukes bakovervendt og fremovervendt til 25 kg. Vi kommer nok ikke til å bruke det fremovervendt, fordi kombistoler har dårligere sikkerhet fremovervendt enn en stol som kun er fremovervendt.. Skjønner? Hvis det viser seg at vi må snu mini etterhvert, og han er over 15 kg kommer vi til å gå over til beltestol.

Ikke bry deg om de elendige testene som gjøres her til lands. At setet kommer dårlig ut i test er bare fordi det kun er det forovervendte resultatet som publiseres.

Da blir det til at vi kjøper en beltestol til ham når han er så stor at han skal begynne å sitte framovervendt. Det er lenge til, så behøver ikke tenke på det enda.

Men lurer fortsatt på litt forskjellig om setene, om noen flere har svar [:)]

Back
Topp