Bilsete nr.2

Nullenusken

Forumet er livet
Benjamin er nå snart 4 måneder gammel, veier omtrent 8,5kg og er nå på vei til å vokse ut av bilsetet. Er ikke lenge før vi må kjøpe nytt sete fordi selene snart går ned bak skuldrene... Vi har nå et Maxi Cosi Cabriofix... Hvilket sete vil dere anbefale at vi kjøper neste gang? Han er som sagt snart 4 mnd og er veldig sterk i nakke og rygg...

Jeg kan bare anbefale de setene jeg har prøvd, og er super fornøyd med besafe x3. Det sitter min lillemann kjempegodt i, og god støtte rundt hele barnet. Og det syns jeg du må tenke på siden barnet er så lite. Men syns det er rart at han vokser ut av sete allerede nå? Detgjør ikke noe om selene er under skuledrene på babysetet, bare så lenge hodet ikke er over kanten.. Jeg ville prøvd å holdt han i babysetet så lenge det går, han er jo fortsatte liten og sover hundre ganger bedre i det setet enn nr 2 setene..

vi er også veldig fornøyd med besafe combi x3. Vi bytta vel når lillegutt var rundt syv-åtte mnd og han har alltid sittet godt i det setet. Men trodde også ungen burde sitte selv før en bytter, men er ikke sikker altså..

RobinHood skrev:

BeSafe Izi Combi x3, men du må nesten prøve setet og ungen i bilen først.. Dette er også det eneste sete som går fra 0 - 18 kg tror jeg, de fleste andre begynner på 9 kg.

Men det anbefales å vente til ungen kan sitte selv. Prøv å lenge dere kan å ha han i babystolen, bruk lite klær og heller teppe/dyne i bilen =) :)

Han sitter kun i body og tynn bukse... Kan nok bruke det noen uker til, men hodet nærmer seg kanten...

Har du satt selene opp i øverste hakk? Jeg trodde nemlig at gutten min også var for liten for noen mnd siden, 8 mnd nå, helt til jeg så at det var et hakk lenger opp og

Jeg syns det hørtes veldig tidlig ut å vokse ut av babysetet? Mi er 15 mnd, 78 cm lang og passer fortsatt i maxi cosi setet...

Men hvis du skal bytte i så tidig alder ville jeg gått for besafe izi kid eller izi kombi.

Britax hi-way går fra 0-25 kg. er rent bakovervendt. du kan kjøpe ekstra hodepute så det blir bedre å sitte i når barnet er så lite.

besafe izi combi/kid kan bli litt bratt i enkelte biler mens det skal mye til for at hi-way blir for bratt for barnet.

Akta graco duologic kan brukes helt fra fødselen og til 18 kg, jeg tror jeg ville vurdert det hvis jeg måtte bytte så tidlig. Storebror her har besafe izi kid. Det går riktignok fra 0-18 kg, men det står i bruksanvisningen at babyen skal være 6 mnd. Regner med at det samme gjelder for besafe izi combi? Det beste er sikkert å prøve hvordan han sitter i de forskjellige setene, det blir fort bratt for en så liten baby.

Vi har nye til Akta Graco, BeLogic, det er det første setet som er plusgodkjent til 25 kg bakovervendt!

Men, det anbefales ikke å skifte før tidligst 9kg og når barnet kan sitte selv :)

Dæven, han må da være veldig stor for alderen? Jenta vår er nesten 5 mnd nå, 66cm og 6,5kg. Sitter godt i BeSafe Izi Sleep setet sitt, og har gooood plass i Maxi Cosi setet vi lånte en dag.
Helsesøstera sa hun var lang for aldreren, så da må jo din være kjempelang!

Vi har BeSafe combi x3 (tror jeg) som vi brukte til storesøster. Hun satt veldig godt i det, men hun bytta ikke før hun var 11 mnd da...

signere nutti :) bytta t britax hi way for 2 mnd siden , då va gutten min 10 mnd  og han e isje den største gutten men sitte utolig bra i setet og god liggefunskjon i begge bilene eg har prøvdt setet i :D

Denne har tydeligvis blitt dyttet opp igjen, så da får jeg vel svare...
Jeg trodde at man måtte bytte når hodet når opp til kanten og/eller at selene går ned bak skuldrene, men nå har jeg fått beskjed om at man kan bruke settet frem til ørene når opp til kanten, så da kan vi bruke setet litt lengere heldigvis...
Var på helsestasjonen i dag, og han ble da målt til 9330g og 68 cm...

det at selene går under skuldrene i babystolen gjør ingenting, det er i stol nr. 2 dette ikke må skje.

men når ørene til gutten din når kanten er hodet for langt ut. det er når toppen av hodet begynner å komme over kanten at det er på tide å bytte stol.

Om du skal bytte stol når han er så liten så hadde jeg absolutt vurdert dette http://www.youtube.com/watch?v=KrmKpEN1148

Vi har d til mellomste her. Kjøpte d når han var 6 ca  og han sitter fint i d enda og nå er han 2 år og 8 mnd. Han har fortsatt 4 kg igjen før han er for tung også!

Back
Topp