bilsete forann eller bak i bilen?

fjøsnisse

Glad i forumet
Hva erf best hvis man kjører alene?mener at det er noen lover og regler på det her. Kan noen hjelpe meg litt..pappa skal kjøre Alvin fra oslo til elverum alene og vi bruker nesten ikke bilsete så vi har ikke så mye peiling

ORIGINAL: Rævvabakfram

Ikke ha han foran hvis det e airbag ihvertfall.. OBS OBS! Om det ikke er airbag foran er best bak alikevell
[:)]

Okey,sa han kunne koble ut den, men jeg ser liksom for meg at Alvin kan bli urolig bak der, også blir pappa distrahert så krasjer de [:(] Eller så ser jeg for meg at han sitter forann og at hele sete kommer ut av frontruta hvis de krasjer[:(]

Hater bilkjøring hvis jeg ikke er i bilen og kan passe på[:'(]

ORIGINAL: Mrs.B

ORIGINAL: Rævvabakfram

Ikke ha han foran hvis det e airbag ihvertfall.. OBS OBS! Om det ikke er airbag foran er best bak alikevell
[:)]

På trygg trafikk sine sider står det at om man skrur av airbagen er det like trygt å ha ungen foran som bak [:)]
http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3148

klippet dette fra trygg trafikk, som er en ganske sikker kilde...

Det er uansett tryggere å ha barn bakovervendt enn forovervendt. Så fremt kollisjonsputen er utkoblet er det flere fordeler med å ha barnet i forsetet. Kollisjonstester viser en noe lavere risiko for skader ved en frontkollisjon om barnet sitter i en bakovervendt stol lent mot instrumentpanelet foran, sammenlignet med en bakovervendt bilbarnestol i baksetet lent mot ryggen på forsetet. Ved en sidekollisjon er barnet mer beskyttet i midtsetet bak enn i forsetet. Sidekollisjoner er dog mer uvanlig enn frontkollisjoner. Fordelene med å ha barnet foran er dermed flere:
  • Foran har barnet bedre plass til bena enn bak. Den ekstra plassen gjør at barnet kan sitte bakovervendt minst ett år lengre enn i baksetet.
  • Sjåføren forstyrres mindre. Observasjoner fra USA tyder på at ulykkesrisikoen øker når spebarn eller barn er plassert i baksetet. En sammenligning viste at sjåføren ble distrahert fire ganger oftere av et barn i baksetet enn av en voksen passasjer på samme plass, og nesten åtte ganger mer av et spedbarn.
  • Den sosiale kontakten blir bedre mellom sjåfør og barn, noe som har betydning når man kjører alene med barnet.

NB: Kollisjonsputen må alltid være utkoblet når barn under 140 cm skal sitte i forsetet.

Søstra mi er veldig streng på dette og hun jobber i Politi og Trygg Trafikk. Hun sier:

Den sikreste plassen i hele bilen er på høyresiden BAK. Uansett Airbag eller ikke.

Når man har flere enn et barn i bilen, skal det yngste/minste sitte på høyresiden, mens det som er større på venstresiden [:)]

Det viktigste er uansett å ikke ha noen løse gjenstander i bilen under kjøring, da disse kan få en utrolig fart under en kollisjon/bråbrems.

God tur til Alvin, det går nok fint [:)]

Back
Topp