Billigste/letteste måte å få studiekompetanse ( Bergen )

*charlie*

Elsker forumet
Jeg har letet MYE på nettet og jeg klarer liksom ikke å se hva som er det beste for å få generell studiekompetanse.
Jeg går under 23/5 regelen og har i tillegg et fagbrev jeg nesten ikke kan bruke lengre. Jeg trenger "bare" å ta de 6 fagene.

Går det ann å gå opp som privatist?
Kurs på kvelden?

Jeg er veldig avhengig av at jeg kan jobbe i tillegg, har ikke råd til å miste inntekten lengre enn jeg må.
Tenkte 3 år på høyskole etterpå, det beste hadde selvfølgelig vært om jeg kunne begynne på høyskole allerede til høsten igjen (til neste år) siden jeg mister mine stønader som alenemor om 4 år fra nå.

Ja jeg vet dårlig planlegging, men har ikke hatt sjans til å tenke på noe sånt før nå[;)]

Noen som kan dele erfaringer????

Danielsen Intensivgymnas. Gikk der selv, og var kjempefornøyd[:)] (Men de har fullt i år tror jeg)

De skal vel ha noe 'gratis' inne på katten, på voksen opplæring eller noe sånt.. Ring og hør med de!
Ellers så er det vel å melde seg som privatist og lese på egenhånd, evt ta de fagene som er tyngst inne på sonans f.eks[:)]

ORIGINAL: Rimpro

meld deg opp som privatist.. koste 356kr per eksamen.. du trenger ett par da.. hvilke fag må du ha?

å kjøpe bøkene selv er ikke billi.. hør heller om du får låne ed noen..
men HUSK, oppmeldngsfrist er 15 sept om du vil opp i noen nå før jul...

Jeg trenger Norsk, Matte, Engelsk, naturfag, historie og samfunnsfag
Jeg vil nok ikke rekke det til jul alt for mye lesing.

ORIGINAL: metherese

De skal vel ha noe 'gratis' inne på katten, på voksen opplæring eller noe sånt.. Ring og hør med de!
Ellers så er det vel å melde seg som privatist og lese på egenhånd, evt ta de fagene som er tyngst inne på sonans f.eks[:)]

Jeg sjekket litt på nettet der og det kostet vist en del å få snakke med de og de skulle kartlegge

ORIGINAL: *charlie*

meld deg opp som privatist.. koste 356kr per eksamen.. du trenger ett par da.. hvilke fag må du ha?

å kjøpe bøkene selv er ikke billi.. hør heller om du får låne ed noen..
men HUSK, oppmeldngsfrist er 15 sept om du vil opp i noen nå før jul...

Takk for tipset. Får undersøke litt opp i dette [:D]
Jeg trenger Norsk, Matte, Engelsk, naturfag, historie og samfunnsfag
Jeg vil nok ikke rekke det til jul alt for mye lesing.

da deler du opp, å tar noe før jul, og noe etter.. norsk er3 eksamener naturfag 2, histoie 1 samfunnsfag er jeg usiker, men tror kanskje du må opp i 2. matte er 2

IKKE at sonans!

jeg gikk opp i dette nå nylig under 23/5 regelen

norsk -muntlig, skriftlig og nynorsk
matte-
naturfag - skriftlig og muntlig/praksis
samfunnsfag- muntlig
engelsk- skriftlig og muntlig
nyere historie- muntlig

hør med nav [;)]

Jeg hadde engelsk og samfunnsfag fra tidligerere utdannelse, så jeg valgte å gå opp som privatist i historie og naturfag. Det gikk veldig bra, men det krever jo litt selvdisiplin å lese seg til det selv da.

Norsk og matte er såpass store fag at her har jeg valgt å få litt veiledning og har derfor meldt meg opp til kurs hos AOF.

Koster bare å få kartlegge om du har rett til realkompetanse, gjør det ikke?

Ta å stikk innom Katten da vel, resepsjonen er stengt på fredager da, men de er åpen på dagtid ellers.
Mulig det ikke er så mange plasser igjen på dagskole, men det er enklere å komme inn på kveldskursene, og da kan du jo jobbe ved siden av. Skolen koster ingenting og du får låne bøker gratis med et nasjonalt lånekort fra biblioteket.
Jeg går der nå, byttet til dagskole fra kveldsskole, og er kjempefornøyd!

Du kan ta det nettbasert med status som standpunktselev istede for privatist.

MYE bedre enn å ta det so privatist.
Da har du prøver og innleveringen gjennom hele skoleåret, og får karakter i alle fag, og blir trekt opp til eksamen. Norsk skriftlig må du opp i uansett, de andre er trekkfag. Jeg gjorde dette i fjor, og ble ikke trekt opp i en eneste eksamen.

Vet ikke hvor du kan gjøre dette i Bergen, men jeg gjorde det på voksenopplæring. Ikke noe undervisning, men vi hadde studieverksted 2 dager i uken, med en lærer, der du komme få hjelp til det du trenger, frivillig. Innleveringer leverer du til lærern på nett, mens prøver må du møte opp på skola å ta. Vi hadde norskprøver.. skriftlig/muntlig eller nynorsk hver 14 dag, og i de andre fagene var det 4-5 prøver hver på hele året. Blir ca 1 i uka i alt, og de varer stort sett 3 timer, så dette kan fint kombineres med jobb.

Eneste du trenger er å være innstilt på å klare det, så går det supert!!
Og dette er forresten gratis. Du betaler heller ikke noe for eksamen, og hvis du har "voksenrett" får du bøker også.

På katten har de gratis voksenopplæring på kveldstid[:)]
Altså bergen katedralskole

Back
Topp