Billige og sunne middager :D

Februar18

Glad i forumet
Idag har eg brukt 6 timer på å finne sunne middager fra 20 til 100 kr!!!! :)
Så har eg laget 3 forskjellige månedsplaner som vi kan velge mellom, ca 1200 kr for alle middagene hver mnd :D
Er så lei av å finne på middag hver dag! Og vi bruker 7-8000 kr på mat hver mnd!!
Så blir det kastet mye rester...mye sløsing med pengene når eg bare går å plukker med det eg vil ha!
Har tenkt på det leeenge og nå var det endelig ferdig! Lettelse :D
Så i morgen skal eg skrive handleliste til hver månedsplan!
Så kan eg bare velge en månedsplan, ta med ferdig handleliste og handle effektiv og billig det vi trenger til alle middagene hver mnd.
Så må vi jo handle melk, frukt, grønnsaker og slike ting hver uke da :) Så da er plutselig matbudsjettet vårt halvert og vi kan bruke de andre pengene på andre ting :D
Andre som har slike middagsplaner?? Hva bruker dere på matbudsjett i mnd??
Vi er 3 voksne og en på 2.5 år.

jeg har tenkt på det kjempe lenge jeg og, men ikke kommet så langt enda :P får vel tid til det i permisjonen får vi håpe.

Heldiggris! :) 

Skulle også hatt en eller flere slike planer, men har rett og slett alt for dårlig fantasi.. Det verste med å lage middag er jo å finn ut hva man skal lage :p spørs om jeg skal ønske meg en ferdigskrevet liste til jul :p hehe.

Vi laget budsjett i fjor, og da hadde vi ca 4000 i måneden på dagligvarer, og dette gikk fint :) I år har har vi ikke fulgt noe budsjett, men regner med summen er omtrent den samme. Vi er bare to personer da, jeg og sambo :)

Du må gjerne dele altså, trenger inspirasjon :D

Utrolig bra gjort forresten ;)

Jeg trenger også litt inspirasjon til en slik liste. Bare å dele :)

Samme her...lenge lenge lenge....og pengene har bare rullet ut i mellom tiden :P

R.T. skrev:
jeg har tenkt på det kjempe lenge jeg og, men ikke kommet så langt enda :P får vel tid til det i permisjonen får vi håpe.

Ja skal se om eg får slengt de ut i løpet av dagen :) Men den er beregnet utifra hva vi spiser da....til dømes hamburger med salat. 1 til meg, 1 til 2 åringen og 2 til sambo!
Det blir: 4 grove hamburgerbrød, 4 karbonader, 1 pk bacon, salat, agurk, ananas, gulrot og brokkolistangen. Salat lager eg etter hvor mye vi spiser av den :)

my-second<3 skrev:
Du må gjerne dele altså, trenger inspirasjon :D

Utrolig bra gjort forresten ;)

Det var bra å halvere ja:) Vi ukeshandler og planlegger da middager og alt annet av husholdnings artikler for en hel uke av gangen. Vi sparer mye tid og penger på det. Vi er to voksne og to barn på 8 og 3, bruker i gjennomsnitt 1300,- på hver handling. Vi kunne spist billigere, men jeg er ikke alltid i humør for at det billigste er like bra som merkevarer for eks. Kjøper man annen gulost enn Norwegia for eks, vil man spare en del mer!

Handle en gang i uken ja! kanskje vi skulle gjort det også :)
Hadde kanskje klart å spart enda mer da...eller så kan det være eg ser noe hver eneste uke eg har lyst på :P
Eg har ikke lagt opp til å ta de billigste matvarene!
kyllingfilet fra prior, karbonader fra nordfjordkjøtt ++! Ingen first price produkter eller noe! Så eg bare håper eg klarer å holde det budsjettet nå da!:) Er så flink til å ha lyst på noe annet enn det vi skal ha den og den dagen! Så må bare være streng :P

Slettvoll skrev:
Det var bra å halvere ja:) Vi ukeshandler og planlegger da middager og alt annet av husholdnings artikler for en hel uke av gangen. Vi sparer mye tid og penger på det. Vi er to voksne og to barn på 8 og 3, bruker i gjennomsnitt 1300,- på hver handling. Vi kunne spist billigere, men jeg er ikke alltid i humør for at det billigste er like bra som merkevarer for eks. Kjøper man annen gulost enn Norwegia for eks, vil man spare en del mer!

Vi bruker også aaaaltfor mye på mat!
Blir så å si handling hver dag.. Hm!
Samler seg opp mye rart i skaper,skuffer og frys....

Så utroig god du er :) Deeeel gjerne,greit med litt inspirasjon ;)

Vi handler for hele uka hver lørdag. Har alltid wok el lignende i fryseren slik at man lett kan endre på middagene. Planlegger middagene for hele uka før vi handler. Har gjort det i mange år. Også før vi fikk barn. Hender seg vi går tom for frukt i løpet av uka, men da kjøper vi litt mer av det selv om det ikke er lørdag.

Vi lager ukesmeny hver lørdag og så skriver vi handleliste og handler. Har handlet for en uke i slengen så lenge vi har hatt barn. Vi er fire stk og har et matbudsjett på ca 7000 i mnd. Pga at jenten vår har melkeallergi så kan vi ikke alltid velge billigmerker. Blir mye gilde god og mager både i pølser og pålegg. Ricemelk koster 22-24 kr literen og alle middager må lages fra bunnen av. Men at det er penger å spare på å handle stort er det ingen tvil om :)

Burde vere flinkere til å planlegge og handle litt større. Har tenkt på det fleire gonger. Begynnte litt i sommer, men sklei ut når kvalmen kom og matlysta forsvant.  Har til og med kjøpt ei bok: Ukemenyer for hele året, av Wenche Andersen.(http://www.bestselgerklubben.no/800/800.asp?ArticleId=18777&typ=normal ). Kjempe fin bok med handleliste for kvar veke og greier. Her er ei nett side som kanskje kan hjelpe litt:http://unil.no/middagsplan/
Har hjelpemidlene men klarer ikkje å komme igong. Kanskje det kan bli lettare nå som det gjeng litt greiare med maten. Håpe!

Genial bok :) Kanskje eg skal kjøpe den, eller ønske meg den til jul ;) Ja er jo det å komme i gang! Tenkte vi skulle begynne i januar siden julen er rundt hjørnet ;)

Maja86 skrev:
Burde vere flinkere til å planlegge og handle litt større. Har tenkt på det fleire gonger. Begynnte litt i sommer, men sklei ut når kvalmen kom og matlysta forsvant.  Har til og med kjøpt ei bok: Ukemenyer for hele året, av Wenche Andersen.(http://www.bestselgerklubben.no/800/800.asp?ArticleId=18777&typ=normal ). Kjempe fin bok med handleliste for kvar veke og greier. Her er ei nett side som kanskje kan hjelpe litt:http://unil.no/middagsplan/
Har hjelpemidlene men klarer ikkje å komme igong. Kanskje det kan bli lettare nå som det gjeng litt greiare med maten. Håpe!

Vi har gjort det i snart 2 år,veldig lurt,ligger på 400-6000 pr mnd,alt etter om vi har bursdag ol i hus :) Ikke minst og slippe og tenke på mat når en kommer hjem!

Ja tror det er veldig lurt! At en sparer en del på det :) Eg skal legge ut det eg har over helgen! Har blitt syk...så akkurat nå har eg ikke energi til å skrive det inn på dataen og få det ut :)

Vi hadde månedesmenyer før vi også, men så ble det at bare jeg satte opp den og da gikk jeg lei :/ Men er definitivt mye penger å spare på det iallefall!

Back
Topp