Billig tips (mat og annet)

Her lager vi mat i store kvanta og fryser ned. Biffgryter, lapskaus, supper og pizza. Vår egen "hurtigmat" som vi vet eksakt hva innholder :) Jo større kvantum, desto billigere per porsjon :)

Bruker medlemskort (Trumph og Coop) for det det er verdt.

Har en leveregel om å aldri kaste mat, rettene bestemmes av hva som er tilgjengelig.

Vi skal snart begynne med ukesmenyer ( og handle 1 gang i uken).

MITT. HETESTE TIPS:
Send mannen på butikken! Her er det mannen som handler mens jeg er hjemme med baby. Og mannen min hater butikker, han løper og henter eksakt hva som står på handlelisten - ikke noe mer :p Beste sparetiltaket vi har :p

Sent from my iPhone using BV Forum
Hadde ikke funka med xen her. Han handla værre enn meg :p

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Vi handler en gang i mnd, med påfyll av melk underveis.
Ellers handler jeg endel datovarer (primært kjøtt) som jeg fryser ned.
Grønnsaker kan en forvelle og lage sine egne grønnsaksblandinger.
Ellers så har vi 1-2 søndager i mnd hvor vi lager mye mat/brød osv som fryses ned.

Vi har råd til å bruke langt mer på mat osv enn det vi gjør men var alene mor i 2 år noe som fremdeles sitter i og gjør at jeg fortsatt har en tendens til å snu på skillingen :-)

Vi kaster altfor mye mat, så vi må bli flinkere til å ha restemiddager rett og slett.
Putter mye i fryseren av overskuddsmat, men glemmer å bruke den...

Men vi lager middagsliste for ei uke om gangen og handler en gang i uka. Handler på Rema, og bruker en del av produktene dems, samme med first price når vi kommer over det.

Her er mannen flinkere til å handle enn meg, han handler billig ;-)
Begge to plukker nok oppi litt mer enn det som står på lista men...

Vi må skjerpe oss litt egentlig ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Her lager vi mat i store kvanta og fryser ned. Biffgryter, lapskaus, supper og pizza. Vår egen "hurtigmat" som vi vet eksakt hva innholder :) Jo større kvantum, desto billigere per porsjon :)

Bruker medlemskort (Trumph og Coop) for det det er verdt.

Har en leveregel om å aldri kaste mat, rettene bestemmes av hva som er tilgjengelig.

Vi skal snart begynne med ukesmenyer ( og handle 1 gang i uken).

MITT. HETESTE TIPS:
Send mannen på butikken! Her er det mannen som handler mens jeg er hjemme med baby. Og mannen min hater butikker, han løper og henter eksakt hva som står på handlelisten - ikke noe mer :p Beste sparetiltaket vi har :p

Litt off topic, men du har ikke lyst å dele en oppskrift på biffgryte? Leter etter en god gryterett, og jeg ender alltid opp med samme greia. :)

Litt off topic, men du har ikke lyst å dele en oppskrift på biffgryte? Leter etter en god gryterett, og jeg ender alltid opp med samme greia. :)
Jeg har brukt oppskriften til hun Wenche på GodMorgen Norge :) Google den- mannen i huset elsker den. Godt krydret :)

Har ei oppskrift på vanvittig god

Stroganoffgryte .

Dette treng du:

ca 600-800 g biff eller biffstrimlar

6 store sjalottløk/1 stor løk

1 stor paprika

3-4 store sjampinjongar

2 ss god kjøtkraft (bruk gjerne fond frå storfe) eller buljong

1 lite glas tomatpurè

1 kartong matfløte

2-3 dl vatn

salt

pepar

Slik gjer du det:

Skjær løken i store bitar, paprikaen i passe bitar og soppen i små båtar. Steik dei i godt smør, på steikepanna. Legg over i ei gryte etterkvart som du har steikt ferdig. Steik kjøtet til slutt. Pass på at det har vorte romtemperert.

Ha fond, tomatpurè, vatn, fløte, salt og pepar i gryta i lag med resten av ingrediensane. Bland alt godt og la alt koke til det har tjukna litt, om lag 20-30 minutt. Då er gryta ferdig.

Medan gryta putrar i veg lagar du til tilbehøret. Ta det du likar best; vi brukar jasminris og al dente grønsaker (blomkål, brokkoli og gulrot), men du kan heilt sikkert vere meir kreativ enn det!

Dette er ein utruleg enkel stroganoff-variant som Toro på ingen måte kan måle seg med!

Har ei oppskrift på vanvittig god

Stroganoffgryte .

Dette treng du:

ca 600-800 g biff eller biffstrimlar

6 store sjalottløk/1 stor løk

1 stor paprika

3-4 store sjampinjongar

2 ss god kjøtkraft (bruk gjerne fond frå storfe) eller buljong

1 lite glas tomatpurè

1 kartong matfløte

2-3 dl vatn

salt

pepar

Slik gjer du det:

Skjær løken i store bitar, paprikaen i passe bitar og soppen i små båtar. Steik dei i godt smør, på steikepanna. Legg over i ei gryte etterkvart som du har steikt ferdig. Steik kjøtet til slutt. Pass på at det har vorte romtemperert.

Ha fond, tomatpurè, vatn, fløte, salt og pepar i gryta i lag med resten av ingrediensane. Bland alt godt og la alt koke til det har tjukna litt, om lag 20-30 minutt. Då er gryta ferdig.

Medan gryta putrar i veg lagar du til tilbehøret. Ta det du likar best; vi brukar jasminris og al dente grønsaker (blomkål, brokkoli og gulrot), men du kan heilt sikkert vere meir kreativ enn det!

Dette er ein utruleg enkel stroganoff-variant som Toro på ingen måte kan måle seg med!

Handle i Sverige om du har mulighet:)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Her sjekker jeg tilbudsavisene og lager ukes meny ut i fra det.
Tar alltid vare på rester og har dagen etter. I dag har vi for eks lasagne, og det er middag for 2 dager:)
Vi storhandler hver man. eller tirs.
Vi handler svært lite ferdigmat/hurtigmat,men lager derimot det meste fra bunnen av.
Drikke mye vann, brus er for eks ikke akkurat billig;)
Handle first price,landlord etc. Kyllingfilet fra first price er godt, samme med svinekotelettene;)
Ofte har matbutikkene en egen plass for mat som går ut på dato samme dag eller dagen etterpå, da kan man få billig middag. Er jo bare å fryse. Vi hadde deilig biffsnadder i går for eks, kjøttet fikk vi kjempe billig pga.dato;)
Se på kilo-prisen,str.på pakken betyr lite.
Asia-sjapper/utenlanske butikker er ofte billigere på frukt og grønnsaker.

Blader,bøker o.l. kan fort bli dyrt om man leser mye. Hva med å låne på biblioteket?
Tenk over når man fyller bensin, mandagsmorgen er den som oftest billigst.
Bare vær obs på at lyllingfilet fra noen av billigmerkene er tilsatt vann og salt. Da betaler man jo mer for rent kjøtt enn man tror. Jeg prøver heller å hamstre inn litt når vanlige merker er på salg.

Jeg har alltid en boks med ris og en med pasta i fryseren som jeg legger i hvis det er rester. Godt med stekt ris, og pastaen bruker jeg i f.eks en grateng.

Sent from my U9200 using BV Forum mobile app

Back
Topp