Billig ferie tips :)

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Siden mange har lite penger til feriebruk så kan kanskje en tråd med tips være fint :) Legg inn info om gratis og billige aktiviteter, steder, overnatting og utstyr.

Er man medlemmer i DNT kan man bruke hyttene gratis.
Statskog leier også ut hytter billig
På finn er det mange som låner ut hytte Og hus gratis

DNT, ja!
Fretex her vet jeg låner ut masse forskjellig type utstyr om man vil på fjellet eller i skogen.
Det finnes også campingplasser som likner mer på feriesentre med masse tilbud. Mye i Sverige også, med plass for både telt, campingvogn og rimelige hytter.
Våre barn synes det å besøke venner og familie er utrolig stas da, spesielt om de vi skal besøke bor et sted med gode bademuligheter :p
Det finnes også parker som er billigere enn f.eks Kristiansand Dyrepark og Hunderfossen, helt sikkert små steder rundt om i landet som er fine for barn i alle aldre!

Vi pleier selv å ha noen teltturer i marka iløpet av sommeren! Dette er noe som både store og små setter veldig pris på og ser fram til:)
Utenom det er dagsturer til vann som vi kan bade i og diverse bondegårder alltid en slager. Trenger ikke å være en lang reise, bare å finne på noe utenom det vanlige;)
Vi har hatt år med planlagte ferieturer som har kostet flesk, og vi har hatt år hvor vi bare har nytt nærmiljøet, begge deler har skapt mange minner. Hvis man kjenner noen med en båt som man kan få låne, så er jo en tur på sjøen noe som kan skape mange fine minner:)

Hadde vi hatt dårlig råd ville jeg nok satset på å skaffe et fint telt, og dra på teltturer og camping. Billig med camping i Sverige og Danmark f.eks. Da jeg var liten syklet vi til Danmark (dvs, tok med sykkelen på danskebåten og syklet rundt i Danmark) , teltet og utstyret kan man jo bruke flere år, så blir jo bare utgifter på det første gang man går til innkjøp, trenger ikke bruke mye penger på bensin osv, og man får en koselig tur :)

Ville sjekket arbeidsplassens muligheter for hytteleie. Mange arbeidsgivere har hytter man kan leie for en meget billig penge.
Telt, camping og kanotur er kjempefint. DNT som tidligere har vært foreslått her er veldig bra.

Også bli flinkere til å benytte seg av medlemsskapsfordeler som NAF, fagforeninger og boligbyggelag gir. Vi har spart masse penger på å benytte oss av medlemsfordeler..

Feste sånn til over sommeren kanskje?

Last edited:
Nå blir det litt lokale tips, men hvis alle skriver det som er i nærheten av der de bor :)

........
Blaafarveverket (Modum) - gratis!
Barnas bondegård der man kan klappe dyr. Lekeplass og badestrand. Og severdigheter for de voksne.
..........

...........
Fossesholm herregård (vestfossen) - gratis!
Familiedag med snekring, baking, blomsteroppsetting, kjøring med hest og vogn, quiz, hoppe i høyet,utesjakk m.m. Matservering. 2., 9., 16., 23., 30. juli
kl. 12.00- 16.00

Jordnært, landbrukets festdag.
9. juli fra kl 12.00. Aktiviteter for hele familien, demonstrasjon av hestevandring, åpent fjøs, vi ser på bier, kjører traktorer, hester og mye mer. Matservering.
Gratis inngang.
..............

...........
Kjøsterudjuvet, Drammen.
Litt anderledes og spennende "skogtur", der man klatrer opp er juv. Fra 2,5 år og oppover, men fint for store barn også. Fin plass på toppen ved et vann man kan bade. Kan gå ned vanlig sti ved siden av tilbake.

Last edited:
Telttur! Jeg og samboer snakket om det her om dagen, at hadde det ikke vært for at jeg er tvillinggravid nå så hadde vi lett dratt på telttur til et fiskevann og tent bål og koset oss med guttungen. Jeg syns det er såå koselig med telttur :)

Back
Topp