Bilkjøring??

TrollmorTilEn*SnartEnTil

Forelsket i forumet
I starten av mai skal forloveden og jeg flytte fra nord-norge, og tilbake til Oslo. Planen vår er og kjøre bil hjem, kan det være farlig/sette igang fødselen på noen måte?

Svigermor er litt på flippern og mener at jeg skal bli hjemme fra og med påsken, men det er egentlig litt uaktuelt for meg. Jeg vil være sammen med kjæresten under hele svangerskapet.
Har heller ikke lyst til å ta flyet alene, siden det kan sette igang fødselen + at det er veldig kjipt OM fødselen starter og jeg bli frakta til sykehuset med engang også får ikke kjæresten være med på fødselen. 

Kan ikke skjønne hvorfor det skal være farlig?! Men tror ikke du får lov å ta fly så seint i svangerskapet hvertfall, i tilfelle fødsel. Husker ikke hvilken uke grensen går...  MEN du vil sikkert synes det er veldig ubehagelig å kjøre bil så langt med stor mage...husker hvertfall at jeg syntes det på slutten av mitt forrige svangerskap:-/ Fant liksom aldri en bra stilling.

I utgangspunktet skal ikke en biltur starte fødselen, men siden det er et stykke å kjøre bør du være ekstra nøye med mat og drikke, komfort i bilen, stoppepauser, osv :-) Og selvfølgelig, skulle dere komme over ekstremt hompete veier på turen så kan det være greit å ta det med ro. :-)

Du kan også sjekke hvor de nærmeste sykehusene er i forhold til kjøreruta, så kanskje svigermoren din og eventuelt du føler deg litt mer betrygget for at dere kjører bil nedover. :-)

Jannicke83 skrev:
Kan ikke skjønne hvorfor det skal være farlig?! Men tror ikke du får lov å ta fly så seint i svangerskapet hvertfall, i tilfelle fødsel. Husker ikke hvilken uke grensen går...  MEN du vil sikkert synes det er veldig ubehagelig å kjøre bil så langt med stor mage...husker hvertfall at jeg syntes det på slutten av mitt forrige svangerskap:-/ Fant liksom aldri en bra stilling.

Det går visst an med norwegian å ta fly opptil to uker før termin, så lenge det ikke tar lenger enn 4 timer eller noe. :)
Ja, ubehagelig kan jeg nok tenke meg at det kan være, hehe. Men så har jeg en fordel med å være så liten, slik at jeg pleier å få plass på de merkligste plassene :p

Jeg hadde definitivt flydd, dessuten vil nok ikek fødselen settes i gang av selve flyturen. og mye behageligere med kortere tid. og har du rier går du jo ikke på flyet. og hvis fødselen skule starte på flyet, rekker du nok sykehsuet. Vet bare av erfaring at det er ubehagelig å bare sitte 2 timer i bil.... jeg ville FLYDD, men det er litt ubehagelig det også, jeg tok tog to uker før termin forrige gang, med sovekupe, det var mye mer behageligere. det går ann å bestille plass på toget til bil også faktisk...

Hva med å kjøre deler av veien og fly resten? Om du vil holde han med selskap? Jeg kjørte fra østlandet til trøndelag sist svangerskap rundt denne tida av graviditeten, og det var ikke godt på rygg og bein... Selvnom jeg ikke hadde bekkenløsning.

MammaiMai: Ja vi hadde nok måtte planlagt ruta godt. :)

Bergie: Hadde det bare gått tog herifra, hehe. Men kanskje vi skal høre litt nærmere rundt det og ta tog fra nærmeste sted. Smart, visste ikke at det gikk an å ta med bil på tog, elsker å kjøre tog!

Molly80: Ja, har tenkt på det. Jeg syns jo så synd på kjæresten jeg da vettu, med å la han kjøre bil så langt alene. For ikke å si at det er litt skremmenes, i tilfelle han sovner eller noe. 

Om dere skal kjøre så ville jeg ha kjørt Norge hele veien og ikke Sverige/Finland da jeg har hørt om noen her i Finnmark som kjørte gjennom Finland når de skulle kjøre nordover også startet fødtselen og hun måtte føde der. Hun slet veldig med å få ungen med seg over grensa til Norge etterpå pga papirer og diverse. Er jo sånn nå at babyen skal ha eget pass og går ikke under mammaens lengre så da kan det bli et problem.

Sandrine skrev:
Om dere skal kjøre så ville jeg ha kjørt Norge hele veien og ikke Sverige/Finland da jeg har hørt om noen her i Finnmark som kjørte gjennom Finland når de skulle kjøre nordover også startet fødtselen og hun måtte føde der. Hun slet veldig med å få ungen med seg over grensa til Norge etterpå pga papirer og diverse. Er jo sånn nå at babyen skal ha eget pass og går ikke under mammaens lengre så da kan det bli et problem.

Ja vi kjører nok samme vei hjem som vi kjørte opp :) Som er Norge hele veien, hehe.
Men herreminhatt! Stakkars jente, det er ikke en stress jeg ville ha gått rundt med rett etter en fødsel.. Godt alt gikk bra!

Det er helt ufarlig å kjøre, men kanskje ikke så behagelig. Ha med en bag med det som trengs i tilfelle fødsel og en oversikt over sykehus underveis, sånn i tilfelle. Jeg tror støttestrømper kan være en god investering så ikke du får hovne føtter og sånt.

Surrehøna skrev:
Det er helt ufarlig å kjøre, men kanskje ikke så behagelig. Ha med en bag med det som trengs i tilfelle fødsel og en oversikt over sykehus underveis, sånn i tilfelle. Jeg tror støttestrømper kan være en god investering så ikke du får hovne føtter og sånt.

Lurt med støttestrømper! Ja vi kommer til å skrive ned alle sykehusene på veien/som er i nærheten :) tror det skal gå kjempe bra jeg.

Det eneste jeg kan se for meg med den lange kjøreturen er at det kan bli ubehagelig i forholdt til bekken og ben som hovner opp. Ellers skal det ikke være noe problem å kjøre, hadde merket meg hvor det var sykehus på veien for sikkerhets skyld. ;-)

Jeg og samoberen var på en siste ralltur bare vi 2 for snart 2 uker siden, var borte i 1 uke. Og jeg skal si at hjemreisen va laaaang. Kjente det i ryggen allerede etter 10 mil, og da hadde vi ca 35 mil igjen.... Så jeg vil tro at å kjøre fra her i Nord og helt ned til Oslo så seint blir å merkes veldig godt på kroppen din......så ha evt veldig god tid på turen hvis du skal være med på kjøreturen :)

Back
Topp