Bilder av barna på soiale medier

Soppstopp

Flørter med forumet
Jeg er, kanskje manisk, opptatt av at ingen av mine barn skal ha bilder på sosiale medier. Jeg er gravid nå og jeg ser ay min svigerfamilie gladlig legger ut bilder av barn og barnebarn. Jeg vil ikke at mine barn skal legges ut på facebook osv.

Jeg har sagt at mannen min får si det til hans familie (det er de som legger ut), men jeg er redd de ikke husker på det etter at barnet er født og jeg vil ikke ta det opp med min svigerfamilie.

Jeg har lagt ut noen artikler på facebook som hint til min svigerfamilie....

Når barnet er født vil vi nok skrive noe på facebook, men da ikke ha bilde av ansiktet, kanskje en hånd eller fot.

Noen som har erfaringer med dette og kan gi noen råd?

Jeg er som de nærmeste vet,ikke noe tilhenger av de som deler alt og ingenting og er ganske imot å legge ut bilder av barn, de velger ikke dette selv og de har heller ingenting i sosiale mediaer og på nett å gjøre.

Jeg flipper om noen legger ut bilder av meg uten min tillatelse og jeg har også gitt klar beskjed om at alle har bare med å respektere at ingen og da mener jeg ingen og INGENTING av mitt barn skal på nett,har også gitt beskjed om at når jeg havner på føden osv så skal ingenting ut i media, enkelt å greit:)
Dette har de bare med å respektere, de fleste stoler jeg på ang dette men har to i familien som kan være en risiko om å dele slike private ting og tro meg de får høre det om de ikke respekterer dette.

Når min datter er gammel nok(og da mener jeg ikke type 4 og 9år) til å bestemme dette selv kan hu dele det hun vil, men ingenting før dette:)

Send /gi en felles beskjed til ALLE om at dette skal respekteres- dette bør de ta hensyn til. Er det noen du føler risiko for- si ifra, her skal du ikke holde tilbake,det handler faktisk om deg og dine:):)

Mine barn skal ikke på sosiale medier. Dette fikk hele familien beskjed om. Og at det er straffbart. Alle har respektert dette.

Mine barn skal ikke på sosiale medier. Dette fikk hele familien beskjed om. Og at det er straffbart. Alle har respektert dette.

Samme her. Heldigvis er det ingen i familien som legger ut bilder uansett.

Poster ikke bilder av barna mine i sosiale medier, og sier det egentlig bare rett ut til de rundt.
Hvis svigerfamilien din tar bilde av babyen, kan du jo bare si der og da med et smil "fint om dere ikke legger ut bilde på sosiale medier"

Svigerfar postet bildet han fikk på sms på Facebook da yngste var kanskje en time gammel..... Han skal være glad han bor en dagsreise unna!!!

Savner den tiden da folk spurte før de la ut ting jeg!
De vil sikkert ta bilde av første møte med babyen, kan være en fin anledning å si ifra da? Selv har jeg ikke planer om å annonsere verken graviditet eller fødsel før jeg evt. bytter profilbilde (på sosiale medier).

Anmeld dem om dem legger ut bildet av barna dine uten samtykke. Det er ikke lov. Enkelt og greit.

Hvorfor hinte? Si det rett ut.
Svigermor la ut et bilde, vi sa det ikke var ok, etter det har hun lagt ut bilder som vi synes er ok. (foten til yngste nyfødt med teksten "prinsesseføtter", mellomste bakfra mens han sykler osv.)
Tydelighet verdsettes som regel, her ble det ingen sure miner.

Svigerfar postet bildet han fikk på sms på Facebook da yngste var kanskje en time gammel..... Han skal være glad han bor en dagsreise unna!!!
Det gjorde "svigers" her også :o og det var bilde der hun lå oppå magen min. Hun var ikke ett minutt en gang

På Facebook har jeg album med endel bilder av ungene i, men disse er det kun mine venner som kan se. De er ikke offentlige.

På Instagram har jeg åpen profil med fokus på hus, hjem og interiør. Legger ut lit bilder der og med ungene, men da aldri med ansikt så en kan se ungen. Mest bakfra eller kun kroppsdeler.

Fortell det rett ut, før fødsel. Deres valg som de må respektere, ikke nødvendig å "pakke det inn" på noen måte. ;)

Si det rett ut før fødsel slik andre over her sier, ikke pakk det inn. Like greit at de lærer seg før fødsel om deres grenser og respekterer det.
Her måtte svigers lære den harde leksa om bilder på den vanskelige måten.

Vi sa ifra til noen av familien på forhånd. Når vi sendte melding med bilde av lillejenta skrev vi under at vi satte pris på om de ikke delte noe på sosiale medier. I ettertid har vi sagt at vi vet ikke om vi vil dele bilder av henne i fremtiden, men per dags dato er dette noe vi ikke ønsker å gjøre :) alle støtter oss i det og sier det er vårt valg:)

Jeg er veldig streng på at bilder av mine barn ikke skal på fb og andre sosiale medier. Både venner og familie tar heldigvis hensyn til det her. De spør til og med om de kan legge bilder de tar på my story på snap. Jeg sender litt snap av dem da;-)

Si i fra som det er. Å hinte hjelper ingen. Altfor mange som er blinde for hint altså :p

Her sa vi i fra til alle og det ble respektert

Er jo bare å fortelle det på en fin og høflig, men tydelig måte, en gang dere er samlet, at dere har bestemt dere for at det ikke skal bilder i sosiale medier av deres barn under noen omstendigheter. Like greit å ta den sånn med en gang heller enn å surke før man vet om det i det hele tatt har skjedd noe. :)

Svigermor (alle andre også for den saks skyld) fikk beskjed om at ingen bilder av vår lille skulle ut på nett, noe hun ble irritert for. Ei uke etter lille var født så jeg tilfeldig gjemt i en kommentar på Facebook bilde av ungen vår, jeg ble så sint at mannen måtte ringe henne for å få fjernet bilde, med klar beskjed om at hun kom til å bli anmelde om det ikke ble fjernet.. Hun er ikke personen som hører etter, eller retter seg etter andre, derfor ble det en så hard beskjed.

Tidligere postet jeg iblant bilder av sønnen på FB. De tre siste årene har jeg blitt veldig kritisk til det, og synes det er er problem at svigermor legger ut bilder av sønnen vår. Vi har gitt beskjed, og sier at hun forstår det. Allikevel legger hun ut 5-6 bilder i året, og sier da "jeg la ut et bilde. Regner med det går greit siden det er så sjeldent".

Last edited:
Back
Topp