Bilder av barn i sosiale media

Zephyra

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Det finnes sikkert flere slike tråder, but here it goes:
Jeg legger bilder av barnet mitt på fb. Det er ikke ofte jeg gjør det, og det er aldri bilder som vil være negativt for han senere. Men mormoren derimot vil dele absolutt alt hun opplever! Jeg kjenner at det byr meg imot, fordi det er vårt liv, og selv om jeg deler små drypp av det vi gjør og opplever, vil jeg ikke dele alt. Nå skal vi snart på ferie og min mor skal være med.

Jeg gruer meg litt til denne problemstillingen, fordi det virker som om hun er mer opptatt av å ta bilde å dele det med alle fb vennene sine enn å faktisk være tilstede når det skjer noe. Hvorfor må alle se alt? Dette har jeg diskutert med henne mange ganger før, og hun tar seg så nær av det.

Virker som at hun ikke klarer å vise skjønn, for siden jeg deler litt bilder så vil jo hun også det. Om jeg legger ut bilder 5 ganger i året, så vil jo hun legge ut flere bilder etter kun en helg. Huff dette ble langt, men det er nesten som at jeg føler vi blir altfor eksponert. Litt går bra, men hvordan skal jeg forklare og sette denne grensen til henne? Hadde nesten vært lettere hvis vi aldri delte bilder av han..

Vi har løst det veldig greit med å ikke legge bilder ut på nett, men kjedelig at ikke dere skal kunne det når dere ønsker det... :( Ha en regel på å legge bort alle telefoner når dere er på tur nå? Så får hun ikke tatt bilder :)

Vel, nå er det du og barnets far som bestemmer om deres barn skal "legges ut på" nett. Såvidt jeg vet er det ulovlig å legge ut bilder av noen uten samtykke fra enten personen selv eller dens formynder. Bare vis henne lovverket, og si at du ønsker å samtykke i hva som kommer på nett. Da kan du vel etter en og annen aktiviteten (ikke hver gang) plukke ut ett bilde eller to som hun kan legge ut. Synd at man ikke skal få kunne ha privatlivet sitt i fred! Selv legger jeg aldri noe ut på Facebook, eller andre sosiale media.

Det der er så typisk gæmliser :p bare fortell henne at du ikke ønsker "på tur med ungdomman"-bildene på Facebook, som hun vil dele med sine venner. Det må hun bare forstå og respektere. Hilsen ei som selv har ei mor og svigermor som må dokumentere ALT på fb :p

Det er du selv som bestemmer om hun for log å tagge deg, sjekke inn med deg eller legge ut bilder av deg og barnet ditt.
Henvis til lovverket.

Mine barn skal heller ikke være på facebook. Og det vet alle, og ingen legger ut bilder av dem.
Jeg er også pådriver av at ikke alt må dokumenteres. Man kan ha det gøy med barna uten at tlf er med:)

Har du satt en max antall bilde hun kan legge ut? Også kan du jo si at du ønsker å se de før hun legger de ut?

Her hadde svigermor store problemer med det samme så eg sa til henne at kun på den luka familie siden hun kan legge ut bilde av min datter. Det takla hun dårlig men sa bedre en ingeting :-P eg legger heller ikke ut bilde av min datter på fb eller andre sosiale media

Be henne heller ta litt stemningsbilder uten folk med på bildet eller bare bakhodet på barna eller feks hendene deres når de gjør noe.

Vi har en privat gruppe. Der kan vi dele hva vi vil :) men ellers får ingen andre se bildene

Vi har en privat, lukket gruppe på Whatsapp der vi deler bilder og små videosnutter av barna. Utover det legger vi ikke ut noen bilder av barna på Facebook eller andre sosiale medier, det gjør det mye enklere å håndheve overfor foreldrene mine og svigers, som ellers nok hadde vært troendes til å spamme facebook med bilder av barnebarna...

Angående dilemmaet ditt, ville jeg ha gitt en maksgrense på antall bilder og sagt at dere skal godkjenne dem på forhånd. Henvis til lovverket om nødvendig!

Vi har hatt akkurat samme problemstilling her, og måtte rett og slett sette foten ned og si at ingen bilder av våre barn skal legges ut på fb. Det ble meget dårlig stemning, men det tåler vi :p

Ville sagt ifra til henne om hvordan du føler det om saken!

Og at du evt. kan godkjenne bilder før hun legger dem ut. :-)
Dere kan jo også lage en lukket gruppe på fb, med bare nærmeste familie som medlem, slik at dere begrenser publikumet.

Jeg måtte virkelig snakke til mamma fordi hun la ut bilder hele tiden. Aner ikke hvor mange ganger jeg sa ifra på en enkel og grei måte før jeg måtte hyle med store bokstaver. Hun ble skikkelig drittsur noen dager ;) nå har hun vært flink i flere måneder :p
Hun prøvde å si at hun kunne gjøre hva hun ville med sine bilder og prøvde å nekte for at jeg bestemte over mine barn.

Her er det bare oss som får lov til å legge ut. Virker som om de har fått det inn i hodet sitt, for det har ikke skjedd at de har lagt ut noe ;) Gutten vår er snart 3 mnd gammel. Vi sa ifra om det før han ble født.

Vi har tre regler:
Hovedregelen er at bilder av barnet ikke skal på nett.
Om et bilde skal på nett skal både jeg og mannen være enig i at det passer seg (sier en nei, er det nei)
Barnet skal få velge selv når det er stort nok til å forstå hva det innebærer å legge ut bilder på nett.

Mine foreldre er ikke på sosiale medier, så der er det ikke noe problem.
Svigermor mener derimot at det er hennes RETT som stolt farmor å legge ut bilder. Mannen ga beskjed om at hun kan være så stolt hun vil, men det et vår PLIKT å beskytte barnet så godt vi kan, så om hun legger ut bilder av vårt barn på nett får hun ikke ta bilder av det eller motta bilder digitalt. Da får hun heller få det på papir.
Mannens søstre er ikke så nøye på det og legger ut bilder av sine barn helt ukritisk, så svigermor gjør jo det samme med de barna. Der legges det ut bilder av barna selv om barna sier nei til å bli fotografert også, for de er så store (går på skolen) at de skjønner greia, så vi er nok i overkant strenge i forhold til bilder av vårt barn.

Tusen takk for svar alle sammen :) Ja jeg er klar over lovverket, ønsket bare tips til å få dette til å fungere uten sure miner. Greie tips om maks antall bilder :) Da får hun også dele noen drypp. Likte spesielt det med stemningsbilder, der han ikke vises så godt, skal prøve å få det til

Det finnes sikkert flere slike tråder, but here it goes:
Jeg legger bilder av barnet mitt på fb. Det er ikke ofte jeg gjør det, og det er aldri bilder som vil være negativt for han senere. Men mormoren derimot vil dele absolutt alt hun opplever! Jeg kjenner at det byr meg imot, fordi det er vårt liv, og selv om jeg deler små drypp av det vi gjør og opplever, vil jeg ikke dele alt. Nå skal vi snart på ferie og min mor skal være med.

Jeg gruer meg litt til denne problemstillingen, fordi det virker som om hun er mer opptatt av å ta bilde å dele det med alle fb vennene sine enn å faktisk være tilstede når det skjer noe. Hvorfor må alle se alt? Dette har jeg diskutert med henne mange ganger før, og hun tar seg så nær av det.

Virker som at hun ikke klarer å vise skjønn, for siden jeg deler litt bilder så vil jo hun også det. Om jeg legger ut bilder 5 ganger i året, så vil jo hun legge ut flere bilder etter kun en helg. Huff dette ble langt, men det er nesten som at jeg føler vi blir altfor eksponert. Litt går bra, men hvordan skal jeg forklare og sette denne grensen til henne? Hadde nesten vært lettere hvis vi aldri delte bilder av han..

Nå er det ikke mormoren som er "problemet" her men farmoren, da hun kom på besøk første gang på nyfødt intensiv gikk hun helt amok med mobilen og tok bilder, hun tok bilder som jeg ikke ante var tatt av av snuppa og av meg, av at jeg mater snuppa osv. Jeg var utkjørt etter fødsel og hadde naturlig nok fokuset på barnet mitt.
De bildene hun tok av meg hadde hun vist rundt til folk jeg ikke aner hvem er, samt sendt videre som mms også til meg, var slik jeg ble klar over det.
På avdelingen der hang der opplag over alt vedrørende bilder, og hvilke regler man skulle forholde seg til.

Da vi kom hjem og hadde hjemmebesøk av helsesøster så sa de at samme hvor nedverdigende det var må også besteforeldre spørre om lov til å ta bilder av vårt barn.
Konsekvensen av at svigermor så og si lekte papparatsi med mobil og kamera de 2,5 første månedene ble at hun nå må spørre om lov til å ta bilder, eller vi tar de og sender de til henne.

Når det kom til de bildene av lille og meg henviste jeg mannen til norsk lov da jeg snakka med han, og sa jeg anmeldte om ikke bildene ble slettet og fjernet. Skjer det igjen nøler jeg ikke en gang, for nå har den dama gjort så mye som hun ikke har lov til at jeg og mannen er så fortvilet vi vet snart ikke hva vi skal gjøre.

Mitt råd: forbud mot å ta bilder uten tillatelse, samt ikke lov å legge ut på internett uten dere har godkjent, ha et max tall på bilder pr mnd. Noen ganger må man dessverre sette hardt mot hardt hos sine egne, du og din kjære tar tross alt vare på barnet dere har sine interesser i og med at bilder på nett er noe som dere ønsker og begrense, og det er noe hun bør respektere.

Vi har tre regler:
Hovedregelen er at bilder av barnet ikke skal på nett.
Om et bilde skal på nett skal både jeg og mannen være enig i at det passer seg (sier en nei, er det nei)
Barnet skal få velge selv når det er stort nok til å forstå hva det innebærer å legge ut bilder på nett.

Mine foreldre er ikke på sosiale medier, så der er det ikke noe problem.
Svigermor mener derimot at det er hennes RETT som stolt farmor å legge ut bilder. Mannen ga beskjed om at hun kan være så stolt hun vil, men det et vår PLIKT å beskytte barnet så godt vi kan, så om hun legger ut bilder av vårt barn på nett får hun ikke ta bilder av det eller motta bilder digitalt. Da får hun heller få det på papir.
Mannens søstre er ikke så nøye på det og legger ut bilder av sine barn helt ukritisk, så svigermor gjør jo det samme med de barna. Der legges det ut bilder av barna selv om barna sier nei til å bli fotografert også, for de er så store (går på skolen) at de skjønner greia, så vi er nok i overkant strenge i forhold til bilder av vårt barn.

Så og si samme som vi må ha nå, jeg / mannen spurte rett ut om jeg mistet retten til å bestemme over bilder av meg selv og mitt barn etter fødselen "bare" fordi hun var blitt bestemor.
Til tider virker det som om det er hun som er den viktigste personen i datteren vår sitt liv...
Blir dødsfornærmet når mannen sier at det er viktigere at barnets mor fungerer og er der for babyen nå enn hva det er du er.
Husker hun satt her og så snurt ut, sa til henne at jeg kan ikke huske at hun var på fødestua og fødte barnet vårt....

Dere er ikke i overkant strenge etter min mening.
Her har vi 3 enkle regler som hun må forholde seg til, er litt vel drøyt å kalle det regler også i og med det er normal folkesikk og normal hygiene det er snakk om.....

Her blir veldig lite delt i det åpne rom. Viss vi sjølv har lagt ut bilde (f.eks. då lillebror blei fødd), får besteforeldra lov til å dele det vidare. Men ingen får legge ut bilder av våre barn uten at vi har godkjent det. Det blir (sjølvsagt) respektert.

Back
Topp