Bilde på Facebook

ToGo

Glad i forumet
Hei dere. Hvordan reagerer dere når/hvis folk legger ut bilde av barna deres på Facebook uten å spørre om lov først? Selv har jeg aldri lagt ut bilde av ungen min selv, da jeg ikke ønsker å ha det på Internett. Føler meg så kjip ved å be personen som la ut bilde av ungen min om å fjerne det.
 
Hei dere. Hvordan reagerer dere når/hvis folk legger ut bilde av barna deres på Facebook uten å spørre om lov først? Selv har jeg aldri lagt ut bilde av ungen min selv, da jeg ikke ønsker å ha det på Internett. Føler meg så kjip ved å be personen som la ut bilde av ungen min om å fjerne det.

Har bedt folk se til hel... å slette :) jeg vil ikke ha bilde av lillegutt på Facebook, så enkelt er det. Ga mamma huden full når hu la ut bilde også :p men NP har jeg litt kort lunte med mamma da, hu la ut på Facebook at jeg hadde født før jeg fikk sagt noe til noen først. Så hu får huden full når hu prøver seg :p de andre jeg kjenner er mer respektfulle. Da jeg ikke har noen bilder av han på Facebook så har de liksom skjønt at jeg ikke vil det
 
Har aldri skjedd, men ville nok snakket med dem om det. Vi har lagt ut bilde ved fødsel og sa det var greit at besteforeldrene også gjorde det (de spurte om lov først). Regner ikke med at det kommer flere bilder.

Syns det er helt greit om du ber vedkommende ta bildene ned. Kanskje de bare ikke tenkte så langt da de la ut bildene :)
 
Hei dere. Hvordan reagerer dere når/hvis folk legger ut bilde av barna deres på Facebook uten å spørre om lov først? Selv har jeg aldri lagt ut bilde av ungen min selv, da jeg ikke ønsker å ha det på Internett. Føler meg så kjip ved å be personen som la ut bilde av ungen min om å fjerne det.
Det er ikke greit! Vi deler ikke bilde av lille på Facebook og lignende :happy: Ville sagt klart i fra at det der ikke er greit i det hele tatt!
 
Hei dere. Hvordan reagerer dere når/hvis folk legger ut bilde av barna deres på Facebook uten å spørre om lov først? Selv har jeg aldri lagt ut bilde av ungen min selv, da jeg ikke ønsker å ha det på Internett. Føler meg så kjip ved å be personen som la ut bilde av ungen min om å fjerne det.

Jeg ville sagt ifra at de skulle tatt vekk bildet. Det er ikke lov til å publisere bilder av andre uten tillatelse, og dette gjelder også for barn. Vår lille har ikke blitt publisert på FB. De som vil se henne får komme på besøk. Jeg har ikke noe behov for å få likes for bilde av min søte jente, jeg vet hun er søt, og trenger ingen bekreftelse fra andre på det. Og det viktigste - hun skal selv få velge hvilke bilder av henne som får ligge på nett. Og det får hun bestemme når hun er stor nok til å forstå hva det innebærer.
 
For min del kommer det veldig an på omstendighetene. Det har skjedd to ganger at det har havnet bilde/film av jenta mi på facebook. Første gang var det et bilde av min mann og frøkna som hadde blitt lagt ut som en bursdagshilsen til mannen min. Jeg vurderte å si i fra, men innså at jeg faktisk ikke syns det var så nøye likevel. Han som la det ut er ny Norge da, så for han sin del burde jeg kanskje si noe for å hjelpe til med integreringa kanskje[emoji14] Det samme følte jeg da pappa hadde lagt ut et videoklipp. Men med pappa var det et uhell. Han hadde ikke visst at det var blitt lagt ut før han hadde fått likes på det, og han var veldig lei seg for at det skjedde. Og han hadde fjernet det med en gang hvis jeg hadde bedt om det. Mamma og pappa og svigers har vært veldig forståelsesfulle og enige i avgjørelsen om at vi ikke vil ha bilder av babyen vår på face. Men vi har også slått oss til ro med at ting skjer og at det plutselig kan havne et bilde ut på face i ny og ne. Hvis jeg føler at det er nødvendig, har jeg ikke problemer med å be folk ta det vekk. Rett før jeg selv skulle føde hadde mamma lagt ut bilder der babyen til en venninne av meg var på noen av bildene og da spurte venninna mi meg om mamma kunne ta de vekk og det gjorde hun selvfølgelig. Vi ble bare litt flaue over at vi ikke hadde tenkt oss om.
 
Jeg måtte be kusina til mannen om å slette et bilde fra dåpen! Forklarte d med at vi ikke ønsket bilder av lillegutt ute på Internett, og at vi ønsket at hun skulle fjerne bildet. Hun beklaget og forsto :)
 
Her har vi også bestemt at det ikke skal publiseres bilder i sosiale medier. Vi ga beskjed til familie med en gang hun kom, og det har blitt respektert. Hadde det skjedd at noen la ut bilde uten samtykke ville jeg ikke nølt med å be de om å fjerne det.
 
Hei dere. Hvordan reagerer dere når/hvis folk legger ut bilde av barna deres på Facebook uten å spørre om lov først? Selv har jeg aldri lagt ut bilde av ungen min selv, da jeg ikke ønsker å ha det på Internett. Føler meg så kjip ved å be personen som la ut bilde av ungen min om å fjerne det.
Det er overhodet ikke greit og jeg ber folk slette umiddelbart. Da vi fødte opplevde vi at en bekjent (som ikke eier filter) hadde screenshotta snapen vi sendte ut om at hun var født, og la det hele på facebook og tagga oss uten å spørre. Han fikk grei beskjed om å slette fort som f***, men tok det veldig fint. Han tenkte det var ok siden jeg hadde lagt ut et bilde på instagram, men jeg har lukket profil der og kun familie, venner og bekjente som følgere. Hab unnskyldte seg og forsto tegninga heldigvis.
 
Vi legger ut selv en sjelden gang men andre får ikke lov. Har vært ute for at en av besteforeldrene delte et bilde videre på sin side en gang og hun ble bedt om å fjerne det. Egne kontakter og sikkerhetsinnstillinger har jeg oversikt over men ikke hennes..
 
Det er overhodet ikke greit og jeg ber folk slette umiddelbart. Da vi fødte opplevde vi at en bekjent (som ikke eier filter) hadde screenshotta snapen vi sendte ut om at hun var født, og la det hele på facebook og tagga oss uten å spørre. Han fikk grei beskjed om å slette fort som f***, men tok det veldig fint. Han tenkte det var ok siden jeg hadde lagt ut et bilde på instagram, men jeg har lukket profil der og kun familie, venner og bekjente som følgere. Hab unnskyldte seg og forsto tegninga heldigvis.

Er det mulig...folk som gjør sånt..det er på en måte for å få oppmerksomheten selv.
 
Er det mulig...folk som gjør sånt..det er på en måte for å få oppmerksomheten selv.
Ja jeg ble rasende! Sånt skal foreldrene få lov til å dele selv, dersom de ønsker å dele på fb. En skulle tro voksne folk forstod såpass at man ikke legger ut bilder av andres barn uten å spørre, men det er gelt tydelig ikke logisk for alle.
 
Hei dere. Hvordan reagerer dere når/hvis folk legger ut bilde av barna deres på Facebook uten å spørre om lov først? Selv har jeg aldri lagt ut bilde av ungen min selv, da jeg ikke ønsker å ha det på Internett. Føler meg så kjip ved å be personen som la ut bilde av ungen min om å fjerne det.
Det er ganske enkelt ikke lov å dele bildet av andres barn på nett uten foresattes samtykke
https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/internett-og-apper/bilder-pa-nett/bilder-av-barn/
 
Nå vet alle i vår familie og våre venner at vi sjelden legger ut bilder av barna, så de spør alltid.

Jeg hadde blitt sur om noen gjorde det uten tillatelse, og forklart at jeg legger ikke ut bilde selv engang, så da er det ikke ok at andre gjør det.
 
Back
Topp