Bilbeltekontroller, blir mer av

bondekone

Forumet er livet
Helt okei d. Og som du sier håper jeg døm legger vekt på barnas sikkerhet også. Spesielt etter eldstemann begynte på skolen så er d helt ufattelig hvor mye rart man ser til å fra på skoleveien! Unger som står i bilene, klatrer rundt mens døm kjører og ikke for å snakke om en som faktisk hadde et babysetet festet forovervendt, fatter ikke åssen man har klart å feste d den veien!

Helt supert spør du meg.

Daglig så så jeg barn som satt enten usikret eller feil sikret i bilen (uten pute og barnesete) på vei til barnehagen.

Og nå her om dagen så så jeg faktisk en 3 - 4 åring (ca tror jeg) som satt på fars fang i 80 (!!!!) sonen og fikk styre.
Fikk helt hjertet i halsen

~Lille bøllefrø~ skrev:
Helt supert spør du meg.

Daglig så så jeg barn som satt enten usikret eller feil sikret i bilen (uten pute og barnesete) på vei til barnehagen.

Og nå her om dagen så så jeg faktisk en 3 - 4 åring (ca tror jeg) som satt på fars fang i 80 (!!!!) sonen og fikk styre.
Fikk helt hjertet i halsen

Seriøst?? herregud å mye fjerne mennesker som finnes!!

Jeg blir og helt rystet over hvor farlige foreldre er på å sette seg inn i hvordan man skal sikre barna i bilen. Naboen her trodde jeg tullet og mente det var hysterisk å ga barna i seter etter at man var ferdig med sete i klasse 1, altså slike 9-18kg. Det var vel ingen som brukte stil så lenge som til 10 år????? En annen bekjent med 3 barn, problemer med plass til 3 i baksetet, løsning; de to eldste i beltestol hvor da den yngste bare var 1,5 år. Det har jeg forøvrig sett hos en annen familie som fikk 3 barn og.... Sett et par hjemmesnekra måter å feste bilstolene på.. Også blir foreldrene heller sure når jeg informerer om hva jeg vet og kan ... Men tipper politikontroller vil hjelpe svært lite alievel på akkurat slike ting, for jeg kan faktisk ikke se for meg at politiet vet alt slik heller. Sånn med tanke på vekt på barn og ulike seter og iallefall ikke hvordan seter skal være montert.

Ja d er helt utrolig. Vi hadde ikke plass til 3 seter vi heller, men vi bytta bil. Noe annet hadde vært uaktuelt! Ganske fjærnt an noen kan bli sure når man sier noe om d å!

Da lurer jeg på en ting... for jeg har snakka til noen et par ganger.. de bruker et bilsete som er fra 15 kg og oppover... til en gutt som så vidt har bikka 12 kg. Det er jo helt tydelig for stort for gutten... MEN... hva gjør de da?? Veier de ungen eller? :/

Og dette setet er forøvrig et bilbelte seler... (det har ikke egne seler.. ungen bruker selene til bilen rundt seg...)

Freyr skrev:
Da lurer jeg på en ting... for jeg har snakka til noen et par ganger.. de bruker et bilsete som er fra 15 kg og oppover... til en gutt som så vidt har bikka 12 kg. Det er jo helt tydelig for stort for gutten... MEN... hva gjør de da?? Veier de ungen eller? :/

Og dette setet er forøvrig et bilbelte seler... (det har ikke egne seler.. ungen bruker selene til bilen rundt seg...)

Det er akkurat det jeg nevner og over, jeg tror ikke politiet klarer å se eller har god nok kunnskap om det til at de feks bøtlegger folk for feil type sete til alderen og vekten til barnet. Ei heller tror jeg de klarer å se om et sete montert feil. Men det er vel kanskje ikke jobben deres heller, eller?

Jeg håper det blir tatt fler og fler i både beltekontroll og fartskontroll!

**Emmeline** skrev:

Freyr skrev:

Det er akkurat det jeg nevner og over, jeg tror ikke politiet klarer å se eller har god nok kunnskap om det til at de feks bøtlegger folk for feil type sete til alderen og vekten til barnet. Ei heller tror jeg de klarer å se om et sete montert feil. Men det er vel kanskje ikke jobben deres heller, eller?

Noen ganger burde de tatt seg tid til det... får helt hakaslepp av enkelte..  de prøvde seg med å sette vesla mi i sånt sete man bare sitter på... sånn pute dings.. trodde jeg skulle få anfall... men.. de sa at de skulle jo bare på butikken.. *gad*

Noe av det samme var jo at en pappa jeg kjenner satte nyfødtsetet sitt foran.. der det var airbag.. for "det er jo tryggere med airbag enn ikke noe.."emoticon

Så jeg håper absolutt at de kan utføre sånne barnestol sjekker når de skal ha bilbelte el. kontroller..

Godt er det

Freyr skrev:

Man kan risikere at de veier barne
Det ble ungene her sist vi ble stoppet i beltekontroll. De mente at jetna var for lett for sette sitt,så ho ble veiet for å se.Ho veide da så ho kunne sitte i det sette ho har.

Back
Topp