Bilbelte for gravide

frk k

Flørter med forumet
Har dere begynt å bruke bilbelte for gravide?
Når skal man begynne å bruke det? eller synes dere at det bare er tull?
Hva er din mening om bilbelte for gravide?

Jeg bruke sånn bilbelte forrige gang, og har det på loftet et sted.Jeg husker ikke når jeg begynte med det sist, men kanskje på tide å begynne nå. 

Jeg synes ikke det belte er tull, du får jo flyttet belte fra magen og ned mot "skrittet". Så det vil vel skåne babyen ved en kollisjon. 

siden tryggtrafikk (?eller hvem det var?) sier at det ikke har noe å si for en baby i magen ved kollisjon så går det egentlig bare på at det er bedre for de gravide å bruke, behageligere. så jeg er ikke så nøye på det, siden jeg syns det var noe møkk å bruke og jeg ble sint hver gang jeg måtte ta det på/av. så nei, jeg bruker ikke og har ingen planer om det

Synes ikke at det er tull men at det er noe en skal bruke dersom en føler det er mer komfortabelt å kjøre bil med det.
Det er ikke nødvendig men det er sikkert veldig komfortabelt når magen blir større.
Dog er det ingen ekstra sikkerhet med det i kollisjoner i høy fart. Bilbeltet skal uansett ligge ned over hoftene og dette beltet hjelper bilbeltet litt lenger ned for komfortens skyld. I kollisjoner i lav fart hjelper det men i høy fart er det noe annet. :-)

Jeg fikk skrens og fløy av veien, 37 uker på vei med mitt første barn.. Det gikk bra, men fikk veldig vondt over nederste del av magen, derfor valgte jeg og kjøpe det og bruke det til andremann og har planer om å ta det i bruk igjen - ettersom livmor vokser seg over skambenet;-)

P.s. det var vinterføre og veldig glatt da jeg gjorde dette, og det blir det vel med denne bollen også...

"Det finnes ulike produkter for gravide på markedet. Produktene er "virkningsløse" ved kollisjon, noe som i denne sammenheng faktisk er veldig bra. Man skal ikke endre typegodkjent sikringsutstyr, slik bilbeltet er. Produktene for gravide drar hoftedelen av bilbeltet ned mot skrittet. Den slakk som oppstår kunne ha hindret rullebeltet og beltestrekkerne i å fungere korrekt, men tester viser at det ikke skjer. Produktene er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri rett over magen, helt upåvirket"

Dette står det inne på trygg trafikk sine sider.
Jeg har et gravidbelte, og har brukt det litt i de andre to svangerskapene... Men det er kanskje ikke så mye vits??

trygg trafikk sier jo at det ikke har noe for seg når det gjelder fosterets sikkerhet, så jeg kommer ikke til å bruke penger på det. Hvis man derimot synes at det er mye mer behagelig så er det jo bare å kjøre på, men det gjelder vel da når magen begynner å bli stor og ubehagelig :P

Ved en krasj vil beltet uansett fyke opp til sin opprinnelige posisjon for å fungere optimalt, så det er ikke noe vits for annet enn komfortmessig. Fikk låne ett sist, men tror ikke jeg orker å flytte det mellom begge bilene våres når det er bevist at det ikke er bedre ved kollisjon uansett..

Jeg kjøpte et brukt, og bilturene er mye mer behagelige nå. 
Jeg liker å lese at det ikke påvirker sikkerheten.

Men - hadde jeg ikke kjent forskjell på med eller uten hadde jeg droppet det.

Back
Topp