bilbelte for gravide + kjøre bil med mage

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
☀️Påskeliljene 2026☀️
♡ Babymais2026 ♡
Noen som bruker det? Vi skal hjemover til foreldre og der bruker de bil- vi har selv ikke bil enda. vet ikke om jeg bør kjøpe det gravid tilleget til bilbelte før turen (kommer nok da til å også bruke det når vi får oss bil i oktober)

Eller noen som vet om det er strengt nødvendig - mao noen holdepunkter for at barnet vil bli skadet ved en kollisjon/når det vanlige beltet strammer vs. overleve der mor bruker den forlengeren for gravide (som presser nedre del av belte ned og vekk fra mage)?

Og spm nr 2: kjører dere bil som gravid når det ikke er strengt nødvendig (når mannen kan kjøre) har jo mage som stikker ut nå og blir litt stresset - jeg sitter som regel ganske nærme rattet og (er lav)
Moren min hadde flere barn og kjørte alltid og brukte aldri noen spesielle belter hehe så hun ser litt rart på meg når jeg tar opp slike ting - føler jeg kanskje overdriver litt med sikkerhet mm :p

Det sies at gravidebeltene ikke utgjør store forskjellen. Jeg har det likevel, fordi jeg er mye kvalm og derfor synes det er godt å få beltet vekk fra magen. Må også legge til at jeg har lang vei til jobb, så jeg kjører bil i tre timer hver dag

Bruker det da jeg finner det mer behagelig, samt føler meg tryggere. Da beltet sklir oppover magen uten

Noen som bruker det? Vi skal hjemover til foreldre og der bruker de bil- vi har selv ikke bil enda. vet ikke om jeg bør kjøpe det gravid tilleget til bilbelte før turen (kommer nok da til å også bruke det når vi får oss bil i oktober)

Eller noen som vet om det er strengt nødvendig - mao noen holdepunkter for at barnet vil bli skadet ved en kollisjon/når det vanlige beltet strammer vs. overleve der mor bruker den forlengeren for gravide (som presser nedre del av belte ned og vekk fra mage)?

Og spm nr 2: kjører dere bil som gravid når det ikke er strengt nødvendig (når mannen kan kjøre) har jo mage som stikker ut nå og blir litt stresset - jeg sitter som regel ganske nærme rattet og (er lav)
Moren min hadde flere barn og kjørte alltid og brukte aldri noen spesielle belter hehe så hun ser litt rart på meg når jeg tar opp slike ting - føler jeg kanskje overdriver litt med sikkerhet mm :p

Min søster kjøpte et sånt til meg for ikke så lenge siden. Men min mors kommentar var "jeg greide da ytterligere å oppfostre 5 barn uten et sånt belte".
Så er vel litt så som så.. koster bare rundt 200kr uansett doh

Gravidbelte endrer ikke på beltets funksjon ved en kollisjon, hadde det det hadde det ikke vært lovlig. Mao det er ikke sikrere. Men det kan være mer behagelig? Jeg har ikke brukt det noen av gangene, passer på at beltet ligger over hoftene (som det skal ligge uansett om man er gravid eller ikke).

Jeg bruker gravidbelte fordi jeg synes det er behagelig og fordi det føles tryggere. Føles veldig feil de gangene det ikke er blitt brukt.
Sikkerhetsmessig er det nok ingen forskjell, men det er jo godt å vite at beltet ligger nede og holder seg der.
Når jeg har med mannen på tur er det han som kjører, men det er fordi jeg hater å kjøre bil, ikke pga magen.
Men du må være obs på at det anbefales at du sitter så langt bak som du får det til, når du er passasjer skal visst setet være helt bak. Også viktig å legge beltet helt inntil kroppen, under tykke jakker og gensere. Dette for å øke sikkerheten!
At din mor ikke brukte sikkerhetsutstyr når hun var gravid i sin tid, burde ikke påvirke deg. Mye har forandret seg gjennom årene, og bilsikkerhet bør tas på alvor. De eldre kan godt sitte der å si at de overlevde den gangen også, men de som ikke gjorde det får ikke sagt noe som helst.

Jeg har gravidbelte etter første, men jeg bruker det ikke nå. Jeg er overvektig, og det er derfor utrolig ubehagelig å bruke belte over mine store lår. Samtidig er det vel ikke noe forskning som kan bevise at det fungerer, heller motsatt, med at de lurer de gravide til å tro at de er sikrere, når de i realiteten ikke er det. Skal ikke store kollisjonen til før lille i magen ikke tåler det. Gravidbelte vil ha samme funksjon som å sette det vanlige belte under magen. mange bruker gravidbelte fordi de synes det er behagelig å bruke, og ikke direkte for sikkerheten. Men de kan ikke ha store lår

Jeg bruker gravidbelte, mest på grunn av at det er mye mer behagelig enn at beltet ligger over magen og strammer! :) Og jeg har ikke tenkt noe på at man bør begrense bilkjøring, så jeg kjører like mye som før :) Er mye sjåfør for dem som er på fest og slikt, og har kjører en time hver vei til og fra jobb. Så jeg kjører masse! :)

Jeg har ikke, og har ikke tenkt over å begrense kjøringen :) Passer derimot på at beltet ligger under magen og kjører forsiktig ;)

Tror nok jeg kommer til å kjøre som normalt så lenge jeg ikke utgjør noen risiko for meg eller andre :)

Kjøre bil ja :)
Å bruke ikke slikt gravidbelte, aldri hatt det til noen av mine.

Tror det kun er for økt komfort. Jeg har ikke. Trygg trafikk stiller spm ved at dem lover at dette er et tryggere valg. Opp til enhver. Jeg kjører som vanlig

Dette har vært diskutert på forumet tidligere, finner desverre ikke igjen tråden. Det ble da linket både til artikler som sier det ikke har effekt, og produsenten selv som sier at de har dokumentert effekt.
Jeg har det og bruker det konsekvent, for meg er det logisk at det hjelper å holde beltet på hoftene og ikke foran magen, og dermed hjelper å hindre støt mot magen.
Det er mye som er endret over tiden, da våre foreldre var barn var det ikke vanlig med sikkerhetsbelter en gang, men vi lar ikke være å bruke det i dag av den grunn :)

Bruker det for komforten. :) Ellers vil beltet ligge over magen og ikke hoftene, så det føles bedre. :)

. trafikken er en helt annen i dag enn den var for 25 år siden, ja, til og med enn den var for 10 år siden.. Så man kan ikke sammenligne :)

Kjører bil som vanlig :) Kjøpte gravidbelte før norgesferie i bil, blir til tider småkvalm av langkjøring og da har det vært topp å ikke ha beltet trykkende på magen.

Sniker fra januar:
Jeg og mannen var på en lang biltur i forrige uke, og jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde gravidbelte, ikke for sikkerheten, men for at det var kjempe ubehagelig å sitte i bilen med beltet over magen. Jeg ble sittende å holde beltet unna magen.. men da var det vel og merke 6-8 timers tur da

Back
Topp